Skogsnyheter

Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

48 inlägg 11825 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Skogsentreprenörer riskerar stålbad när priset sänks

Axl  
#703358 Spännande rubriker men tyvärr har jag inte ATL

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703427 Det är väl enkelt, entreprenören måste ju räkna ut vad han behöver ha betalt för att verksamheten ska fungera utifrån sina förutsättningar och går inte bolaget med på det så får dom väl leta en som är billigare.
Jag har hittills aldrig sett en bortsättningsmall som klarar att kompensera tillräckligt mycket när det är dåliga avverkningar, nån ynka % räcker inte, för då ska man ju komma ihåg att den även ger sämre när det är fint jämfört med en rak medelstamslista.

Användarvisningsbild

Contårta  
Skogsola skrev:Alla deras kalkyler är bara ett spel för galleriet. Eftersom många maskiner står still, särskilt gallrare och riskörare så tar de en rövare och försöker pressa priserna. Om tillräckligt många skriver på för att de ska kunna hålla sina volymer så har de lyckats.

Spel för galleriet? Varför skulle deras gallringsmaskiner stå stilla? GROT-skotningsentreprenörerna kör inte rundvirke som sagt och berörs inte av den nya bortsättningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).