Skogsnyheter

Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

40 inlägg 18174 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

Hildingdavid  
#702286 Vid LRK får jag volym både från skördare och biometria. Skördarvolymen brukar vara mindre. Det som är intressant är om omräkningstalet från m3to till m3fub är 1,19 eller någothögre eller mindre.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

Tralsmo  
#702299
Hildingdavid skrev:Vid LRK får jag volym både från skördare och biometria. Skördarvolymen brukar vara mindre. Det som är intressant är om omräkningstalet från m3to till m3fub är 1,19 eller någothögre eller mindre.


Där har du en viktig poäng.
På min skog är den 1,19 å det är va ja har. Å skördarvolymen bör vara något mindre.
Är det certifierat för skördar mätning så kan det va strax över eller strax under.

Avatar Fallback

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702379
jannee skrev:Sälja på rus som du Mangan förordnar


Ja, du har nog svårt att fatta. Jag förordar att OM man skall sälja LRK, så be att få det travmätt så spelar inte omräkning to/fub någon roll.

Du är lika "utlämnad" vid LRK eller AU, litar du inte på att de som avverkar kan skilja mellan timmer och massaved, så är det bara rotpost kvar. Eller leveransvirke, så vet du att skog/vägar inte blir sönderkörda heller.

Avatar Fallback

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

jannee  
#702398 På samma sätt som det sker när du själv manuellt avverkar manuellt kan även skördarföraren göra, om han avlönas direkt av dig.
Oftast är det dock inköparen som håller med och betalar för avverkningen, som självfallet senare dras från din likvid.
Inköparen bestämmer självfallet då vilka sortiment denne önskar få mest av, denne kommer då att ta mindre/ringa hänsyn till din uppfattning.
Har du dessutom förhandlat fram ett fast pris för avverkning/utkörning/m3fub eller m3to minskar också intresset för att upparbeta det klenaste . tidsödande som ger ringa ersättning.
Tror du Mangan att du får prismässigt en optimal aptering när skördaren avverkar.
Är det inte inköparens längder som avgör utfallet?
Södra föredrar skördarmätning, vilket visar sig ge flera % mindre än inmätning vid såg
Södra föredra travmätning, bara undra hur mycket skogsägaren losar på detta system.
Södra är väl dessutom de som betalar sämst för timret här i södra Sverige.
Sedan kan travmätning låta guld i bonnöronen, du får ju betalt för allt oberoende längder/krökar o.s.v.
Men vilket är priset?????????? för att bli duktigt manipulerad. :oops:

Avatar Fallback

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702412
jannee skrev:Södra ...
Södra ...
Södra ...

Du verkar ha hängt upp dig på Södra?

De flesta sågverk häromkring erbjuder skördarmätning och travmätning

Användarvisningsbild

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

Hildingdavid  
#702427 Jag instämmer att skördarföraren inte ta ut volymen fullt ut till 5 cm i topp vid LRK. I övrigt kan man väl inte få mer korrekt bedömning av volym är vid LRK då man kontrollerar den på två olika sätt.
Priset är ju givet. Jag förstår inte övriga invändningar.

Användarvisningsbild

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

Granstorp  
#702540 Ska jag köpa ny motorsåg så är det säljaren som bestämmer priset, men ska man sälja skog så är det köparen som sätter priset! Lite udda egentligen, men tänker man efter så är det samma situation för tex mjölkbönderna. I en drömvärld skulle rollerna kastas om, men det lär nog dröja..

Avatar Fallback

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

hfab  
#702546
Hildingdavid skrev:Jag instämmer att skördarföraren inte ta ut volymen fullt ut till 5 cm i topp vid LRK.

Jag tror att det där är en ganska vanlig fördom.

I de flesta fall får skördaren betalt efter en prislista baserad på avverkad medelstam, där en klen medelstam ger högre ersättning.

Om man då som skördarförare inte drar ut topparna, sänker man ju ersättning till skördaren.

Avatar Fallback

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702554
Granstorp skrev:Ska jag köpa ny motorsåg så är det säljaren som bestämmer priset


Du kan ju alltid köpa där den är billigast? Eller köpa en annan modell?

Användarvisningsbild

Re: Gynnsamt att sälja virke på rot 2021?

Höglandserik  
#702916 Tänker att det ur ett sågverksperspektiv borde det vara intressant för att ha en traktbank med långliggande trakter, som de kan flexa med. Ofta flexar väl sågverken med ägarens skog eller egen skog i bolagssform, men även rotposter borde vara intressant för att inte leva "ur hand i mun". Hur mycket vill man ha i AU respektive rotpost? 80-20? Egentligen borde sågverken vilja köpa rotposter i lågkonjunktur för att ha i högkonjunktur, men de har väl i regel inte den likviditeten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).