SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

TEST av Jeeps minsta laddhybrid – Renegade 4xe

3 inlägg 1905 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

TEST av Jeeps minsta laddhybrid – Renegade 4xe  ARTIKEL

Pierre Kjellin  
#696394 Kan laddbara hybridbilen Jeep Renegade vara ett alternativ för den som bor i stan och ofta besöker skogsfastigheten, eller en smidig andrabil för den som bor på landet?



Jeep Renegade 4xe är tillsammans med modellsyskonet Compass 4xe Jeeps första laddhybridmodeller. Jeep ägs sedan 2014 av italienska bilkoncernen FCA, där Fiat ingår, och ägarbytet innebar en kvalitetshöjning för Jeep.
Gillar man Jeep Renegades utseende, eller åtminstone förmår se förbi den klossiga designen, så är Renegade 4xe en smidig terrängbil och kanske ett intressant alternativ för den som vill ha en liten och hyggligt snål terrängkompetent SUV, men slippa dieselmotorns nackdelar i form av hög fordonsskatt.

Jeep Renegade lanserades hösten 2014 och fick förra året lättare uppdateringar av designen och inredningen, där de stora nyheterna var en hybriddrivlina samt ny snålare bensinmotor – en 1,3-litersfyra med turboöverladdning.
Jeep Renegade med hybriddrivlina (som har namnet 4xe) finns i tre olika utrustningspaket och med två olika effekter – 1,3-litersfyran med antingen 132 eller 183 hästkrafter som driver på framhjulen och en elmotor som är placerad vid och driver bakhjulen. Tillsammans ger el- och bensinmotorn maximalt cirka 193 respektive 243 hästkrafter.
Bensinmotorn levererar ett vridmoment på maximalt 270 newtonmeter till framhjulen medan elmotorn, placerad på bakaxeln (se bild), skickar maximalt 60 hästkrafter och 250 newtonmeter till bakhjulen.
Jeep Renegades system för fyrhjulsdrivning jobbar efter ungefär samma principer som hos de flesta andra suvar på marknaden, det vill säga anpassas automatiskt till rådande underlag. Det innebär att hjulen tillåts spinna olika mycket beroende på väggreppet och att bilen.
Jeep Renegade 4xe kan också vara tvåhjulsdriven; bilen går att ställa in i olika körlägen – ”Hybrid”, ”Electric” och ”E-save”. I Electric-läge är bilen bara eldriven, vilket innebär att den då är bakhjulsdriven eftersom elmotorn bara driver på bakhjulen. I E-saveläget blir bilen övervägande framhjulsdriven eftersom det ofta bara är bensinmotorn som jobbar, för att spara på batterierna.
Drivningen av hjulen går också att låsa i fyrhjulsdrivet läge och det finns även ett lågväxelläge för terrängkörning.
Till Jeep Renegade 4xe:s stora fördelar vid terrängkörning hör den hyggligt väl tilltagna markfrigången (17 cm) i kombination med ett fyrhjulsdrivningssystem som reagerar ganska snabbt på förändringar i väglaget. Att bilen dessutom är ganska liten till yttermåtten och samtidigt har en ytterst kantig karossform gör den lättmanövrerad och att man har riktigt bra sikt runtom.

Elmotorn driver bakaxeln och batteripaketet är placerat längst ner mellan drivaxlarna.


Jeep Renegade 4xe är yttermåtten till trots en tung bil. Tjänstevikten är 1945 kilo vilket är nästan 300 kilo mer än en Renegade med den populära dieselmotorn på 2 liter. Förklaringen är batteripaketet.
Den stora poängen med att välja Jeep Renegade 4xe istället för en Renegade med exempelvis konventionell drift via dieselmotor torde vara den låga fordonsskatten. Fordonsskatten för det jämförbara alternativet Jeep Renegade med dieselmotor (2 liter, 140 hk) och automatlåda är 10 893 kr/år de första tre åren räknat från tillverkningsåret. Från och med år 4 sjunker fordonsskatten till dryga 3600 kr/år.

Den fyrkantiga karossen ger rymlig interiör.


När det gäller bränsleförbrukningen kan man räkna med snarlika siffror för Renegade 4xe och en Renegade med dieselmotorn – det vill säga i storleksordningen 0,7 liter per mil.
Undertecknad disponerade den blåmetalliclackerade Jeep Renegade 4xe under två dygn och hann tillryggalägga knappa 70 mil med bilen. Den genomsnittliga bensinförbrukningen landade på cirka 0,68 liter per mil och bilen kördes mestadels med två personer och cirka 15 kilos bagage. Det får betraktas som en hygglig bränsleförbrukning med tanke på att bilen är tung, har kantig kaross och huvuddrivkällan är en bensinmotor – och transmissionen är en sexväxlad automatlåda. Samtidigt som Renegade 4xe:s bränsleekonomi ligger rejält i lä jämfört med nya och den betydligt större suven Toyota RAV4 hybrid som enligt den RAV4 hybrid-ägare som Skogsforum intervjuade klarar sig på 0,34 l/mil i varierad körning.

Beaktas bör också att den angivna räckvidden på ren eldrift uppges till 50 kilometer – undertecknad lyckades nå upp i dryga 40 kilometer, vilket bör betecknas som godkänt med tanke på att väderleken under de två dygnen var klart väder med någon enstaka minusgrad. Alla batterier får sämre prestanda och räckvidd ju kallare temperaturen är.
Värt att notera är att bilen, trots att batteriet enligt informationen på instrumentpanelen var tomt (0% laddning), vid tillfällen som nedförsbacke, inbromsning och körning i låga hastigheter ofta gick över på eldrift i korta stunder. Detta torde ha bidragit en smula till att dra ned bensinförbrukningen.

Den synnerligen rymliga interiören känns varken påkostad eller billig, utan neutral och med hyggligt få och ändamålsenligt placerade reglage. Styrningen känns lätt och väghållningen neutral – utom vid hård blåst, då vinden sliter lite i den kantiga karossen.

Jeep Renegade har fått mycket beröm för sina goda terrängegenskaper.


För vem kan Jeep Renegade 4xe vara ett bra köp?
Jag skulle rekommendera bilen till följande bekanta:
Först och främst för den som har behov av en bil för dåliga vägar och som klarar obanad terräng,
för skogsägaren/den boende på landet som kör både korta och långa sträckor och som drar måttligt tunga släp och gärna har möjlighet att ladda bilen både hemma och på jobbet,
eller för utboskogsägaren som söker en terrängvänlig mindre bil när hen åker ut till sin skogsfastighet.

FAKTA Jeep Renegade 4xe
Pris: Från ca 400 000-460 000 beroende på utrustning och motoralternativ
Mått (LxBxH i mm): 4 236 x 1 805 x 1 723
Tjänstevikt: 1 895 kg
Max Dragvikt: 1 150 kg
Fordonsskatt: 360 kr/år

Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com........




   TS
Avatar Fallback

Re: TEST av Jeeps minsta laddhybrid – Renegade 4xe

axwell  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696453 I Fiat-koncernen ingår numera PSA (Citrën, Peugot, Opel mm) och Iveco plus troligen ytterligare några med bla. engelska namn, som Vauxhall.
Räknar inte med att köpa nån Jeep, motortidningar brukar kunna klanka på det mesta som ger bottenbetyg.

Användarvisningsbild

Re: TEST av Jeeps minsta laddhybrid – Renegade 4xe

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696464 Frugan kör en Jeep sen 2012 och den har funkat mkt bra.
Att Jeep blivit uppköpt av en utländsk/ej amerikansk storfirma är nog inget som ger plus
för marknadsföringen, Jeep och USA hänger ihop och många Jeep-ägare vill ha det så.
Men nog är det spännande med ny teknik, helst om man kan behålla de klassiska Jeep-linjerna utvändigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).