Skogsnyheter

Sveriges största kalhyggen - Topp 20

178 inlägg 27051 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698271
Fredrik Reuter skrev:
Fenrir skrev:Jag försökt också göra den där listan en gång. Men när jag kontaktade Skogsstyrelsen fick jag beskedet att det var omöjligt att säga vilket som var det största sammanhängande hygget. Orsaken till det var att de största hyggena bestod av flera avverkningsanmälningar, och i Norrland hade det funnits områden där de höll på i flera år på samma område men la till en ny ansökan när de huggit fram till gränsen på den tidigare. Så de största avverkningsanmälningarna är inte riktigt samma sak som de största hyggena.


Fast jag tror (nästan säker) att data som ligger till grund denna tabell är faktiskt utförd avverkning. Jag tror Skogsstyrelsen använder satelliter för att kolla av anmälningarna med jämna mellanrum och hittar de en avverkning på en anmälan så går de in och "mappar upp" hygget.

Data i tabellen är samma som "utförd avverkning" i Skogens Pärlor.


Vad är det för tidsspann på kalhygget? Om man som @Fenrir skriver utför avverkning i samma område i flera år så kan det ju bli ett stort kalhygge, men som vid närmare granskning till stora delar visar sig vara återbeskogat. Kan tänka att det för satelliten ser ut som ett hygge bra många år.

Edit: är det sammanhängande arealer som huggits under samma år?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Fredrik Reuter  
#698281 Tidsspannet vet jag ej men satelliten levererar bilder så tätt som varannan dag som bäst. Killgissar att Skogsstyrelsen kanske hämtar data och jämför någon gång i månaden?

Det är troligtvis samma metodik som risklagret för barkborre som finns i Skogens pärlor. Där kan man se förändringar mellan två datum och teoretiskt se om det har gjorts någon skoglig åtgärd, kanske ända ner till röjning!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698285
Fredrik Reuter skrev:Tidsspannet vet jag ej men satelliten levererar bilder så tätt som varannan dag som bäst. Killgissar att Skogsstyrelsen kanske hämtar data och jämför någon gång i månaden?

Det är troligtvis samma metodik som risklagret för barkborre som finns i Skogens pärlor. Där kan man se förändringar mellan två datum och teoretiskt se om det har gjorts någon skoglig åtgärd, kanske ända ner till röjning!


Jag menar att tidsspannet kan vara intressant att veta, i värsta fall skulle man kunna sammanställa listan för angränsande avverkningsanmälningar som kommer in under hela giltighetstiden för den första anmälan, dvs 5 år.
Om skogsägare A och B lämnar in angränsande avv anm samtidigt och A hugger på en gång medan B väntar till sista stund och hugger efter 5 år, samtidigt lämnar C in en anmälan som också angränsar till dessa två hyggen och väntar i sin tur till nästan 5 år har gått innan han hugger. Man har under perioden som den första anmälan kom in fått in ytterligare två angränsande ytor men det skiljer 10 år mellan hygge A och C. Men så tokigt kan det nog inte vara.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698288 Det går ganska fort att det syns hyggesvegetation på bilderna. 10 år tar det inte.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698291
Fredrik Reuter skrev:
Fenrir skrev:Jag försökt också göra den där listan en gång. Men när jag kontaktade Skogsstyrelsen fick jag beskedet att det var omöjligt att säga vilket som var det största sammanhängande hygget. Orsaken till det var att de största hyggena bestod av flera avverkningsanmälningar, och i Norrland hade det funnits områden där de höll på i flera år på samma område men la till en ny ansökan när de huggit fram till gränsen på den tidigare. Så de största avverkningsanmälningarna är inte riktigt samma sak som de största hyggena.


Fast jag tror (nästan säker) att data som ligger till grund denna tabell är faktiskt utförd avverkning. Jag tror Skogsstyrelsen använder satelliter för att kolla av anmälningarna med jämna mellanrum och hittar de en avverkning på en anmälan så går de in och "mappar upp" hygget.

Data i tabellen är samma som "utförd avverkning" i Skogens Pärlor.

Då borde salabranden vara den största. Men där är det många olika anmälningar mm på Toftaholm finns det 350 ha sammanhängande grudrunhygge på yskullsund 250 ha så det är nog hyggesanmälan och inte avverkad areal som ligger till grund.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698292
Skogsola skrev:Det går ganska fort att det syns hyggesvegetation på bilderna. 10 år tar det inte.


Nej men om man har sammanställt listan helt och hållet baserad på en tidsram som startar när den första hyggesanmälan kommer in så kan det gå 10 år innan man huggit varvet runt, även om alla anmälningar är sammanhängande med det första.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Fredrik Reuter  
#698295 Nu blir det många parametrar på en gång men jag tror att satelliterna används för att se förändringar och där avverkningsanmälningarna används som referens. Försvinner skogen inom ett anmält område så ändras kartan från bruna kantlinjer till ett svagt gult område. Detta område ändrar sedan färg beroende på hur gammalt det är.

Jag rekommenderar ni som undrar att gå in i kartan och kolla, alla områden är klickbara vid funktionen "Identifiera".

Länk: https://kartor.skogsstyrelsen.se/kartor/

Välj flik "Skoglig Grunddata" och bocka sedan i både "Avverkningsanmälan" och "Utförd avverkning" (alla år bör bockas i för att få en översiktlig bild).

Bockar du i alla i utförd avverkning så får du exakt samma material att jobba med som vi gjort tabellen av.

Sedan är det bara att börja browsa och zooma i kartan.

Bilden nedan är från Toftaholm eftersom det nämndes av Tåndemåla här ovan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698300 Jepp båda hyggena är med hygget jag nämnde om på över 170 ha är hygget söder om linjen som går mellan Flåren och Furen det är länsgränsen

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698301 Detta hygget på Näsuddarna fällde vi precis innan Gudrun kom. Har för mig att detta var 12 ha. Så på ni en referens.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698305 Då är det alltså med "hyggen" äldre än 10 år i listan, om de gränsar mot nyare hyggen.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Kalhagge  
#702993 Kalhyggen är ett sant gissel. Det är kalhyggesbruket som gör det svenska skogsbruket ohållbart. Kalhuggen mark alstrar enorma mängder co2. Forskning visar att detta är källa till utsläpp om 20 miljoner ton co2 per år, nästan hälften av de fossila utsläppen. Utöver dessa utsläpp kommer förbränning av biobränsle och snabb förmultning eller förbränning av kortlivade produkter. Dessa utgör ca 80% av Sveriges hela skogsproduktion.
Sammanlagt ger skogsindustrin utsläpp om 80 miljoner ton per år. Och detta är inte alls "klimatneutralt" eftersom det tar 100 år för den nya växtligheten att kompensera medan klimatkrisen måste lösas på 30 år.
Svenskt skogsbruk måste ställa om. Utsläppen måste radikalt minskas och absorptionen öka.

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Larssa  
#702996 Har vi 30 år på oss att lösa det?
Trodde vi hade 10år på oss, för 10 år sedan.
Jag blir så förvirrad.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Mellberg  
#703000
Kalhagge skrev:Kalhyggen är ett sant gissel. Det är kalhyggesbruket som gör det svenska skogsbruket ohållbart. Kalhuggen mark alstrar enorma mängder co2. Forskning visar att detta är källa till utsläpp om 20 miljoner ton co2 per år, nästan hälften av de fossila utsläppen. Utöver dessa utsläpp kommer förbränning av biobränsle och snabb förmultning eller förbränning av kortlivade produkter. Dessa utgör ca 80% av Sveriges hela skogsproduktion.
Sammanlagt ger skogsindustrin utsläpp om 80 miljoner ton per år. Och detta är inte alls "klimatneutralt" eftersom det tar 100 år för den nya växtligheten att kompensera medan klimatkrisen måste lösas på 30 år.
Svenskt skogsbruk måste ställa om. Utsläppen måste radikalt minskas och absorptionen öka.


Trakthyggesbruket är den enda skötselmetod som är hållbar om man vill ha ett så stort kolupptag som möjligt. Alla andra metoder som tex hyggesfritt sänker effektivt kolupptaget över tid. Så länge vi avverkar mindre än tillväxten, lagrar skogen in mer kol än den avger. De sista 60 åren har tillväxten ökat för varje år och även avverkningen har ökat för varje år.

Tillväxt och avverkning är ungefär dubbelt så stora idag, somt för 100 år sedan. 👍 Vi kan påstå att skogens klimatnytta är dubbelt så stor idag. Att det är bra tycker nog de flesta i Sverige.

Att tanka HVO är till 90 % helt klimatneutralt. Kändes bra när jag tankade full tank igår. 😎

Avatar Fallback

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

gurka  
#703002
Kalhagge skrev:Sammanlagt ger skogsindustrin utsläpp om 80 miljoner ton per år.


Den svenska skogens bruttoupptag (all tillväxt ) beräknas till ca 170 miljoner ton CO2 årligen.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges största kalhyggen - Topp 20

Kalhagge  
#703031 Jag tror att det ska vara 140 miljoner ton i absorption från skog. 80 miljoner ton i utsläpp från skogsindustri och 20 miljoner ton minskad absorption från övrigt ger netto upptag på 40 miljoner ton co2 enligt LULUCF.
Detta netto upptag är alldeles för lite för en ung skog som Sverige har. Utsläpp har gjorts från tiigare avverkningar som ska kompenseras av uppväxande skog. Att påstå att skogsbruket är klimatnyttigt bara för att LULUCF visar på netto absorption leder fel. Utan skogsindustrin hade ju netto absorption varit 120 miljoner ton vilket vi behöver i den klimatkris vi befinner oss i. Vi har inte råd att låta skogsindustrin äta upp det mesta av skogens absorption helt enkelt.
Att tanka hvo framställt ur skogligt biobränsle är inte klimatnyttigt. Det ger samma effekt i redovisningen som om du tankar fossilt. Utsläppen ersätts bara av minskad absorption i LULUCF och eftersom klimatmålet är "netto noll" så ger det bytet tyvärr ingen hjälp till klimatet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).