Skogsnyheter

Inspektera din skog efter snöovädret

9 inlägg 2647 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inspektera din skog efter snöovädret

Fredrik Reuter  
#693907 Det snöoväder som främst drabbade mellersta Norrlands kustland med start 2020-01-11 börjar nu mattas av. Skogsstyrelsen passar då på att varsko skogsägare som kan vara drabbade att inspektera sin skog och se efter om ovädret gett några skador.

Ovädret innebar måttligt hårda vindar och stora snömängder. Det man kan förvänta sig av ett sådant oväder är stormfälld skog men också så kallade snöbrott. Snöbrott är när snö lägger sig på träden och tynger dem så pass mycket att de böjs eller knäcks. Vanligast är snöbrott i yngre skogsbestånd.

Har man fått skador på sin skog så gäller det att vara förutseende och se till att de skadade träden lämnar skogen innan vår och sommar. Finns det mer än 5 kubikmeter skadad skog per hektar så är risken stor att den kvarvarande skogen kan drabbas av angrepp från skadeinsekter. Detta gäller främst barrskog (tall och gran).

Skogsstyrelsen passar även på att varna för att upparbetning av skadad skog är ett riskfyllt arbete som kräver kunskap och respekt. Vill du läsa mer så kan du klicka här: https://skogsstyrelsen.se/nyhetslista/s ... noovadret/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Inspektera din skog efter snöovädret

halvproffs  
#693909 Kan även bli aktuellt här i Gävletrakten också .
Kommit 2,5 dm och nu kommer det att snöa till 08,00 och tempen ligger runt nollan så snön väger en del. Blåser dock inte som tur är.

Avatar Fallback

Re: Inspektera din skog efter snöovädret

axwell  
#693937 Försökte i em. ploga skogsvägen, fick vända efter 15 meter, det var helt meningslöst att fortsätta.

Medan jag satt i traktorn tog jag beslut om att kolla läget bättre i dagsljus, med skidor under skorna. Inte säker på att jag kommer fram med skidor eller snöskor.

Lövträd spärrar vägen, första gången jag råkat ut för liknande redan här.

Avatar Fallback

Re: Inspektera din skog efter snöovädret

ekebjörk  
#694042 Jag ska åka upp och kolla helgen, framförallt en nyröjd granplantering på 24ha som såg nog så snötyngd ut redan under nyårshelgen.

Med lite tur har snön blåst ur träden innan snön, som det gjort här hemma i Ramvik, men skiftet jag ska kolla på ligger på nästan 300 meters höjd och 2 mil västerut....

Avatar Fallback

Re: Inspektera din skog efter snöovädret

axwell  
#694078 Ser idag statistik på snömängderna enl SMHI.

I Medelpad fick Midlanda flygplats minst med 8 cm !

Obegripligt då jag mätte 30-35 cm för samma period, lätt att mäta när snöslungan skapar en lodrät kant.
Flygplatsen ligger bara några meter över havsytan och jag mäter min snö ca. 60 meter högre upp, avståndet är drygt 4 km.

Avatar Fallback

Re: Inspektera din skog efter snöovädret

axwell  
#694123 #:-s I föregående inlägg kunde jag skrivit att jag fick hjälpa två olika grannar som gett upp med den tunga nysnön.
Båda hade 30-35 cm nysnö på garageinfarten.

Yamahan gjorde processen kort, märkte faktiskt att den kastade kortare än vanligt åt "fel håll".

Kollade som hastigast förödelsen och kom till att skogen får vänta på min närvaro.
Här vände jag med spetsplogen framför Kubota:n. En snöskoter hade passerat under lövträden och fortsatt på skidspåret istf. på skoterleden.

Här skoterleden och min väg mot skogen. Väntar på blidväder

Användarvisningsbild

Re: Inspektera din skog efter snöovädret

Fredrik Reuter  
#702476 Idag skriver Skogsstyrelsen om att skadorna kan vara omfattande. Inspektera och agera så fort det går!

https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... -jamtland/

   TS
Avatar Fallback

Re: Inspektera din skog efter snöovädret

axwell  
#702489 Det ligger mycket mer virke nu än 14:e januari när dom föregående bilderna togs, det där vara från det milda snövädret.

Det ser bekymmersamt ut, fortfarande för mycket snö och snöfällda träd för att komma fram.

Prognosen tror på 5-7 plus grader i en vecka framåt så våren är på väg men tiden blir ändå knapp innan bärigheten begränsar.

Räknar med att ha några hundra toppbrott på gran och flera tusen mindre lövträd som aldrig kommer att resa sig. 👎

Den som lever får se hur det artar sig. 👍

Användarvisningsbild

Re: Inspektera din skog efter snöovädret

Fredrik Reuter  
#702517 Uj, surt!
Hoppas det fixar sig.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).