Skogsnyheter

Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

41 inlägg 9042 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696166 Derome går bra, är det något sådant du efterlyser? Från att såga virke till bygghandel till att bygga hus.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

axwell  
#696175 Norra Skog har svarat att 40 miljoner inte motsvarar värdet av utrustningen som finns på sågen, på sin höjd bara halva
värdet.
Men priset för sågen är inte avgörande enl dom två cheferna från[b]Norra Skogsägarna[b].
Man vill hellre se till medlemmarnas bästa. :???: :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

skogshare  
#696177
Mangan skrev:Derome går bra, är det något sådant du efterlyser? Från att såga virke till bygghandel till att bygga hus.


@Mangan, Derome är ju definitivt ett bra embryo till att bli en konkurrenskraftig, internationell aktör när det gäller avancerad träbyggnation. Det handlar ju inte längre i första hand om småhustillverkning. Men vi behöver fler liknande företag med  tillräckliga ekonomiska resurser och erforderlig kompetens och framsynthet.

Avatar Fallback

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696183 Martinssons då? Eller ägs de av Moelven nu?

Avatar Fallback

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

isteskog  
#696186 Holmen köpte upp Martinssons!

Användarvisningsbild

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

skogshare  
#696193
isteskog skrev:Holmen köpte upp Martinssons!


Trist ! Vi behöver nya och fristående, men ändå resursstarka företag. Dessutom har ju Martinssons under många år gjort ett fantastiskt jobb med att bana väg för avancerad träbyggnation- först med limträ och nu KL-trä. Vilket självständigt handlingsutrymme kommer man att få inom Holmen ?

Användarvisningsbild

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

Camaro1969  
#696406
skogshare skrev:
isteskog skrev:Holmen köpte upp Martinssons!


Trist ! Vi behöver nya och fristående, men ändå resursstarka företag. Dessutom har ju Martinssons under många år gjort ett fantastiskt jobb med att bana väg för avancerad träbyggnation- först med limträ och nu KL-trä. Vilket självständigt handlingsutrymme kommer man att få inom Holmen ?



jag har precis satt upp ett sågverk... så vänta några decennier... :D

Användarvisningsbild

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

skogshare  
#696452
Camaro1969 skrev:
skogshare skrev:
isteskog skrev:Holmen köpte upp Martinssons!


Trist ! Vi behöver nya och fristående, men ändå resursstarka företag. Dessutom har ju Martinssons under många år gjort ett fantastiskt jobb med att bana väg för avancerad träbyggnation- först med limträ och nu KL-trä. Vilket självständigt handlingsutrymme kommer man att få inom Holmen ?



jag har precis satt upp ett sågverk... så vänta några decennier... :D


@Camarro, med nya företag menar jag i första hand sådana som idag inte tillhör den traditionella skogsindustrin, men ser den enorma potentialen i den framväxande, globala marknaden för avancerad träbyggnation och som dessutom är resursstarka i sig själva eller backas upp av starka riskkapitalbolag / medfinansiärer.

Lycka till med ditt sågverk - och kanske någon form av integrerad vidareförädling ! 

Användarvisningsbild

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

Camaro1969  
#696468 det var mest tänkt som ett litet skoj, men de flesta stora bolag härstammar ur liknande =)

tack för lyckatillet, men jag tror det får vara på hobbynivå =)

Avatar Fallback

Re: Östavallssågen

axwell  
#702762 Nu är det klart, Norra Skog har sålt till en mellanhand, Åkerblom. 👎
Vem som skall ha inventarierna behöver man därför inte uppge, priset blev 57 miljoner. 👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holmen på offensiven inom SCA:s härad.

Bax  
#702766 Huh, hur hamnade detta i den här tråden?
Hursom, jag gissar att sågen åker till Ryssland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).