Skogsnyheter

Södra säljer husfabriken

3 inlägg 2340 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra säljer husfabriken

Torbjörn Johnsen  
#687576 Södra meddelar i ett pressmeddelande att de säljer av dotterbolaget Trivselhus. Köpare är hustillverkaren Svensk Husproduktion AB.

Enligt pressmeddelandet vill Södra renodla och koncentrera sig på kärnverksamheten:

– Beslutet att sälja Trivselhus är en del av Södras strategiska inriktning att fokusera mer på vår kärnverksamhet; skogliga produkter och tjänster, marknadsmassa samt sågade trävaror, men även energi och vidareförädling av produkter och biströmmar, säger Peter Karlsson, ordförande för Trivselhus.


Södras hustillverkning har inte varit någon kassako för företaget. Trivselhus har gått back de senaste två åren (2018 & 2019) och i de senaste tio bokslutsåren (sedan Södra köpte företaget) har Trivselhus bara genererat vinst under fyra år (2014-2017). Totalt har hustillverkningen kostat Södra ca 100 miljoner kronor så det är kanske inte så svårt att förstå försäljningen mot bakgrund av detta.

Företaget som köper Trivselhus, Svensk Husproduktion AB, har däremot haft en stabil nettovinst och en god tillväxt under de senaste fem åren. Omsättningsmässigt är Trivselhus i i stort sett dubbelt så stora som Svensk Husproduktion så det blir en rejält stor aktör efter sammanslagningen, en av Sveriges största.

Läs mer om Södras försäljning av Trivselhus här.
Södra säljer sitt husbolag Trivselhus. Källa: sodra.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra säljer husfabriken

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687583 De tog ju över trivselhus från Hansen och Rörvik. Och på så sett slapp Rörvik konkurs. Det är många 100 miljoner investerat i Landsbro de senaste åren med nya linjer och nytt kontor. Med rost och röta hade det nog gått bra att göra vinst några år till.
De har med den nya fabriken säkrat jobb för oss på höglandet under många år.

Användarvisningsbild

Re: Södra säljer husfabriken

Josephine  
#687632
Tåndemåla skrev:De tog ju över trivselhus från Hansen och Rörvik. Och på så sett slapp Rörvik konkurs. Det är många 100 miljoner investerat i Landsbro de senaste åren med nya linjer och nytt kontor. Med rost och röta hade det nog gått bra att göra vinst några år till.
De har med den nya fabriken säkrat jobb för oss på höglandet under många år.


Oj, detta är en nyhet för mig! Jag kommer ju fran Landsbro, men flyttade därifran -92 och det enda jag kommer ihag efter Borohus nedläggning är att ett par arkitekter stannade kvar i ett av de mindre kontorshusen för att rita hus och fabriksomradet har därefter använts till massor med olika saker (även lager för Rusta).

Trivselhus har alltsa investerat i nya anläggningar för att tillverka hus pa det gamla Boro-omradet?

(Min farfar var för övrigt trappsnickare pa 30-talet i Landsbro och pappa virkessorterare pa sagen,
virkeslagret lär fortfarande vara norra Europas största träbyggnad med fristaende tak - en riktig turist-pärla
som alla hemmablinda struntar i... :-/ )

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).