Skogsnyheter

Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

224 inlägg 27981 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Arvid0  
#687515
Joakim S skrev:Att en kalender kan skapa så mycket käbbel, när det finns Instagram, Facebook, TikTok och t.o.m. Finn.no som tjejer väljer att objektivisera sig själva på. Och där snackar vi om en helt annan spridning än en jordbrukskalender😂😂.


Ja men där gör du ett aktivt val.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Arvid0  
#687516
vinterrojarn skrev:Tycker det är du som verkligen inte förstått.
Och behöver lyfta blicken rejält...


Härligt röjaren, där fick jag verkligen svar på tal!

Ska vi inte börja köra med att "min pappa är starkare än din" också? :)

Avatar Fallback

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

r93  
#687518 Om firman skulle kalla det ett ”konstprojekt” för att lyfta sexualitet?

Skulle det blivit samma rabalder?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql ... -konstverk

Användarvisningsbild

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Arvid0  
#687519
bork skrev:
Arvid0 skrev:
bork skrev:om man tänker sig en kalender med exakt samma typ av bilder,fast utan modeller och det istället är tex tjejen i kassan på Ica i affärsmiljö.
skulle det vara lika hemskt?


Vad tycker du?

Vem har facit på vad som är rätt eller fel? Om ett flertal tar illa upp så kanska man kan fundera över om det är värt det för att bevisa något. Är det ett viktigt statement man vill göra eller något som bara görs av slentrian?

Varför finns det inte så många nakenkalendrar och bilder på väggarna i byggbaracker och verkstäder nu som för 30-40 år sedan? Vågar männen inte stå upp för att de vill ha naket på väggarna eller har man (de flesta( insett att det bidrar till en förvriden/unken kvinnosyn?


det brukar vara ett vanligt argument mot detta att unga tjejer får mindervärdeskomplex ( vet inte om det är rätt ord ) av modellerna,därav min fundering om det är modellerna,miljön eller själva nakenheten som är största boven.



Jag kan bara svara för mig själv. Jag har inget emot nakenhet och jag tror inte man kan förbjuda porr. Men jag vill inte att mina barn ska behöva se bilder som objektifierar vare sig män eller kvinnor.
Om då en hel grupp (mer eller mindre) i detta fall kvinnor tycker illa om nakenbilder som sitter uppe till allämän beskådan då tycker inte jag det är så farligt att låta bli att sätta upp dom.
Jämför med att en om same vill bli kallad same, då är det inte så jobbigt för mig att rspektera det och kalla hen same istället för det jag kallat den tidigare. Eller om en lokalvårdare tycker det är mer värdigt att bli kallad lokalvårdare då kan jag väl kalla hen det istället för städare även om JAG tycker att det är saksamma. Det är mottagaren som bestämmer. Vet jag vad mottagaren tycker så är det respektlöst att kalla den något annat bara för att "JAG alltid har gjort det och JAG lägger ingen värdering i det"

Jag ser inte nyttan av att en naken kvinna kråmar sig på en traktor eller redskap. Men uppenbarligen funkar det. Män köper allstå hellre en traktor om det står en naken kvinna bredvid. Vad säger det?

Användarvisningsbild

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Kse  
#687520
r93 skrev:Om firman skulle kalla det ett ”konstprojekt” för att lyfta sexualitet?

Skulle det blivit samma rabalder?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql ... -konstverk


Hade dom ställt sådana på folks garageuppfarter utan att fråga så hade det blivit än värre rabalder utan tvekan.

Användarvisningsbild

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Joakim S  
#687521
Arvid0 skrev:
Joakim S skrev:Att en kalender kan skapa så mycket käbbel, när det finns Instagram, Facebook, TikTok och t.o.m. Finn.no som tjejer väljer att objektivisera sig själva på. Och där snackar vi om en helt annan spridning än en jordbrukskalender😂😂.


Ja men där gör du ett aktivt val.

Nej. På t.ex Finn.no gör jag inte det. Eller det beror ju vad långt man ska dra det. Ja, jag gör ett aktivt val genom att använda Finn.no för att köpa motorsågar, men inte för att det ska poppa upp bilder med halvnakna tjejer. Och vissa branscher kräver väl att man ska ha vissa sociala medier. Borde inte dessa tjänster se över sina så kallade algoritmer istället?

Avatar Fallback

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Bosse1  
#687522
Kse skrev:Rensade bort ovidkommande inlägg och länkar


Var det fel att visa spillkråkorna? Kvinnliga skogsägare, tycker inte det är fel.
Och Anna Schyman spillkråka.

https://spillkrakan.se

Användarvisningsbild

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Kse  
#687524
Bosse1 skrev:
Kse skrev:Rensade bort ovidkommande inlägg och länkar


Var det fel att visa spillkråkorna? Kvinnliga skogsägare, tycker inte det är fel.
Och Anna Schyman spillkråka.

https://spillkrakan.se


Jag ser inte hur det hör till ämnet? @Bosse1
Vi har en ganska livlig diskussion redan, vi behöver inte lägga till fler ämnen.

Avatar Fallback

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Bosse1  
#687526 Det är väl hon som driver det här om kalendrar.
Senast redigerad av Bosse1 fre 18 dec 2020, 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

hfab  
#687527 Ni som så ihärdigt försvarar dessa kalendrar måste sänka blicken.
En stor del av samhället har förstått att det inte är OK att objektifiera kvinnor.
Dom som ännu inte förstått detta är förmodligen män som är osäker på sin könstillhörighet/sexuella läggning.

Ett tips till dessa: Lås in er på dass och klä av er alla kläder, sen tittar ni ner.
Behövs det så använd gärna en spegel. Om ni lyckas se ett manligt organ så är ni förmodligen män.
Slut sedan ögonen och tänk på nakna kroppar. Beroende på vad som händer kan ni sedan själva dra slutsatser om er läggning.

Varken er könstillhörighet eller läggning är något som måste försvaras.
I vårt moderna samhälle är det mesta acceptabelt. Dock inte kränkningar.
Senast redigerad av hfab fre 18 dec 2020, 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Avslutat-01  
#687528
Vad tycker du?

Vem har facit på vad som är rätt eller fel? Om ett flertal tar illa upp så kanska man kan fundera över om det är värt det för att bevisa något. Är det ett viktigt statement man vill göra eller något som bara görs av slentrian?

Varför finns det inte så många nakenkalendrar och bilder på väggarna i byggbaracker och verkstäder nu som för 30-40 år sedan? Vågar männen inte stå upp för att de vill ha naket på väggarna eller har man (de flesta( insett att det bidrar till en förvriden/unken kvinnosyn?


det brukar vara ett vanligt argument mot detta att unga tjejer får mindervärdeskomplex ( vet inte om det är rätt ord ) av modellerna,därav min fundering om det är modellerna,miljön eller själva nakenheten som är största boven.



Jag kan bara svara för mig själv. Jag har inget emot nakenhet och jag tror inte man kan förbjuda porr. Men jag vill inte att mina barn ska behöva se bilder som objektifierar vare sig män eller kvinnor.
Om då en hel grupp (mer eller mindre) i detta fall kvinnor tycker illa om nakenbilder som sitter uppe till allämän beskådan då tycker inte jag det är så farligt att låta bli att sätta upp dom.
Jämför med att en om same vill bli kallad same, då är det inte så jobbigt för mig att rspektera det och kalla hen same istället för det jag kallat den tidigare. Eller om en lokalvårdare tycker det är mer värdigt att bli kallad lokalvårdare då kan jag väl kalla hen det istället för städare även om JAG tycker att det är saksamma. Det är mottagaren som bestämmer. Vet jag vad mottagaren tycker så är det respektlöst att kalla den något annat bara för att "JAG alltid har gjort det och JAG lägger ingen värdering i det"

Jag ser inte nyttan av att en naken kvinna kråmar sig på en traktor eller redskap. Men uppenbarligen funkar det. Män köper allstå hellre en traktor om det står en naken kvinna bredvid. Vad säger det?


jag håller med om att ingen ska behöva se den om de inte vill,och är inte själv intresserad.

däremot detta med objektifiering,där vill jag påstå att det har mycket med uppfostran att göra.

vi ska komma ihåg att det finns grupper i samhället som säkert har / har haft glädje av dessa kalendrar,ex handikappade fysiskt/psykiskt vars enda chans till någon sorts sexliv har varit kalendrarna

Användarvisningsbild

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Arvid0  
#687537
bork skrev:
jag håller med om att ingen ska behöva se den om de inte vill,och är inte själv intresserad.

däremot detta med objektifiering,där vill jag påstå att det har mycket med uppfostran att göra.

vi ska komma ihåg att det finns grupper i samhället som säkert har / har haft glädje av dessa kalendrar,ex handikappade fysiskt/psykiskt vars enda chans till någon sorts sexliv har varit kalendrarna


Men är det inte att dra efter halmstrån? Jag har svårt att se att någon som har ett obefintligt sexliv föredrar en kalender före tidningar, filmer eller hemsida. Jag tror inte Muhammeds traktorservice ger ut en nakenkalender för att handikappade utan sexliv ska ha något att fappa till. Men om så är fallet borde han ha en eloge :)

Avatar Fallback

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Avslutat-02  
#687538
Arvid0 skrev:
vinterrojarn skrev:Tycker det är du som verkligen inte förstått.
Och behöver lyfta blicken rejält...


Härligt röjaren, där fick jag verkligen svar på tal!

Ska vi inte börja köra med att "min pappa är starkare än din" också? :)


Nä men du menar på att jag inte förstått, och behövde lyfta blicken.
Du tålde alltså inte samma sak tillbaka?

Användarvisningsbild

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Arvid0  
#687539
Joakim S skrev:
Arvid0 skrev:
Joakim S skrev:Att en kalender kan skapa så mycket käbbel, när det finns Instagram, Facebook, TikTok och t.o.m. Finn.no som tjejer väljer att objektivisera sig själva på. Och där snackar vi om en helt annan spridning än en jordbrukskalender😂😂.


Ja men där gör du ett aktivt val.

Nej. På t.ex Finn.no gör jag inte det. Eller det beror ju vad långt man ska dra det. Ja, jag gör ett aktivt val genom att använda Finn.no för att köpa motorsågar, men inte för att det ska poppa upp bilder med halvnakna tjejer. Och vissa branscher kräver väl att man ska ha vissa sociala medier. Borde inte dessa tjänster se över sina så kallade algoritmer istället?


Stör det dig bör du ta kontakt med finn.no.
Utan att veta men de flesta sidor anpassar reklamen efter vad man surfar/söker på...

Vilken bransch kräver att man "har" sociala medier?

Avatar Fallback

Re: Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket

Avslutat-02  
#687540 De flesta idagens samhälle.
Det går ändå men blir betydligt mer omvägar och krångel...

Tror mig jag vet som inte har något annat än skogsforum.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).