Skogsnyheter

Forskare: Priserna på CO2-lagring måste upp

18 inlägg 4505 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Forskare: Priserna på CO2-lagring måste upp

Älgfoderodlare  
#683367
Sture Andersson skrev:Bara för man tycker om att vara i en döende övermogen skog ,så försöker man påstå att all tidigare forskning inte stämmer .
och att döende skog binder mer co2 än skog som växer ,ok om döende skog är bättre för många arter i skogen men för den skull kan man inte påstå all tidigare forskning inte stämmer .För egen del kan jag bara se på min skog och när grannarna blir för gamla ,slutar tillväxsten och nästa steg är att de ruttnar ,och sista steget är att granbarkborren avslutar .Inte fan binder den nån co2 sen .


Nu är det väl inte dit man ämnar komma ! För har man koll på tillväxten o tiden, så ska ju det inte bli något problem med när o hur man avslutar ett avtal enligt substitutionsmodellen. Det viktigaste är väl som sagt att det INTE minskar på brukningsrätten. Och där bör väl just tidsavtalade överenskommelser stå främst. Annars blir det ju ingen vinst för nåndera parterna i något av sammanhangen.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Forskare: Priserna på CO2-lagring måste upp

alias  
#683583 Bör inte slutsatsen istället vara att priset på att släppa ut fossilt kol till atmosfären måste upp globalt för att snabba på omställningen till klimatneutrala energikällor?

Hur definierar vi förresten kolinlagring?
Sett till CO2-halten i atmosfären så bör vi kanske, paradoxalt nog, vara glada över den stora mängden plast i haven (oaktat alla andra negativa konsekvenser)?
Hade den plasten t.ex. eldats i ett värmeverk så hade CO2-halten i atmosfären varit ännu högre.

Vill minnas att ca 85 % av den energi som det handlas med globalt är icke förnybara CO2-källor såsom kol, olja och fossilgas/naturgas m.m.
Bara för att täcka dagens energibehov så behöver den icke fossilbränslebaserade energiproduktionen öka med nästan 600 % (kärnkraft inkluderat), samtidigt som världens befolkning ökar och fler vill uppnå västerländsk levnadsstandard. Det kallar jag en rejäl utmaning!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Forskare: Priserna på CO2-lagring måste upp

skogshare  
#683660
alias skrev: Vill minnas att ca 85 % av den energi som det handlas med globalt är icke förnybara CO2-källor såsom kol, olja och fossilgas/naturgas m.m.
Bara för att täcka dagens energibehov så behöver den icke fossilbränslebaserade energiproduktionen öka med nästan 600 % (kärnkraft inkluderat), samtidigt som världens befolkning ökar och fler vill uppnå västerländsk levnadsstandard. Det kallar jag en rejäl utmaning! 

Bara mina fem ören...

MVH

Alias


@Alias, om det behov av en ökning av förnybar / fossilfri energi på 600 % + , som du skriver, stämmer för att ersätta nuvarande fossil energianvändning, är det inte alls någon omöjlighet. Vi befinner oss ju bara i början av en allt snabbare utvecklingen när det gäller att förbättra och tillvarata potentialen för förnybar energi, energieffektivisering, resurshushållning och teknikutveckling. Men då krävs att alla berörda aktörer - regeringar, näringsliv och enskilda - drar sitt strå till stacken. Inte minst måste skogsbruket världen över väsentligt öka sin produktion av timmer för att möjliggöra en massiv övergång till avancerad, klimatsmart och kostnadseffektiv träbyggnation, där träet både fortsätter att lagra kolet och ersätter stål, aluminium, cement och plast, som nu slukar enorma mängder fossil energi vid tillverkningen. 


Dessutom kommer förmodligen flera länder / energiproducenter att satsa på ny kärnkraft eller ersättning av gammal dito med fjärde generationens reaktorer samtidigt som en del av nuvarande produktion av fossil energi kommer att kunna finnas kvar, men då kopplad till lagstadgad koldioxidinfångning med åtföljande lagring eller ännu bättre återvinning av det infångade kolet.

Det är verkligen en fantastisk utmaning ! 

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).