Skogsnyheter

Barkborreskadorna ökar i Götaland - Södra vill vinteravverka

4 inlägg 2202 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barkborreskadorna ökar i Götaland - Södra vill vinteravverka

Torbjörn Johnsen  
#679113 Södra har gjort en ny inventering av barkborreangreppen på sina 330 s k övervakningsfastigheter. Den visar en kraftigt ökad skadebild under senhösten (v 44) jämfört med hur det såg ut i augusti (v 35). Det är sensommarangreppen som nu syns och de indikerar fortsatta problem med barkborrarna.

– De allvarligaste skadorna är precis som i början av hösten koncentrerade till östra halvan av Götaland, från Blekinge upp till Sörmlandsgränsen samt området mellan Vänern och Vättern. Vi ser en ökning av skadorna över hela verksamhetsområdet men det är i tidigare hårt drabbade områden som vi fått den stora ökningen i skadade volymer jämfört med den förra inventeringen, säger Henrik Holmberg, skötsel- och entreprenörsutvecklare på Södra.


Skadorna som syns nu är träd som redan var angripna under den föregående inventeringen vecka 35 men som inte gick att upptäcka då. Därför är det av viktigt att hålla fortsatt koll på sina granbestånd och vidta åtgärder enligt Södra:

– Det är nu av största vikt för skogsskyddsarbetet att skogsägare under hösten och vintern fortsätter att inventera sin skog och avverka skadade träd. För att rädda största möjliga virkesvärde gäller det att agera så snabbt som möjligt, säger Henrik Holmberg.


Södras rekommendation att avverka skadade träd under vintern skiljer sig delvis mot de riktlinjer som Skogsstyrelsen kom med tidigare i höst:
Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Läs hela pressmeddelandet här
Skillnaden i barkborreangrepp mellan vecka 35 (vänster) och vecka 44 (höger) i höst. Källa: sodra.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Barkborreskadorna ökar i Götaland - Södra vill vinteravv

Brozzlaren  
#679154 Titta på grundvattennivåerna, sammanfaller ganska väl med angreppen. Samband?

Användarvisningsbild

Re: Barkborreskadorna ökar i Götaland - Södra vill vinteravv

Badbollen  
#679280
Brozzlaren skrev:Titta på grundvattennivåerna, sammanfaller ganska väl med angreppen. Samband?


Ja, det sambandet är allmänt känt. Låga grundvattennivåer innebär vattenbrist och följaktligen stressade och försvagade granar.

Användarvisningsbild

Re: Barkborreskadorna ökar i Götaland - Södra vill vinteravv

Brozzlaren  
#679337 Ja visst ä de så, men jag va nyfiken på grundvattnet så jag googlade och kartan jag fick fram stämde otäckt bra med södras. Inte så mycket att göra åt men en intressant jämförelse.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).