Skogsnyheter

Norske Skog stänger pappersmaskin i Halden

1 inlägg 2028 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norske Skog stänger pappersmaskin i Halden

Torbjörn Johnsen  
#676195 Enligt en artikel i tidningen Norsk Skogbruk så kommer skogsbolaget Norske Skog att stänga ner en av sina pappersmaskiner i anläggningen Saugbruks i Halden. Orsaken är en snabbt minskad efterfrågan på det som beskrivs som "publikationspapper". Jag antar att det är s k magasinspapper, d v s lite finare papper som används i olika tidningar och grafisk produktion.

Norske Skog var illa ute häromåret och räddades vidare av koncernen Ocean Wood. Men företaget har knappt styrfart p g a att man har en otidsenlig produktmix.

Framtiden ser därmed utmanande ut för den norska massavedsmarknaden. Vilket även påverkar den mellansvenska. Stor tillgång på massaved i Norge ger prispress på massaveden i den mellansvenska "prisdiket". Det kanske snart är dags för en ny stor massabruksinvestering i vårt västra Grannland? Råvarumässigt borde det knappast finnas bättre lägen i alla fall.

Läs hela artikeln i Norsk Skogsbruk här.
En av pappersmaskinerna som gör publikationspapper på Norske Skogs bruk i halden. Källa: norskeskog.com




   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).