Skogsnyheter

Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

41 inlägg 10689 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

jannee  
#698851 Josephine, det finns tydliga bevis på vad som händer om man struntar i att forsla bort angripen skog.
Angreppen eskalerar på omgivande skog. Din tanke kanske var god tyvärr har det en motsatt verkan.
Dessutom slår nu granbarkborren in på tallen också.
Studerar man noga vilka träd som angrips är de i åldern 60 år och äldre, framförallt de som ej har tillräckligt god vattentillgång.
Självklart kan blandskog vara att föredra eftersom de suger vatten i skilda jordlager.
Dock tror jag att man får skylla lite på de stora stormfällningar som varit och att mycken skog ej blivit upparbetad, framförallt då i statligt ägda skogar (naturreservat) men även torråret 2018 och snöbristen under följande vintrar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Sörlänningen  
#698856
Josephine skrev:Intressant vore att veta vilken sorts skog som klarar av barkborre-angreppen bäst?

En skog med mera gammal död ved som drar till sig mer insekter och faglar som käkar upp borrarna
(och vildsvin)
och / eller en blandskog - gran+tall+björk?

Det blir ju en ekonomisk förlust att ta ner träden i förtid p.g.a. angreppen.


Från vad jag har läst kan lövinblandning minska granbarkborrespridning något mellan granar, men inte mycket. Det som främst spelar roll är ålder på granen och torka. Det syns väldigt tydligt på spridningen av barkborren att den främst kan göra skada där det är torrt.

Det brukar ju rekommenderas att om man väl har misslyckats med att ta ut gammalt virke en säsong så är det bättre att låta den ligga kvar, av de skälen du säger. Den gamla sanningen har ju varit att gammalt vikre gynnar borrens fiender. Men på senare tid har vissa forskare hävdat att det inte gäller. Så jag vet inte vad som är sant!

Vad jag vet är sant är att gammal gran och gran på torr mark utgör risker. Gran på bördig torvmark verkar också angripas i yngre ålder än annan gran.

Användarvisningsbild

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Josephine  
#698867
jannee skrev:Josephine, det finns tydliga bevis på vad som händer om man struntar i att forsla bort angripen skog.
Angreppen eskalerar på omgivande skog. Din tanke kanske var god tyvärr har det en motsatt verkan.
Dessutom slår nu granbarkborren in på tallen också.
Studerar man noga vilka träd som angrips är de i åldern 60 år och äldre, framförallt de som ej har tillräckligt god vattentillgång.
Självklart kan blandskog vara att föredra eftersom de suger vatten i skilda jordlager.
Dock tror jag att man får skylla lite på de stora stormfällningar som varit och att mycken skog ej blivit upparbetad, framförallt då i statligt ägda skogar (naturreservat) men även torråret 2018 och snöbristen under följande vintrar.


Att nylien angripna träd maste bort har jag förstatt, min tanke var träd som redan är döda sedan länge utan nagra ägg eller larver kvar. Det finns nämligen ett par sadana som varit döda nu i säkert tva ar pa min mans skogsplätt. (jag ska fotografera dem nästa vända)

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

fri  
#698877 Jag tänker att alla barkborreangripna träd behöver komma ur skogen, ju förr desto bättre. Det jag inte han med i höstas kör jag ur skogen i dag när det bär. Är bättre att elda kamin och panna med det som skadats än att riskera att det finns onödigt mycket skadeinsekter kvar.

Jag säljer allt som går att sälja, sågar upp det som inte har avsättning till industrin till mina egna byggprojekt och eldar upp resterna. Städar även bort lumpbitar som skördaren lämnat, tänker att meter långa bitar med grov gran med barken kvar är en potentiell yngelhärd som passar bättre i en vedpanna än i skogen.

Som röjarn skrev tidigare, till naturvård är det väl bättre att sätta av grov asp, det riskerar väl inte så mycket skador på omkringliggande skog?

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

jannee  
#698882 S.k. torrakor kan gott och väl stå kvar om man nu inte vill ta hem dem för vedeldning.
De jag vill ha bort är granar som fortfarande har barr kvar, gröna eller bruna skit samma.
De granar som nu blir bruna under vintern har med största sannolikhet massor av borrar kvar, får du bort dem har du kanske räddat några friska granar, men vem vet.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Sörlänningen  
#698883
Josephine skrev:
jannee skrev:Josephine, det finns tydliga bevis på vad som händer om man struntar i att forsla bort angripen skog.
Angreppen eskalerar på omgivande skog. Din tanke kanske var god tyvärr har det en motsatt verkan.
Dessutom slår nu granbarkborren in på tallen också.
Studerar man noga vilka träd som angrips är de i åldern 60 år och äldre, framförallt de som ej har tillräckligt god vattentillgång.
Självklart kan blandskog vara att föredra eftersom de suger vatten i skilda jordlager.
Dock tror jag att man får skylla lite på de stora stormfällningar som varit och att mycken skog ej blivit upparbetad, framförallt då i statligt ägda skogar (naturreservat) men även torråret 2018 och snöbristen under följande vintrar.


Att nylien angripna träd maste bort har jag förstatt, min tanke var träd som redan är döda sedan länge utan nagra ägg eller larver kvar. Det finns nämligen ett par sadana som varit döda nu i säkert tva ar pa min mans skogsplätt. (jag ska fotografera dem nästa vända)


Det här har du ju rätt i, Josephine, och det är ju också vad som rekommenderas och vad som alla i min omgivning följer. Redan döda träd är ju övergivna av barkborrar. De lämnar man alltid kvar för naturvård. Det är allmän rekommendation, på grund av exakt de argument du anför.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

fri  
#698889
jannee skrev:S.k. torrakor kan gott och väl stå kvar om man nu inte vill ta hem dem för vedeldning.
De jag vill ha bort är granar som fortfarande har barr kvar, gröna eller bruna skit samma.
De granar som nu blir bruna under vintern har med största sannolikhet massor av borrar kvar, får du bort dem har du kanske räddat några friska granar, men vem vet.


Det gäller väl att få bort granen medans den har bark kvar? Då bildas inga torrakor av gran i min skog iaf.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Tralsmo  
#698939 Har missat denna tråden.

Hursomhelst nu har ja skummat den.


Min uppfattning är att plocka ner å få ut alla borreträd ( oavsett tidpunkt) ,som inte är torrakor som Janne beskriver.
Sök o plock ä mest effektivt o maskinhuggna träd genom aggregat tar rätt hårda tag på borrarna. Det är min erfarenhet alla fall. Ju tidigare desto bättre.

Jo ja vet att expertisen inte tycker det.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

Sörlänningen  
#698965
Tralsmo skrev:Har missat denna tråden.

Hursomhelst nu har ja skummat den.


Min uppfattning är att plocka ner å få ut alla borreträd ( oavsett tidpunkt) ,som inte är torrakor som Janne beskriver.
Sök o plock ä mest effektivt o maskinhuggna träd genom aggregat tar rätt hårda tag på borrarna. Det är min erfarenhet alla fall. Ju tidigare desto bättre.

Jo ja vet att expertisen inte tycker det.



Det är väl ungefär vad de flesta experter säger, ta ut så tidigt som möjligt. Missar man dem med ett år så blir det ju torrakor och då kan man lika gärna låta dem vara kvar. Just Skogsstyrelsen har ju gått ut med att man inte skall avverka barkborreträd under vintern, men det tror jag inte man skall ta på vidare allvar. Deras argumentation är ju helt ologisk. Södras sakkunniga tycker ju åtminstone att skogsstyrelsen har helt fel.

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

fri  
#698990 Om man låter granarna stå kvar tills de tappat barken "får" man ju inte avverka dem

Avatar Fallback

Re: Rådet: Avverka inte barkborreskadad skog vintertid

isteskog  
#698993 Jag skulle då ta reda på allt torrt på min mark, iaf det jag kommer åt. Går väl att såga en del och göra ved av resten...... 🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).