Skogsnyheter

Skogsarbete är dödligaste jobbet i Japan

1 inlägg 1660 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsarbete är dödligaste jobbet i Japan

Torbjörn Johnsen  
#666811 Enligt en artikel i The Japan Times så är skogsarbete det i särklass farligaste och dödligaste arbetet i Japan. Trots att dödsolyckorna har minskat från 70 till 33 st 2019 (från 1999) så ligger branschen fortsatt högst i olycksstatistiken.

The number of deaths at work also decreased by more than half to 33 from 71 (2019 jämfört med 1999).

But the number of casualties per 1,000 workers stood at 20.8 in 2019, nearly 10 times the all-industry average and 4.6 times as many as in the construction industry, which in many cases involves work at high elevations.


Till ovanstående dödstal på 33 personer 2019 ska läggas ytterligare ca 10 personer som dör under arbete "åt sig själva". I Sverige ligger dödstalen för skogsarbete runt 5 personer per år (inkl självverksamma) trots att vi avverkar fyra gånger så stor volym som Japan gör.

Jag antar att en stor andel motormanuellt arbete i kombination med brant terräng kan vara en del av förklaringen till varför så många dör i den japanska skogbranschen?

Läs hela artikeln i The Japan times här.

Här finns också en tråd där det japanska skogsbruket jämförs med det svenska:
Skog och skogsbruk i Japan jämfört med Sverige
1600249104_japan.jpeg
Skogsarbetare i Japan. Källa: japantimes.co.jp
1600249104_japan.jpeg (18.42 KiB) Visad 532 gånger




   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).