Skogsnyheter

SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

19 inlägg 5070 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

Fredrik Reuter  
#663249 Skogskoncernen SCA meddelar nu på morgonen att de avser att lägga ner all tryckpappersproduktion vid Ortvikens pappersbruk. Totalt kommer 800 anställda att beröras av detta. Det är totalt tr pappersmaskiner vid Ortviken som kommer stängas och efter detta lämnar SCA helt segmentet med tryckpapper.

Tidningar och tryckt material har minskat globalt med 5% per år sedan internets intåg. När coronapandemin slog till så sjönk efterfrågan på tidningspapper med 30 - 40%. Spiken i kistan alltså.

De tre pappersmaskinerna tillverkar bestruket och obestruket papper och har tillsammans en omsättning på 4 miljarder kr per år. I samband med nedläggningen av dessa tre pappersmaskiner så kommer SCA alltså att investera i en massalinje som kommer producera termomekanisk massa. Denna omställning kommer kräva en investering om ca 1,45 miljarder kronor och kommer när den är klar 2023 att producera 300.000 ton CTMP årligen.

I samband med denna investering så avser SCA att sluta med produktion av CTMP vid Östrands massabruk och genom detta öka produktionen av sulfatmassa vid Östrand.

SCA räknar med att denna produktion kommer ge ca 300 miljoner kronor i vinst per år. Med andra ord en vinst före skatt på 1.000 kr per ton. CTMP görs främst av gran men också asp och processen har ett högt vedutbyte, upp till 90%.

SCA avser att ställa om Ortviken till att producera CTMP-massa istället (termomekanisk massa).

Mer info: https://www.sca.com/sv/om-oss/Investera ... erkningen/
Ortvikens pappersbruk från luften.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

Fredrik Reuter  
#663254 En not ang antalet anställda är att om denna omställning kommer innebära att 800 jobb försvinner i och med att tre pappersmaskiner läggs ner så betyder det att 20% av dagens anställda arbetsstyrka försvinner (4.000 st).

   TS
Avatar Fallback

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

bgl  
#663255 Billig el i Norrland lång tid framåt!

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

ulf 1  
#663256 Slipmassa började tillverkas 1840, 180 år senare kommer svensk skogsindustri på att detta är framtiden och
det man ska satsa på, och samtidigt kicka 800 från sina jobb.
Innovationerna ligger på en härligt låg nivå, och om folk visste vad detta kostar i energi så skulle man häpna.
Ett ton slipmassa kräver nämligen en elförbrukning som räcker att värma en modern lägenhet i ett år.
Snittpriset på el i Sverige ligger just nu på 154 öre kWh för folket, ett ton slipmassa förbrukar energi motsvarande 1300x154 öre.
Jag är ingen expert på pappersindustrin, men jag är expert på att läsa innantill, och kan bara fråga mig, vad är det som är så fantastiskt med svensk skogsindustri.

Avatar Fallback

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

axwell  
#663258 Nja, att 800 anställda berörs behöver inte betyda samma sak som
ulf 1 skrev:kicka 800 från sina jobb.

att dom får sparken.

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

Fredrik Reuter  
#663259 Enligt SCA så kommer omställningen att kosta upp till 900 miljoner kr och som det lät på presskonferensen så innebär beslutet att 800 anställda blir övertaliga och (kanske) kommer sägas upp.

Detta är en knapp procent av hela arbetsmarknaden i Sundsvall och torde bli ett hårt slag för kommunen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

h0g2  
#663261
ulf 1 skrev:Slipmassa började tillverkas 1840, 180 år senare kommer svensk skogsindustri på att detta är framtiden och
det man ska satsa på, och samtidigt kicka 800 från sina jobb.
Innovationerna ligger på en härligt låg nivå, och om folk visste vad detta kostar i energi så skulle man häpna.
Ett ton slipmassa kräver nämligen en elförbrukning som räcker att värma en modern lägenhet i ett år.
Snittpriset på el i Sverige ligger just nu på 154 öre kWh för folket, ett ton slipmassa förbrukar energi motsvarande 1300x154 öre.
Jag är ingen expert på pappersindustrin, men jag är expert på att läsa innantill, och kan bara fråga mig, vad är det som är så fantastiskt med svensk skogsindustri.


Ctmp är inte detsamma som slipmassa.
Slipmassa tillverkas av att hela stockar mals mot en slipsten, ctmp tillverkas genom att stocken flisas, flisen blandas med kemikalier (natriumsulfat bl.a) samt ånga för att mjukas upp och mals sen i en raffinörkvarn. Kostar fortfarande energi men inte i närheten av slipmassa.

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

rokon  
#663263 Det tycks mig som en klok anpassning till marknadens efterfrågan om planerad investering genomförs.

"Våra massakunder vill att vi växer med dem inom produktsegment som förpackningskartong och hygienprodukter, segment med en god tillväxt, säger Ulf Larsson, SCAs vd. I linje med vår strategi, har vi steg för steg minskat vår exponering mot tryckpapper. Nu inleder vi förhandlingar om att helt lämna detta produktsegment."
Citat från SCA´s pressmedelande idag.

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

Vedproducent  
#663271
ulf 1 skrev:Slipmassa började tillverkas 1840, 180 år senare kommer svensk skogsindustri på att detta är framtiden och
det man ska satsa på, och samtidigt kicka 800 från sina jobb.
Innovationerna ligger på en härligt låg nivå, och om folk visste vad detta kostar i energi så skulle man häpna.
Ett ton slipmassa kräver nämligen en elförbrukning som räcker att värma en modern lägenhet i ett år.
Snittpriset på el i Sverige ligger just nu på 154 öre kWh för folket, ett ton slipmassa förbrukar energi motsvarande 1300x154 öre.
Jag är ingen expert på pappersindustrin, men jag är expert på att läsa innantill, och kan bara fråga mig, vad är det som är så fantastiskt med svensk skogsindustri.

Det där är ju priser på elen som dom bara betalar en bråkdel av. Rätt eller fel får väl var och en ha åsikt om men det är så det är.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fore ... atbudgeten

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

svampbob  
#663274 CTMP på Östrand har gått väldigt bra ekonomiskt och man har inte investerat något i den anläggningen på många år.
Det kommer att bli bråda dagar nu för CTMP projektet på Ortviken med den tidplanen.

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

Torbjörn Johnsen  
#663288 Även finska UPM meddelar att de ska minska produktionen av grafiskt papper.

Enligt företaget kräver den långsiktiga nedgången i efterfrågan på tryck- och skrivpapper och de försämrade ekonomiska utsikterna snabba och beslutsamma åtgärder för att säkerställa UPM-kommunikationspappers konkurrenskraft.

UPM planerar att stänga pappersbruket Kaipola i Finland, sälja pappersbruket Shotton i Wales och effektivisera verksamheten i UPM Communication Papers affärsteam.


Artikel på finska:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/upm- ... 2d37457084

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

Göt  
#663350 Man kan undra hur det kommer att påverka kvarnsvedens pappersbruk, tidningspapper är väl den stora produkten där vad jag förstår, de dras också med omsättningsminskning.

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

Torbjörn Johnsen  
#663354 Ja, det är väl nästa produktsegment som ska trimmas. Det som kallas newsprint eller helt enkelt vanligt (dags)tidningspapper. Där har ju efterfrågan minskat länge och det blev nog inget bättre av Coronapandemin. Norske Skog har ju legat tungt inom denna marknad vilket som bekant genererat stora problem. Jag uppfattade inte att det är tidningspapper man producerar i Ortviken utan annat grafiskt papper men det kanske är fel?
I Sverige produceras newsprint bl a av Stoa Enso i just Kvarnsveden och i Halländska Hylte. I Kvarnsveden har de stängt ner en pappersmaskin och i Hylte två maskiner. Holmen gör tidningspapper i Braviken.

Det blir som ett slags "chicken race": Vem tvingas lägga ner nästa maskin? En nedlagd maskin ger i bästa fall balans i marknaden en period innan efterfrågeminskningen på nytt börjar pressa priserna. Man behöver nog ingen stor kristallkula för att gissa att fler pappersmaskiner kommer läggas ner framöver.

Ulf Aronsson skrev en intressant krönika på ATL i går (tyvärr bakom betalvägg). Han hävdade att nedlagda produktionsvolymer av papper inte kompenserats med ny produktion av t ex kartong. Produktionen av grafiskt papper har enligt honom halverats i Sverige. Istället går man "bakåt" i förädlingskedjan och säljer avsalumassa som andra får göra produkter av och här är det framför allt massa till hygienprodukter som ökar. Inte minst massa till den högförädlade (OBS ironi!) produkten dasspapper. Paradoxalt nog så bidrar nog den minskade produktionen av grafiskt papper till ökat behov av pappersmassa. När papperskonsumtionen minskar så minskar också mängden returpapper vilket utgör en stor råvarubas för toapapper.

Man kan ju t ex titta på börskursen för BillerudKorsnäs som ligger tungt på kartong och jämföra med Stora Enso som ligger betydligt tyngre på papper. BK har gått upp mer än 40% senaste året medan SE har ökat men en knapp procent. Det ger en fingervisning om hur marknaden ser på produktmixen.
Kursutveckling senaste 12-månadersperioden för Stora Enso. Källa: Nordnet.se 27 aug 2020
Kursutveckling senaste 12-månadersperioden för BillerudKorsnäs. Källa: Nordnet.se 27 aug 2020

Användarvisningsbild

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

svampbob  
#801419 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... l-ortviken

Hur kan journalistik vara så dålig? Sätter en bildtext som säger det motsatta mot vad Kristna säger.

Avatar Fallback

Re: SCA slutar med tryckpapper - 800 anställda berörs

Engelthon  
#801422 Jag förespådde 2016 att man skulle lägga ner ortviken årskiftet 2018-2019.

Det var inte svårt att räkna ut detta. Ena var att man tod beslut om utbyggnaden av Östrand, man skrev ner hela industrianläggningen till 0kr. Övriga delar var att tryckpapper var annars en uddafågel i SCAs produktutbud samt att tryckpapper var på nergång samt att man bytte bara pengar.

Men varför man inte la ner fabriken tidigare var att man behövde omsätta veden så att den inte hamnade hos konkurrenterna tills man fått interna avsättning för den genom utvidgningen av Östrand.

Men jag kunde inte förespå det som nu händer med CTMP linjen även om jag tyckte det var märkligt satsning där man uppgraderade TMP linjen för 400Msek. Men idag har vi svaret.

Oavsett så är det en fantastiskt fin och föredömmlig omställning där man endå sattsat på CTMP linjen, men även fått Rewncell att återvinna bommulsplagg till Dissolvingmassa. Forsätter dessa satsningar kommer man producera mer tonage av diverse massa produkter än när pappersbruket gick. Även om inte alla fd arbetare får arbete är det endå en av de bästa omställningarna av en nerlagd fabrik i Sverige.

Jag hoppas och tror att ortviken får leva kvar som industri ett bra tag till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).