Nyrenässans för motkolvsmotorn med diesel? (video)
Postat: mån 17 aug 2020, 22:19
Motkolvsmotorn där två kolvar möter varandra i mitten av en gemensam cylinder kanske kan få en nyrenässans. I alla fall om man ska tro motortillverkaren Cummins som jobbat med ett motkolvsprojekt (på engelska Opposed Piston Diesel Engine) tillsammans med USA:s försvarsmakt.
Enligt Cummins ska motkolvsmotorn kunna spara upp till 25% diesel (per tidsenhet, jämfört med konventionell dieselmotor och samma effekt). En av anledningarna till detta ska vara hur motkolvsmotorn är uppbyggd.
En motkolvsmotor har inget topplock och inte heller varken kamaxel eller ventiler. Istället jobbar motorn enligt tvåtaktsprincip och diesel sprutas in i samband med att kolvarna i respektive cylinder (motkolvsmotorn har två kolvar per cylinder) möter varandra på mitten. En konventionell explosion sker och båda kolvarna vänder tillbaka. På ena sidan sitter då avgasportar och på den andra insuget där luft trycks in inför nästa explosionscykel.
Eftersom motkolvsmotorn inte har något fast topplock så kan man bättre ta hand om värmen som alstras och motorn blir genom detta mer effektiv. Eftersom två kolvar samverkar så krävs två vevaxlar, dessa vevaxlar sammankopplas sedan via en växellåda till utgående axel.
Förutom en bättre termisk verkningsgrad beskrivet ovan så har konstruktionen fler fördelar såsom att porttiderna kan göras assymetriska, halverad enskild kolvhastighet vid samma kompression (två kolvar) och bättre tömning av avgaser efter förbränning. Motkolvsmotorn är också känd för att ge ett högre vridmoment jämte en konventionell motor.
Huruvida det är sant eller ej låter jag vara osagt men tror sig kunna höja verkningsgraden med motkolvsmotorn, upp till 55%. Skulle detta stämma så är det riktigt bra och en morot för att konstruktionen kanske kan få en nyrenässans?
Militären verkar ha en förkärlek till motkolvsmotorn. Cummins verkar nu alltså jobba med att ta fram en motor för militären och Stridsvagn 103 hade faktiskt i vissa utformningar en motkolvsmotor från Detroit Diesel.
Här är en video som beskriver tekniken.
Vad tror du om detta, något att som kommer slå?
Enligt Cummins ska motkolvsmotorn kunna spara upp till 25% diesel (per tidsenhet, jämfört med konventionell dieselmotor och samma effekt). En av anledningarna till detta ska vara hur motkolvsmotorn är uppbyggd.
En motkolvsmotor har inget topplock och inte heller varken kamaxel eller ventiler. Istället jobbar motorn enligt tvåtaktsprincip och diesel sprutas in i samband med att kolvarna i respektive cylinder (motkolvsmotorn har två kolvar per cylinder) möter varandra på mitten. En konventionell explosion sker och båda kolvarna vänder tillbaka. På ena sidan sitter då avgasportar och på den andra insuget där luft trycks in inför nästa explosionscykel.
Eftersom motkolvsmotorn inte har något fast topplock så kan man bättre ta hand om värmen som alstras och motorn blir genom detta mer effektiv. Eftersom två kolvar samverkar så krävs två vevaxlar, dessa vevaxlar sammankopplas sedan via en växellåda till utgående axel.
Förutom en bättre termisk verkningsgrad beskrivet ovan så har konstruktionen fler fördelar såsom att porttiderna kan göras assymetriska, halverad enskild kolvhastighet vid samma kompression (två kolvar) och bättre tömning av avgaser efter förbränning. Motkolvsmotorn är också känd för att ge ett högre vridmoment jämte en konventionell motor.
Huruvida det är sant eller ej låter jag vara osagt men tror sig kunna höja verkningsgraden med motkolvsmotorn, upp till 55%. Skulle detta stämma så är det riktigt bra och en morot för att konstruktionen kanske kan få en nyrenässans?
Militären verkar ha en förkärlek till motkolvsmotorn. Cummins verkar nu alltså jobba med att ta fram en motor för militären och Stridsvagn 103 hade faktiskt i vissa utformningar en motkolvsmotor från Detroit Diesel.
Här är en video som beskriver tekniken.
Vad tror du om detta, något att som kommer slå?