Skogsnyheter

BillerudKorsnäs ger ~25% mer i lön till manliga direktörer

7 inlägg 2395 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

BillerudKorsnäs ger ~25% mer i lön till manliga direktörer

Fredrik Reuter  
#659595 Tidigare VD:n Petra Einarsson fick sparken av BillerudKorsnäs hösten 2019. Nu visar en granskning av Dagens Industri att de båda manliga VD:ar som var före och nu efter Petra Einarsson har fått nästan 2 miljoner mer i årslön av BillerudKorsnäs.

Einarsson hade en årslön på 7,8 miljoner kronor + bonus och rekryterades 2017 efter att Per Lindberg valt att lämna som VD. Hösten 2019 sparkades Einarsson och ersättes först av Lennart Holm under rekryteringstiden och sedan juli 2020 av Christoph Michalski.

Både Michalski och Lindberg har haft upp till 25% högre lön än Einarsson enligt Dagens Industri.

Även avgångsvederlaget var mindre när Einarsson sparkades, detta då hon fick färre antal årslöner i fallskärm än två tidigare manliga VD:ar som sparkats innan henne av BillerudKorsnäs.

Här kan du läsa mer (betalvägg): https://www.di.se/nyheter/billerud-kors ... iga-vd-ar/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: BillerudKorsnäs ger ~25% mer i lön till manliga direktör

halvproffs  
#659614 Nu tror jag att Petra var en s.k målvakt med uppgift att ge order om obekväma saker.
Hon var nog införstådd med att tillsättningen var kortvarig sedan besluten genomförts.
Hon är inte rädd att genomföra obekväma saker.

Användarvisningsbild

Re: BillerudKorsnäs ger ~25% mer i lön till manliga direktör

Camaro1969  
#659620 och?

Användarvisningsbild

Re: BillerudKorsnäs ger ~25% mer i lön till manliga direktör

halvproffs  
#659644
Camaro1969 skrev:och?


Om det är mitt inlägg om Petra du menar så jobbade jag på Sandvik under hela hennes tid där så jag känner till lite om hennes pekpinnar och rak arm.

Användarvisningsbild

Re: BillerudKorsnäs ger ~25% mer i lön till manliga direktör

Turid  
#659706
halvproffs skrev:Nu tror jag att Petra var en s.k målvakt med uppgift att ge order om obekväma saker.
Hon var nog införstådd med att tillsättningen var kortvarig sedan besluten genomförts.
Hon är inte rädd att genomföra obekväma saker.


Varför tjänar hon då mindre än sina manliga kollegor? Borde inte lönen vara likvärdig för samma arbete?

Användarvisningsbild

Re: BillerudKorsnäs ger ~25% mer i lön till manliga direktör

Camaro1969  
#659720
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:och?


Om det är mitt inlägg om Petra du menar så jobbade jag på Sandvik under hela hennes tid där så jag känner till lite om hennes pekpinnar och rak arm.



nej jag menar att lönen är en uppgörelse mellan 2 parter som de båda accepterat via ett avtal

det har ju inte vi med att göra egentligen... känns bara fjantigt att hålla på jämföra vad kvinnor/män tjänar.
varför tjänar manliga porrskådisar så mycket sämre än kvinnliga?

Användarvisningsbild

Re: BillerudKorsnäs ger ~25% mer i lön till manliga direktör

Turid  
#659724
Camaro1969 skrev:
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:och?


Om det är mitt inlägg om Petra du menar så jobbade jag på Sandvik under hela hennes tid där så jag känner till lite om hennes pekpinnar och rak arm.



nej jag menar att lönen är en uppgörelse mellan 2 parter som de båda accepterat via ett avtal

det har ju inte vi med att göra egentligen... känns bara fjantigt att hålla på jämföra vad kvinnor/män tjänar.
varför tjänar manliga porrskådisar så mycket sämre än kvinnliga?


Absolut, lönen är en uppgörelse mellan två parter, men när ett kön (oftast kvinnor, även om det finns undantag) per automatik får sämre lön för samma arbete då är det något som är fel - åtminstone i mina ögon.

Visst, det går att snacka om att förhandla om löner osv. men det är lättare sagt än gjort. Och även om någon är en duktig förhandlare, så erbjuds kvinnor sämre lön vilket ger ett sämre förhandlingsläge än om man erbjudits en högre lön.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).