SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Sveriges högsta träd är döende

117 inlägg 31088 visningar 25 följer Svara, dela mm...   

Re: Sveriges högsta träd är döende

maltex  
#783708 Vad jag vet så är det svårt att vårda gamlaträd i respirator. Men kanske ska låta naturen ha sin gång. Det är ju bra så att självgallring brukar komma förr eller senare i äldre skog.

Elmia
Användarvisningsbild

anersimyra  
sarevok skrev:Vem eller vad tycker du man ska kritisera att granen dog? Ingen alls, samt inget alls?
Jag är inte arg. Jag bara undrar vad du skulle svara. :)
Fanns det verkligen inget man kunde göra för att förhindra dess död.

Mvh

Nej, det fanns absolut ingen möjlighet att förhindra angreppet från borrarna!! Det fanns heller inte minsta möjlighet att styra utfallet av angreppet. Dessutom ”struntar” naturen fullständigt i om granen är 30 meter hög, 50 meter eller 150 meter hög. Och som expert så borde du i stället glädja dig över trädets död, som levande individ livnärde trädet kanske runt 250-350 olika arter av insekter, lavar, mossor och svampar. Som död liggande ved kommer trädet i stället att hysa runt 7-800 olika arter av nedbrytare och vedlevande insekter och detta borde ju snarare glädja en naturexpert av din kaliber..😃👍🪳🪲🪰🐜🐞🐝🪱🐛🦋🦟🦗🕷🦂🐙🦉🦅🐗🐴🦈🐋🐡🐭🧚🏻‍♂️🧜‍♀️

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
sarevok skrev:Vem eller vad tycker du man ska kritisera att granen dog? Ingen alls, samt inget alls?
Jag är inte arg. Jag bara undrar vad du skulle svara. :)
Fanns det verkligen inget man kunde göra för att förhindra dess död.

Mvh

Naturen är " Naturen ", ALLT lever o dör i omgångar. Det är bara människan som tror sig kunna sätta sig över denna regel. En del tror sig t.o.m. kunna få "livstidsgaranti " o leva i oändlighet ! ?
En skog, rätt skött ( ekologiskt själv styrt ), kan generera träd som blir flera hundra år. O om vi INTE går in o försöker styra i de naturliga systemen, utan följer naturens lagar el. kan utveckla skötselsystem som är " optimala " ur alla aspekter som VI känner dom idag. Då kanske vi kan immitera naturen till stor del. Men vi ska veta att vi ändå alltid är 2'a när det gäller evolutionens utveckling till anpassning av arterna i vår natur.
Under senare tid har vi bara haft tendensen att förändra dom, i en neg. utveckling. Smart drag !

Användarvisningsbild

anersimyra  
#783814 Kanske kan skogsforum äska lite deg från LS så kan ”Lasse & Bulten” fixa till landets högsta högstubbe..😃🪓🪚

Användarvisningsbild

sarevok  
#784022 Jomen precis. Synd att ni inte hann komma innan de började röja vid ledningen och att ni på nåt sätt hade lyckats stoppa dem att börja röja, (åtminstone gjort försök att stoppa dem.)
Då hade ju sannolikheten ökat att granen hade klarat sig, som du själv sa.

med vänlig hälsning

Användarvisningsbild

anersimyra  
sarevok skrev:Jomen precis. Synd att ni inte hann komma innan de började röja vid ledningen och att ni på nåt sätt hade lyckats stoppa dem att börja röja, (åtminstone gjort försök att stoppa dem.)
Då hade ju sannolikheten ökat att granen hade klarat sig, som du själv sa.

med vänlig hälsning

Hur tänker du dig att en röjning av en ledningsgata påverkar populationen av granbarkborre..🤔

Användarvisningsbild

sarevok  
#784028 Det var Tåndemåla som sa det till mig (att röjning vid en nära ledning ökar granbarkborre-angrepp på rekordgranen). Och av nån anledning så tror jag på honom. Han är ju en skogsman.

Användarvisningsbild

anersimyra  
sarevok skrev:Det var Tåndemåla som sa det till mig (att röjning vid en nära ledning ökar granbarkborre-angrepp på rekordgranen). Och av nån anledning så tror jag på honom. Han är ju en skogsman.

Man hade kanske trädsäkrat ledningen och lämnat kvar fällda granar..🌲🌲🌲🌲🪳🪳🪳🪳🙂

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784059 Okej

Jag ska ge en så bra bild jag kan på detta.
Beståndet ligger i skydd för söder och väster.
En bergsplatå bildar ett v där den smala delen av v,et är mot sydväst och den breda delen mot nordost.
Granen står i mitten av v,et med berg söder och väster om
Ledningsgatan finns i öster och andra sidan är det 25-30 årig skog

Ledningen går i nord sydlig riktning blev röj 2017-2018 högröd med stamkvistning till 10-12 m

Grenarna låg nedanför träden som blev kvistade.
Granen står i ett biotopskyddadat område på ca 7 ha men i absoluta södra delen

När granen mötes var det tre angripna träd längst i söder.
Granen är 50 m norr om dessa och ca 25 m från ledningsgatan.
När vi var där 2019 var fler träd längre norr ut angripna men även de i direkt anslutning av ledningsgatan. Ca 25 m från granen

Efter den sista träffen där har jag inte varit på
Lokalen
Men fick 2020 veta att trädet var angripet

Slut på historian.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Användarvisningsbild

sarevok  
#784137 Jag har tittat på det du skrev. Jag gör bedömningen att röjningen vid kraftledningen orsakade granens död.
Alltså hade man kunnat förhindra granens död genom att på nåt sätt stoppa dem att röja.

Ps, när du sa att det inte hade gått att förhindra granens död, så vet jag inte om ifall du antog att röjningen redan hade skett när ni kom dit.
Därför är det varken smart eller bra att säga att du har fel.
Om röjningen redan skett när ni kom dit, så har du nog rätt i att granens död ej hade gått att förhindra.

Ha det gott!

Användarvisningsbild

anersimyra  
sarevok skrev:Jag har tittat på det du skrev. Jag gör bedömningen att röjningen vid kraftledningen orsakade granens död.
Alltså hade man kunnat förhindra granens död genom att på nåt sätt stoppa dem att röja.

Ps, när du sa att det inte hade gått att förhindra granens död, så vet jag inte om ifall du antog att röjningen redan hade skett när ni kom dit.
Därför är det varken smart eller bra att säga att du har fel.
Om röjningen redan skett när ni kom dit, så har du nog rätt i att granens död ej hade gått att förhindra.

Ha det gott!
. Det finns ingen biologisk vinst med att försöka rädda granar hur rekordartade de än är. Med lite tur så står granen kvar några år och blir ett biologiskt paradis för organismer som gynnas av stående död ved. När den sen faller så skapas en låga som blir ett paradis för en mängd organismer som gynnas av just lågor. En såpass stor gran kommer som död att gynna den biologiska mångfalden i ytterligare hundra år. Rädda granar gör man dock av ekonomiska skäl i en produktionsskog, men att försöka göra detta i en nyckelbiotop är i ett biologiskt hänseende fullständigt kontraproduktivt, det skulle helt enkelt vara dålig naturvård..🙂👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).