Skogsnyheter

Holmen köper Martinsons för 1 miljard

7 inlägg 3499 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Holmen köper Martinsons för 1 miljard

Fredrik Reuter  
#656566 Skogsindustrikoncernen Holmen meddelar nu på kvällen att de köper trävaruföretaget Martinsons. Köpeskillingen för 100% av aktierna uppgår till 1 miljard kronor. Genom köpet så fördubblar nu Holmen sin trävaruförsäljning till 3 miljarder kronor på årsbasis.

Det var i våras som det blev offentligt att Martinsons vill sälja Martinsons och i våra spekulationer i den tråden får vi ge en eloge till @icegrip som nämnde Holmen som möjlig köpare.

Det är riktigt intressant att trävarubranschen nu på allvar konsolideras i Sverige. Sedan om det är bra eller dåligt ur ett gräsrotsperspektiv (skogsägare och skogsentreprenörer) tål nog att diskuteras.

En sak är säker, Holmen betalar säkert rejält för att komma åt Martinsons och den främsta anledningen är att de automatiskt blir en stor spelare i KL-trä (CLT) och limträ. Just KL-trä har otroligt vind i seglen just nu och det handlar om att på en tidig marknad skapa sig en position. Nu är alltså Holmen med i matchen...

Här kan du läsa mer: https://news.cision.com/se/holmen/r/hol ... s,c3155642

Bild




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Holmen köper Martinsons för 1 miljard

Icegrip  
#656576 Roligt att gissa rätt! Det blir verkligen intressant hur spelplanen i skogen kommer bli nu framöver här i norr.

Norra Skog blev till, Holmen växer och SCA bygger ut massa-kapacitet.

Hur som helst positivt för oss skogsägare att det investeras i industrin.

Användarvisningsbild

Re: Holmen köper Martinsons för 1 miljard

Camaro1969  
#656614 kul!

kanske man ska ta ut lite från skogskonto och köpa aktier i holmen.. =)

Användarvisningsbild

Re: Holmen köper Martinsons för 1 miljard

Torbjörn Johnsen  
#656621
Camaro1969 skrev:kul!

kanske man ska ta ut lite från skogskonto och köpa aktier i holmen.. =)


Ja, det är nog större sannolikhet att få en prisökning där än för levererade kubikmetrar...

Användarvisningsbild

Re: Holmen köper Martinsons för 1 miljard

svampbob  
#656622 Är det bara sågverken som ingår i affären? Jag misstänker att all skog är enskilt av Martinsons släkten.
Holmen var nog den aktör som har mest synergieffekter att tillgodoräkna sig. Jag vet att kör timmer från Västerbotten på järnväg ned till Iggesund. Det känns enklare att såga det i Bygdsiljum men dom kommer ju ändå att behöva ved till Iggesund så då köper man kanske det lokalt och pressar upp priserna lite runt Huddik.

Ska bli intressant att höra vilka andra intressenter det fanns.

Avatar Fallback

Re: Holmen köper Martinsons för 1 miljard

alias  
#656628
svampbob skrev:Är det bara sågverken som ingår i affären? Jag misstänker att all skog är enskilt av Martinsons släkten.
Holmen var nog den aktör som har mest synergieffekter att tillgodoräkna sig. Jag vet att kör timmer från Västerbotten på järnväg ned till Iggesund. Det känns enklare att såga det i Bygdsiljum men dom kommer ju ändå att behöva ved till Iggesund så då köper man kanske det lokalt och pressar upp priserna lite runt Huddik.

Ska bli intressant att höra vilka andra intressenter det fanns.


Det ingår inte någon inköpsorganisation för rundvirke i affären?

Tänker att man då kanske räknat med att få kontroll över ytterligare råvaruflöden genom att en del skogsägare är trogna leverantörer till den lokala sågen.

Så lär ju Camfor ha resonerat kring förvärvet av Vida.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Holmen köper Martinsons för 1 miljard

svampbob  
#656645
alias skrev:
svampbob skrev:Är det bara sågverken som ingår i affären? Jag misstänker att all skog är enskilt av Martinsons släkten.
Holmen var nog den aktör som har mest synergieffekter att tillgodoräkna sig. Jag vet att kör timmer från Västerbotten på järnväg ned till Iggesund. Det känns enklare att såga det i Bygdsiljum men dom kommer ju ändå att behöva ved till Iggesund så då köper man kanske det lokalt och pressar upp priserna lite runt Huddik.

Ska bli intressant att höra vilka andra intressenter det fanns.


Det ingår inte någon inköpsorganisation för rundvirke i affären?

Tänker att man då kanske räknat med att få kontroll över ytterligare råvaruflöden genom att en del skogsägare är trogna leverantörer till den lokala sågen.

Så lär ju Camfor ha resonerat kring förvärvet av Vida.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Ja jag tar för givet att dom följer med och dom har ett gott renommé. Sedan vet vi väl inte heller om namnet Martinson får leva kvar. Vore jag Holmen så skulle jag inte tveka på behålla namnet åtminstone de första åren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).