Skogsnyheter

Eget brandflyg i Sverige

11 inlägg 2277 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eget brandflyg i Sverige

Snowblow06  
#648717 En positiv nyhet inför sommaren 2020 som presenterades i veckan är att Sverige via försvarskoncernen Saab införskaffat 2 st AT-802F Fireboss. Kapacitet är 3028 liter vatten per skopning. Uträknat ska den kunna fälla 50000 liter/timme. Basering på Skavsta. En viktig försäkring som vi hoppas får stå oanvänd i sommar 😀



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Eget brandflyg i Sverige

Vedproducent  
#648718 Här är en tråd om upphandlingen. Var ett par månader sen det blev klart.
Upphandling vattenskopande flygplan

Avatar Fallback

Re: Eget brandflyg i Sverige

Snowblow06  
#648719 Då får gärna moderator baka in mitt inlägg i tråden. Hittade ingen påbörjad aktuell tråd i ämnet när jag skrev 🙂 hursomhelst verkar planen finnas på plats i landet och vara operativa enligt Saab. Finns nog chans att få se dem live i luften snart då det nog övas en del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eget brandflyg i Sverige

Bibliofilus  
#648723 Undrar om det kommer ske en kartläggning över lämpliga sjöar och vattendrag, då jag antar att grunda och steniga vattendrag och el-ledningar inte är önskvärda för brandflygplan...Borde inte vara så svårt med modern GIS att hitta och sortera ut passande vattendrag.

Användarvisningsbild

Re: Eget brandflyg i Sverige

hlb  
#648728 Fantastiskt effektiva i ett tidigt skede av branden. Efter någon dag bara marginell påverkan, (Spännande att se på.) Tyvärr brukar svenska myndigheter vara långsamma i sina beslut. I förväg planerade vägar och urintunnor med fyllningsstationer och riktade munstycken i beredskap vore bra. En gödseltunna ger nästan lika mycket vatten per timme som ett flygplan om den finns nära branden och till myyyycket lägre kostnad. Alternativen kompletterar varandra. Snabb indikering och snabb släckning måste man satsa på. Jag är ingen expert, men tänker hyggligt klart och har dessutom, tillsammans med sonen, släckt mossbrand med urin inom 20 minuter. Sundelius får väl slå mig i skallen , om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Eget brandflyg i Sverige

Snowblow06  
#648733
Bibliofilus skrev:Undrar om det kommer ske en kartläggning över lämpliga sjöar och vattendrag, då jag antar att grunda och steniga vattendrag och el-ledningar inte är önskvärda för brandflygplan...Borde inte vara så svårt med modern GIS att hitta och sortera ut passande vattendrag.

Det borde ligga regionalt på respektive LS att tillsammans med räddningstjänsten planlägga för brandflygsinsatser inom eget geografiskt område.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget brandflyg i Sverige

Snowblow06  
#648737
hlb skrev:Fantastiskt effektiva i ett tidigt skede av branden. Efter någon dag bara marginell påverkan, (Spännande att se på.) Tyvärr brukar svenska myndigheter vara långsamma i sina beslut. I förväg planerade vägar och urintunnor med fyllningsstationer och riktade munstycken i beredskap vore bra. En gödseltunna ger nästan lika mycket vatten per timme som ett flygplan om den finns nära branden och till myyyycket lägre kostnad. Alternativen kompletterar varandra. Snabb indikering och snabb släckning måste man satsa på. Jag är ingen expert, men tänker hyggligt klart och har dessutom, tillsammans med sonen, släckt mossbrand med urin inom 20 minuter. Sundelius får väl slå mig i skallen , om jag har fel.

Vi ska nog se det som ytterligare en resurs att tillgå då behovet uppstår. Tror att det är av vikt att det finns färdiga kommunikationskanaler redan innan behovet uppstår, hur man lokalt kan begära in denna resursen innan branden blir förstor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eget brandflyg i Sverige

Bax  
#648741 Där finns också ett antal helikoptrar med vattensäckar i beredskap upphandlade.
De är nog det mest effektiva i brandens början, de kan hämta vatten i närmsta vattenpöl och precisionsbomba branden.

Användarvisningsbild

Re: Eget brandflyg i Sverige

anersimyra  
#648760 De nya planen övar endast ett ” stenkast ” från vår ” sommarstuga ”..😃

Användarvisningsbild

Re: Eget brandflyg i Sverige

Göt  
#648792 Väldigt bra att dom finns, I Mora Dalarna placerade MSB ut två helikoptrar, tog inte mer än ett par timmar förrän de fick ut och släcka. Bra att det finns resursers tidigt all skog ligger inte efter vägarna

Användarvisningsbild

Re: Eget brandflyg i Sverige

Erre  
#648843
anersimyra skrev:De nya planen övar endast ett ” stenkast ” från vår ” sommarstuga ”..😃

Hoppas ert tak är tätt. 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).