Skogsnyheter

Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

14 inlägg 3396 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

Torbjörn Johnsen  
#648536 Nu meddelar Södra att de utsett en ny VD som ska efterträda den nuvarande ekonomichefen Peter Karlsson som gick in när Lars Idermark hastigt slutade i början av 2020. Södra har utsett Lotta Lyrå till ny VD och koncernchef. Lotta är idag VD för detaljhandelskedjan Clas Ohlson men hon har ett förflutet inom Södrakoncernen där hon varit sågverkschef för Mönsterås och produktivitetschef för koncernen. Hon har även arbetat inom IKEA-koncernen. Så här skriver Södra i sitt pressmeddelande:

– Jag är mycket stolt över att kunna presentera Lotta Lyrå som ny vd och koncernchef. Hon har helt rätt kompetens och profil för att utveckla Södra inom ramen för den nya koncernstrategi som tagits fram. Med en bakgrund inom Södra och med skoglig och industriell erfarenhet har hon en förståelse för utvecklingskraften inom familjeskogsbruket och den innovationsdrivna kultur som finns inom koncernen, säger Lena Ek, ordförande i Södra.


Fotnot: Med "gubbdagis" avses den skämtsamma beteckningen som ibland används för affärskedjan Clas Ohlson. Innebörden syftar väl till målgruppen och kanske till vilken affär gubbarna först går när de kommer till köpcentrat 😀

Läs mer i Södras pressmeddelande här.
Lotta Lyrå blir ny koncernchef för Södra. Bild: sodra.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

Torbjörn Johnsen  
#648537 Enligt näringslivspressen så kommer Lotta Lyrå att lämna sitt styrelseuppdrag i SCA när hon nu blir VD på södra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648539 Hon hade bara varit 3 år på Clas Ohlsons, tydligen.

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

uffejohan  
#648540
Torbjörn Johnsen skrev:Nu meddelar Södra att de utsett en ny VD som ska efterträda den nuvarande ekonomichefen Peter Karlsson som gick in när Lars Idermark hastigt slutade i början av 2020. Södra har utsett Lotta Lyrå till ny VD och koncernchef. Lotta är idag VD för detaljhandelskedjan Clas Ohlson men hon har ett förflutet inom Södrakoncernen där hon varit sågverkschef för Mönsterås och produktivitetschef för koncernen. Hon har även arbetat inom IKEA-koncernen. Så här skriver Södra i sitt pressmeddelande:

– Jag är mycket stolt över att kunna presentera Lotta Lyrå som ny vd och koncernchef. Hon har helt rätt kompetens och profil för att utveckla Södra inom ramen för den nya koncernstrategi som tagits fram. Med en bakgrund inom Södra och med skoglig och industriell erfarenhet har hon en förståelse för utvecklingskraften inom familjeskogsbruket och den innovationsdrivna kultur som finns inom koncernen, säger Lena Ek, ordförande i Södra.


Fotnot: Med "gubbdagis" avses den skämtsamma beteckningen som ibland används för affärskedjan Clas Ohlson. Innebörden syftar väl till målgruppen och kanske till vilken affär gubbarna först går när de kommer till köpcentrat 😀

Läs mer i Södras pressmeddelande här.


Det var ju alldeles förträffligt, samma gubbar som gått på gubbdagis möter hon nu som VD för Södra...

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

ÅsaNisse  
#648543
Mangan skrev:Hon hade bara varit 3 år på Clas Ohlsons, tydligen.

Och både kassalikviditet och vinst har gått nedåt under denna tiden då världen har haft extrem högkonjunktur i övrigt.

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

jannee  
#648551 Stackars oss som levererar till Södra, nu får nog efterlikviden vingar. 🙏

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

Mikael A  
#648553
ÅsaNisse skrev:
Mangan skrev:Hon hade bara varit 3 år på Clas Ohlsons, tydligen.

Och både kassalikviditet och vinst har gått nedåt under denna tiden då världen har haft extrem högkonjunktur i övrigt.

Ja, Clas Ohlson har ju varit ett riktigt sorgebarn under hennes tid där. Man undrar ju på vilka kriterier Södra har gjort denna rekrytering?

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

Axl  
#648567 OT men ibland känns som att bara man lyckats få ett chefsjobb är man kvalificerad till att få flera även om man misslyckas med de tidigare man fått.

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648574 Och Gunilla Saltin lyckades väl inte Södra locka tillbaka:(

Användarvisningsbild

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648578 Clas Ohlson är väl inget gubbdagis längre, de har ju totalt lagt av med alla intressanta varor. För 30 år sedan var utträdesavgiften ofta fyrsiffrig, numera kan man gå igenom utan att hitta köpa någonting att köpa.

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

jannee  
#648582 En VD kan vara duktig men ännu viktigare är att personen också omges av duktiga (professionella ) medarbetare.
Får inte VD korrekt information kan det också lätt tas fel beslut.
Många gånger har Södra haft chefer eller småpåvar med ett för stort egenintresse, sådana som framhävt sig själva och inte sett helhetsbilden.
Misstag och missbedömningar har gjorts och kommer att göras men då gäller det för VDn att stämma i bäcken.
Själva var vi en gång i forntiden ute för mätningsvägran från en av Södras inköpare och det beroende på att vi (min morfar) vägrade leverera timmer till Södra.
Inget timmer ingen massaved var svaret från inköparen.
Detta tillsammans med andra krav gjorde att Södra då på den tiden missade flera leverantörer.
Många fick då den uppfattningen att Södra ville fjärma sig från de små skogsägarna.
Men även detta att Södra köpt in industrier för att sedan snabbt lägga ned dem har ej heller fallit i god jord.
Om det sedan varit till gagn för Södras medlemmar är jag inte byxad till att avgöra.
Nu kör Bergs timmer ett liknade race och mannen som är pådrivande gjorde något liknande när han var på Södra.
Storhet kan utmynna i ett storhetsvansinne och någon måste till slut stå för kostnaderna.
Södra har styvt 50 000 medlemmar och självklart är inte alla nöjda men på det stora hela har ändå Södra varit en stor tillgång för oss skogsägare i södra delen av landet.

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

bgsentr  
#648596 Hon har ju inte lett Clas till någon framgång, och knappast Södras sågar heller!

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

jakobn  
#648613 Nu är jag inte alls insatt i ämnet, men utan att ha någon fakta kan hon för mig lika gärna räddat Clas från att försvinna som att sänkt företaget. Kanske kan det varit ett omöjligt arbete på Clas och hon har gjort mer än de flesta skulle klarat....................eller är det precis tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Södra hämtar ny VD från "gubbdagis"

Sörlänningen  
#651631
Mikael A skrev:
ÅsaNisse skrev:
Mangan skrev:Hon hade bara varit 3 år på Clas Ohlsons, tydligen.

Och både kassalikviditet och vinst har gått nedåt under denna tiden då världen har haft extrem högkonjunktur i övrigt.

Ja, Clas Ohlson har ju varit ett riktigt sorgebarn under hennes tid där. Man undrar ju på vilka kriterier Södra har gjort denna rekrytering?


Bland de som noga följer bolaget har jag snarare fått intrycket av att hon har gjort ett strålande jobb på CO och att det är hennes förtjänst att företaget alls har överlevt. Av oklara anledningar lyssnar jag på aktietradingpodden Börspodden (jag är inte på något sätt en trader, därav 'oklara'). Ett av deras running gags de senaste åren har varit att Lotta Lyrå är deras ärkefiende, eftersom hon inte låter dem tjäna pengar på blankningar (eftersom de i grunden tycker att CO är kasst). Strax innan nyheten tillkännagjordes erkände de sig slutligen besegrade av Lotta.

Jag tror att man kan säga att det finns konsensus kring att hon har lyckats riktigt bra på CO och att det är därför hon får den här chansen hos Södra. Jag tycker att det finns anledning att tro att blir en förändring till det bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).