Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

826 inlägg 240310 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögård 4  
#774862
Sture Andersson skrev:Ja man kan ju ha skog bara för att det är roligt ,man behöver ju inte sälja nått ,bara gå runt o titta på och le 😀 . Pengar är överskattat vad ska man ha det till.

Nämen Sture, det där lät nästan lite raljant :)

En del av oss skogsägare är intresserade av alternativ till det som kommuniceras av skogsindustrin. Diskussion kring andra lösningar och vilka utmaningar och ekonomiska för- och nackdelar de innebär hade varit roligare att lyssna på. Det var väl det vi menade i vår feedback till Skogsforum, om det nu inte framgick. Vi som lyssnar på podden vet att priserna är låga och att vi ska hålla på virket. Och ja, under tiden går jag gärna runt i skogen, tittar och ler. Men inte är det där jag släppt in Södra att gallra jag trivs bäst :)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#774899
Sjögården skrev:Har faktiskt slutat lyssna då samma skiva snurrat vecka efter vecka utan att utvecklas.
Blev till slut på dåligt humör över konceptet och tycker skogsbruket och livet är för roligt för att gnällas bort.
Även om värmländskan i sig är en trevlighetsfaktor.. 😉


Instämmer!

Man efterlyser ju lite skogsbruk i en podd gjort av ett skogsforum, men det finns inte!

Så gott som allt prat handlar om brädor, osb, fåglar, koldioxid etc!

Det hade ju varit lite roligt att höra lite om skogsskötsel med.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774901 Jag har en bra text om skogsbruket i Tyskland. Det är aktuellt i flera trådar. Men jag väntar på en ursäkt för att jag råkade trampa i fel tuva där getingarna fanns!😬 Jag var dum och så länge jag är det är jag det🙃

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#774902
Tåndemåla skrev:Jag har en bra text om skogsbruket i Tyskland. Det är aktuellt i flera trådar. Men jag väntar på en ursäkt för att jag råkade trampa i fel tuva där getingarna fanns!😬 Jag var dum och så länge jag är det är jag det🙃


Något säger mig att den inte stämmer överens med Ulfs syn på tyskt skogsbruk?

Och då stämmer den inte överens med agendan.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774904 Du ligger rätt på de åtaganden😬

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Helproffs  
#774908
r93 skrev:
Tåndemåla skrev:Jag har en bra text om skogsbruket i Tyskland. Det är aktuellt i flera trådar. Men jag väntar på en ursäkt för att jag råkade trampa i fel tuva där getingarna fanns!😬 Jag var dum och så länge jag är det är jag det🙃


Något säger mig att den inte stämmer överens med Ulfs syn på tyskt skogsbruk?

Och då stämmer den inte överens med agendan.


Ulf med lärjungarna (forum ägarna) 🤣 dom har höjt sig till skyarna och nåde om man som mej bara skriver ibland...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Grålle52  
#774910
Helproffs skrev:
r93 skrev:
Tåndemåla skrev:Jag har en bra text om skogsbruket i Tyskland. Det är aktuellt i flera trådar. Men jag väntar på en ursäkt för att jag råkade trampa i fel tuva där getingarna fanns!😬 Jag var dum och så länge jag är det är jag det🙃


Något säger mig att den inte stämmer överens med Ulfs syn på tyskt skogsbruk?

Och då stämmer den inte överens med agendan.


Ulf med lärjungarna (forum ägarna) 🤣 dom har höjt sig till skyarna och nåde om man som mej bara skriver ibland...


Ulf1 tillåts väl enbart för klicken det genererar. SFO är ju ett vinstdrivande företag.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

tallen100  
#774912
Grålle52 skrev:
Ulf1 tillåts väl enbart för klicken det genererar. SFO är ju ett vinstdrivande företag.

Tydligen är det så, antal klick är viktigare än kvalité numera..

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774914
tallen100 skrev:
Grålle52 skrev:
Ulf1 tillåts väl enbart för klicken det genererar. SFO är ju ett vinstdrivande företag.

Tydligen är det så, antal klick är viktigare än kvalité numera..

Glöm nu inte priset🙄 Detta är vikigaste. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Helproffs  
#774929
Tåndemåla skrev:Jag har en bra text om skogsbruket i Tyskland. Det är aktuellt i flera trådar. Men jag väntar på en ursäkt för att jag råkade trampa i fel tuva där getingarna fanns!😬 Jag var dum och så länge jag är det är jag det🙃


Jag väntar med spänning på att få läsa om din resa och vad du upplevt där iaf 👍

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#774932 Det är fler som gör!!

Ännu bättre vore ett poddavsnitt

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#774934 Tyvärr är det väl så, att det mesta av inläggen i trådarna o det ni övriga kallar för "kvalitet", står ju ni till stor del för själva ! ?
Då kanske det är på sin plats med ett visst mått av självrannsakan, innan man kritiserar andra, eller ? !

Töm nu fickorna på sten o kliv ur glashuset !

SFo -ägarna har ju gång på gång påtalat vad deras syfte med många trådar är. Odelat att gynna svenska privatskogsbruket ! ! !

Har man missat det o går på i denna tråd som nu vissa gör. Då kanske det passar bättre med ni håller er till att berätta vad ni åt idag, senast köpte, röjde ner o lämna allvaret till andra, skogsbruksintresserade !

Att de flesta som både klagar på dålig lönsamhet i sitt skogsbruk o samtidigt kan tycka att SFo -ledningen har en dålig agenda i vad de tillför, i denna o många andra trådar, blir mycket av dubbelmoral / tvetydighet.
Passar det inte ? Skaffa er då FB istället eller gör något annat !

SFo är väl vad VI gör det till ! Utvecklande, lärande, delande, gynnande o allt det som för oss privatskogsbrukare i en pos. riktning.

Vad gör man annars här ?

- Ja just ja, jag glömde att vi är ju bara människor ! Säger allt ! ! !

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#774946 Har ingen negativ synpunkt på innehåll och kvalitet i trådarna och diskussionen där.
Mycket är läsvärt och en del är ointressant men helheten är bra och visar på mångfalden i skogsbrukandet.
Är imponerad av all kunskap som finns i många inlägg.
Podcasten tycker jag däremot inte speglar skogsbrukets utmaningar och möjligheter på ett för mig utvecklande sätt.
Min bärande linje i alla år jag varit engagerad i jord och skogsbruket är att varje möte skall börja där det förra slutade.
Allt för att utvecklingen skall leda framåt.
Det gäller även poddar, digitala sändningar och annat i den moderna teknikens anda .
Tyvärr tyckte jag att avsnitt efter avsnitt började om igen på samma ställe och hade samma innehåll.
Men ägarna bestämmer och vi som lyssnar väljer om vill lyssna eller inte…😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#774972 Göbber och kärringer, huk er i bänkera för nu har vi laddat om...

Dagens poddavsnitt är i jaktskogen, lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... rudsfarger

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#775002
Sjögården skrev:Har ingen negativ synpunkt på innehåll och kvalitet i trådarna och diskussionen där.
Mycket är läsvärt och en del är ointressant men helheten är bra och visar på mångfalden i skogsbrukandet.
Är imponerad av all kunskap som finns i många inlägg.
Podcasten tycker jag däremot inte speglar skogsbrukets utmaningar och möjligheter på ett för mig utvecklande sätt.
Min bärande linje i alla år jag varit engagerad i jord och skogsbruket är att varje möte skall börja där det förra slutade.
Allt för att utvecklingen skall leda framåt.
Det gäller även poddar, digitala sändningar och annat i den moderna teknikens anda .
Tyvärr tyckte jag att avsnitt efter avsnitt började om igen på samma ställe och hade samma innehåll.
Men ägarna bestämmer och vi som lyssnar väljer om vill lyssna eller inte…😉


Att en del ämnen ändå bör o skall tåla upprepningar, är ju för att det händer så lite / inget med ämnet som helhet ( ex. prisutvecklingen på skogsråvara ). De faktorer som sen kan spela roll för hur o om utvecklingen går i "vår" riktning, är nog så intressanta ! O där har nog SFo - ledningen mer rätt än fel.
Att trenden inte visar på en utveckling som motsvarar ex. priset mot slutkund eller marknadens förväntningar, så bidrar ju vi skogsbrukare tyvärr mer till det för oss neg. resultatet, genom att upprätthålla ett flöde av billig råvara som andra tjänar mest på. I det perspektivet har ju SFo - ledningen varit mer än välvilliga / uppmanande / upprepande till HUR vi ska ges möjlighet att skapa bättre förutsättningar för oss själva.
Men BAU tycks råda trots allt.
Då ska vi väl inte ge andra skulden för det vi själva underhåller / missgynnar via vårt egna agerande ? !

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).