Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

823 inlägg 238060 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

skogsjan695xl  
#755169 Mycket kul å trevlig podd som vanligt. Jag lyssnar varje freda så fort avsnittet släppt typ.
Men det hade varit väldigt skönt om nått avsnitt inte handlade om virkespriser.
Det är ju självklart viktigt att priser för alla parter ska upp.
Men det börjar bli lite små tjatigt att höra det i varenda podd avsnitt. Det finns så mycket mer inom skogen att prata om.
Ni säger själva att det ska reflektera över saker som diskuteras på forumet å jag är rätt säker att virkespriset inte diskuteras i varje tråd.
Men virkespriset är självklart viktigt för markägaren att få upp till vettiga nivåer.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

r93  
#755175 Angående entreprenörers ersättning så är det ju tyvärr så att ju mer pengar ”skogsindustrin” tjänar, ju lättare att förhandla om priset!

Hade sågverken gått med förlust så är det svårare att kräva mer pengar!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#755191
skogsjan695xl skrev:Mycket kul å trevlig podd som vanligt. Jag lyssnar varje freda så fort avsnittet släppt typ.
Men det hade varit väldigt skönt om nått avsnitt inte handlade om virkespriser.
Det är ju självklart viktigt att priser för alla parter ska upp.
Men det börjar bli lite små tjatigt att höra det i varenda podd avsnitt. Det finns så mycket mer inom skogen att prata om.
Ni säger själva att det ska reflektera över saker som diskuteras på forumet å jag är rätt säker att virkespriset inte diskuteras i varje tråd.
Men virkespriset är självklart viktigt för markägaren att få upp till vettiga nivåer.

Tycker nog detsamma.Kul när resonemangen utvecklas istället för att köra fast i samma hjulspår.Tycker nog skogsbruket är lite för intressant för att dras ner i negativt tänkande… 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#755847 Det är dags för den tredje långfredagspodden för Skogsfredag. Idag poddar vi i finväder och fåglarna har vaknat till liv på riktigt. Vi pratar också om en ny webbtjänst som vi smygsläppt och som vi kallar "Klimatsurfen". Detta och mycket mer finns i avsnitt 109. Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... agelsangen

Här kan du läsa mer om Klimatsurfen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/lan ... katastrof/

Eller direktlänk: https://klimat.surf/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Stallakärr  
#755919 Jag är intresserad om ni söker skogsägare som kollagrar. Har både överårig skog och gallringsskog för den som vill köpa kolsänka. Eller missförstod jag er i podden att ni inte gjorde upprop?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#756354 Nu finns avsnitt 110 ute! Idag är vi i vårt lövskogsprojekt och avger en tillväxtrapport. Vi pratar också om den absurda situation som svensk virkesmarknad befinner sig i där skogsägarna får sämst betalt i hela Europa och skogsindustrin skäms över att visa de hutlösa vinsterna i sina kvartalsrapporter. Något måste göras!

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -till-make

Trådar vi berör idag:

Virkespriset i Österrike april 2022: 1300 kr/m3fub

Skogsägare säljer kollagring – äter kakan och har den kvar

Make säljer min ärvda skog

Skogsforums lövskogsprojekt
Al från lövskogsprojektet. Två växtsäsonger. Skaplig diameterutveckling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#756894 Då var det dags för avsnitt 111 av Skogsfredag. Idag pratar vi om guld-tiderna för skogsindustrin som kvartalsrapporterna nu visar. En filosofisk djupdykning i skogsägarnas lönsamhet samt mycket annat.

Lyssna direkt:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -ta-betalt

Trådar vi berör idag:

Sveaskog underpresterar och borde likvideras?

Vinstkross av Holmen p.g.a. låga rundvirkespriser

Södras rörelseresultat Q1 2022 - mer än 500 kr/m3fub

52% vinstmarginal för SCA Q1 2022

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#756931 Ligger nog en del i erat resonemagn ang. den ev. "Jantelagsprincip" som finns inom svenska skogsbrukarleden.
- När ska vi våga börja " ta för oss " har varit allt för avlägset !

Att köparen sätter priset på våra varor, är i sig fel.

Att så många sen går med på det priset, är ännu värre !

Verkligen bra att ni aldrig tröttnar på att framföra detta ! 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756938
Älgfoderodlare skrev:Att köparen sätter priset på våra varor, är i sig fel.

Inom offentlig upphandling är väl detta inte så ovanligt. Köparen har definierat en viss uppgift och har en viss budget för denna. Leverantörerna konkurrerar då med antingen pris eller omfattningen av uppgiften.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#756948
th skrev:
Älgfoderodlare skrev:Att köparen sätter priset på våra varor, är i sig fel.

Inom offentlig upphandling är väl detta inte så ovanligt. Köparen har definierat en viss uppgift och har en viss budget för denna. Leverantörerna konkurrerar då med antingen pris eller omfattningen av uppgiften.


Den stora skillnaden mellan den privata, ( icke utförandekrävande / tjänste styrda verkamheten ), och den offentliga ( utförandekrävande / tjänstestyrda ). Är att inom många offentliga verksamheter, tar säljarna av varor ett oskäligt pris, just för att de VET att köparen har ett krav på att tillhandahålla en viss produkt för ett visst ändamål.
Detta existerar ju INTE inom skogsbrukssektorn ! Vi är helt fria att sälja / inte sälja, en vara som inte KRÄVS inom en viss sektor. Utan en specifik råvara, dör denna verksamhet. Offentlig sektor har inte det valet !

Vill man ha kvar / utveckla sin verksamhet mot en ICKE krävande marknad. Så är det upp till köpare / förädlare att köpa in råvaran o sen SKAPA ett behov på marknaden !
Kan man inte uppnå det, så dör verksamheten i alla fall !

När det då finns en marknad som ÖNSKAR en viss produkt. Om då en tillverkare kan tillhandahålla denna men behöver en råvara han inte själv producerar. Då fungerar marknadskrafterna så, att om tillverkaren vill förmedla, så bör Hen vara villig att bet. för den råvaran, Hen i slutändan kan tro sig slutkunden är villig att bet.

Inom skogssektorn har detta aldrig varit aktuellt, då råvaran varit oförskämt billig o förädlare tjänat på affären.

Inom off. sektor, ligger som oftast priserna på redan höga nivåer hos säljarna, då köparna har en utförandekrävande / tillhandahållspliktig verksamhet, där de p.g.a. detta får mindre för pengarna än om de varit obundna. Gör att oavsett säljare, så styrs redan denna marknad av ett högt prisläge. Just för att !

Köpare inom skogssektorn, har att förhålla sig till tillgång av önskad råvara. Minskar tillgången o du ändå vill fortsätta att utveckla / vidareförädla din verksamhet, betala för det du KAN få tag på ! Om inte, avveckla.

Problemet idag inom svenskt skogsbruk, är att producenterna av råvara, tror att de får mer bet. om de producerar ( avverkar ) mer till en behövande industri. Just för att de ( industrin ) vidareförädlar / omvandlar råvaran till en för DOM avsättningsbar produkt till ett för dom högt pris. Men där utbudet sänker / minskar förtjänsten av råvaran.
Så med ett ÖKAT utbud, till en verksamhet som har stor efterfrågan, som INTE behöver bet. för sin råvara. Gör ju de största vinsterna ! Precis det vi ser idag !

Inom off. sektor har sen just skillnaderna mellan s.k. budget o de egentligt reella priserna, skapat skillnaderna hur vissa verksamheter fungerat o inte o med vilka medel.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#757481 Avsnitt 112 är nu ute! Idag pratar vi en hel del om vi är vänstervridna i podden eller inte. Under veckan har vi fått höra att vi blivit anklagade för att vara vänstervridna. I princip alltså att vi skulle förespråka en planekonomi framför en marknadsekonomi i skogen. Vad har vi att säga om det?

Svaret och mycket mer såsom fåglar, tvillingar, älgvandring och givetvis virkespriser kan du lyssna direkt på här: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... stervridna

Älgvandringen diskuterar vi annars i tråden Den stora älgvandringen 2022 - 28 älgar över 5 maj

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Knagge  
#757563 Vänstervriden är en synonym till rödgardist som en del sa på 1900-talet för att tysta de som de ansåg vara Vänster.
Kapitalist brukade man säga om de man ansåg vara för mycket höger . Allt detta är ett sätt att slippa bemöta vad andra tycker och tänker.
Fortsätt att prata om de låga virkespriserna 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

JörgenO  
#757565 jag stannade vid älgvandringsparkeringen vid riksväg 90 nu i em o sträckte på benen men såg tyvärr inga älgar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Camaro1969  
#757668 kanske pk är ett bättre begrepp?

man förstår att ni inte vill stöta er med någon eftersom ni vill tjäna pengar på alla oavsett om man är höger eller vänster (gör ni helt rätt i)

men att fredrik inte gillar KD har blivit tydligt, och jag väntar fortfarande på svar i en tråd :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sven_J  
#757864 Kul att ni börjar intressera er för fåglar! Sillgrisslorna kan definitivt bli gamla, men världens äldsta kända fågel är en albatross vad jag vet, hon har till och med en egen Wikipedia-sida [https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wisdom_(albatross)]
Jag hörde 12 fågelarter under ert senaste avsnitt (kan säker ha missat någon dock), roligast var kanske stenknäcken som flög över ;)
(Inbiten fågelskådare sen många år)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).