Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

823 inlägg 238043 visningar 85 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#752048
Granstorp skrev:En av motionerna inför veckans årsmöte med Södra handlar om varför data från skördaren är så pass hemlig att skogsentreprenören riskerar att missta sitt avtal om den lämnas ut till skogsägaren! Ska bli intressant att se vad svaret blir….


Det är väl där det finns en hel del av "sanningarna" till varför de svenska skogsägarna blir "blåsta på konfekten !".
Gallringar eller slutavverkning spelar nog ingen roll.
Att man sen funderar på ATT vi har Europas lägsta råvarupriser, talar sitt tydliga språk !
Tur man inte deltar i detta.
Jag bidar min tid !
Jag anar vad som komma skall, om nu inte andra sabbar det först. Att de är förlorare utan att inse det, är att beklaga. Jag kan välja när o hur jag gör något, tack o lov !
Vissa kan ju behöva göra "nödvändiga" uttag för att klara sig rent eko. Men ett flertal har nog varken insikten eller närvaron att förstå hur de blir utnyttjade. Det är dom / det, som vi alla förlorar på.

Information till fler om läget o förutsättningarna inför framtiden, kan vara ett nödvändigt behov. SFo, Skogen, Skogsaktuellt, Skogseko med flera, har nu en roll att spela, om man vill oss privata skogsägare väl ? !
Realiteten blir ekonomi, för de som det berör. Politikerna lär knappast bry sig om varför.
Därför är det fler än en anledning att tänka ett varv till, när det gäller skogen o landsbygdens överlevnad !

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#752286 Om nu Södras kommunikation stämmer vilket jag hoppas tycker jag ersättningen till entreprenörerna för stigande drivmedelspriser är ansvarstagande i ett besvärligt läge .
Som medlem och skogsägare vill jag inte misshandla de som gör arbetet i skogen.
Summan av den kompensationen och prisökningen på alla sortiment på 30 kr per fub är ändå en direkt och indirekt prishöjning.
Har man ett gammalt kontrakt som ännu inte huggits hade det blivit rätt stort avbräck om energprishöjningen fått slå igenom på avverkningskostnaden och den är i Södras normalfall rörlig.
Tycker trots allt att som delägare av en stor skogsindustri har det stor betydelse om den går bra och bidrar till en bättre inkomst för skogsgården.
En leveransbojkott kan man hålla på och argumentera för in i evigheten men att ställa den egna delägda industrin utan virke är ungefär lika smart som att sluta tanka traktorn för att lära den j..veln hur dyr dieseln har blivit.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Ängagärdet  
#752319 Skillnaden är att Södra kommer betala mer, medans traktorn inte kommer bry sig ett dugg!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
#752321
Granstorp skrev:En av motionerna inför veckans årsmöte med Södra handlar om varför data från skördaren är så pass hemlig att skogsentreprenören riskerar att missta sitt avtal om den lämnas ut till skogsägaren! Ska bli intressant att se vad svaret blir….


Här kan ju vara på sin plats att påminna om att all eventuell hänvisning till att utlämnande av skördardata skulle strida mot GDPR bara är dimridåer. GDPR avser persondata (inte kubikmetrar...) och dessutom så kan man ju knappast bryta mot GDPR om den vars data det gäller (skogsägaren) får reda på faktiska uppgifter från sin egen skog och avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Anton Holmström  
#752386 Södra har tidigare argumenterat att kartadata är känsliga personuppgifter, vilket de även borde anse att skördardata är.
Att skördardata går under GDPR är till skogsägarens fördel, då skogsägaren har rätt att begära ut sin skördardata från de som hanterar den. Det innebär att entreprenören, virkesköparen och Biometria kan kontaktas av skogsägaren och därmed vara skyldiga att lämna ut filerna. Distributionen av filerna ska ske skyndsamt och vara digitala.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Granstorp  
#752773 Var igår på Södra årsmöte och svaret på skördardatan var att det är fullt möjligt för markägaren att få ta del av denna, antingen gå igenom den ihop med sin inspektor eller få den som mail. Går alltså inte att få den direkt av skördaren i skogen. Sen är det nog lite som dom påtalade att majoriteten av skogsägarna kommer ha svårt att få ut någon vettig information av filerna då det riskerar att framstå som rena grekiskan utan kunskap i just skördardata.

Gällande importen av björk och barrmassaved så var svaret att dom var mer eller mindre tvungna till detta för att dom klarar inte att få fram dessa volymer i Sverige, tillgång på björkmassa var tydligen mest kritisk.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#752783 Ja, men det var ju ett steg framåt!

Några saker dock:

1. Det är/kan vara viktigt för skogsägaren att få skördarrapporten direkt från skördaren. Då vet ju skogsägaren att det är data direkt från maskinen och inte något resultat som passerat något kontor eller Biometria. Det är viktigt att få "rådata".

2. En skördarrapport är mycket lättläst och skördardatorn genererar ofta en lättläst PDF-fil över vad som avverkats på en specifik trakt. Jag tror inte att skogsägare generellt eller i detta fall är ute efter APT/HPR/PRT eller liknande filer. De kan vara svårlästa men jag tror att det viktigaste för skogsägaren är att se skördad totalvolym och per sortiment från skördaren och det är detta man få i PDF:en.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Klingstedt  
#752787 Om volymerna inte är exakt samma i skördarregistreringen, skotarrapporten och på mätsedeln vilken är då rätt?
Senast redigerad av Klingstedt fre 18 mar 2022, 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#752788 Det är ju just detta som är det viktiga. Att man får reda på förutsättningarna och om det inte stämmer så för man en dialog och där köparen får ge sin anledning till varför det diffar (om det diffar).

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

80-90  
#752792
Klingstedt skrev:Om volymerna inte är exakt samma i skördar registreringen, skotarrapporten och på matsedeln vilken är då rätt?

Den som är störst 🤣

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#752793 Nu finns avsnitt 105 ute. Idag poddar vi från samma mikrofon då Torbjörn är på besök i Värmland. Vi pratar om veckan som varit med stort fokus på att det ser ut som att det kan finnas en god möjlighet till att svenska skogsägare under året kan få skäligt betalt för sitt virke. Men då gäller det att hålla på virket under våren!

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... ill-hosten

Trådar vi tar upp i dagens avsnitt:

Skänk enkelt din drönare till Ukraina

Finska skogsägare 34 % bättre rörelseresultat än svenska

1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Klingstedt  
#752794
80-90 skrev:
Klingstedt skrev:Om volymerna inte är exakt samma i skördarregistreringen, skotarrapporten och på mätsedeln vilken är då rätt?

Den som är störst 🤣

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#753638 Avsnitt 106 finns nu ute!

Idag delvis från vårvisningen i Karlstad. Vi pratar annars om veckan som varit i skogen med aktuella ämnen och fortsätter trycka på vikten att skogsägare nu måste hålla på virket!

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... kog-pa-med

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#754468 Avsnitt 107 finns ute nu. Dagen till ära så innehåller avsnittet inga aprilskämt. Fast några av ämnena kanske kan upplevas som sådana. Vi pratar betalning för kolsänka i levande skog, SLU, höjning av trävarupriser, gran på åkermark och mycket mer.

Som vanligt också vikten av att skogsägarna nu

Håller på virket!

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... s-kolsanka

Ämnen vi berör idag:

Skogsägare säljer kollagring – äter kakan och har den kvar

Sverige har Europas lägsta virkespriser 2022

https://iskogen.se/skogsbruk/slu-kolsan ... styggelse/

https://iskogen.se/skogsindustri/travar ... pril-2022/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#755122 Nu finns avsnitt 108 av Skogsfredag ute. Idag delvis i fullt snökaos i ett sällan skådat aprilväder. Annars pratar vi idag om skogsentreprenörer, lönsamhet, ersättning och korrelationen till virkespriset för skogsägaren. Det är av yttersta vikt att rundvirkespriset stiger till skäliga nivåer (1200 kr/m3fub normaltimmer gran).

Detta och mycket mer, lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -i-snokaos

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).