Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

809 inlägg 233939 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#771209 Avsnitt 131 finns nu ute av Skogsfredag. Idag ber vi lite kryptiskt sorken om ursäkt och pratar istället om stora getingar. Som vanligt blir det en sammanfattning av veckan i skogen med regeringsskifte och hur det kan påverka skogen, vidareförädling och EU-parlamentets ja till RED III

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... te-och-red

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#772060 Avsnitt 132 finns nu ute. Idag pratar vi en hel del björk, björkskog och ved. I dessa energikristider så sticker priset på ved och gör vedaffären till en riktigt god affär.

Lyssna direkt här: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -husqvarna

Här är några länkar till ämnen vi pratade om i podden:

Hög produktion av björk - några exempel

Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövslyet"

När ska björken röjas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Dravell  
#772299 Gillar er podd, den har mycket matnyttigt innehåll. En del räkneexempel tycker jag dock blir fel vilket gör att jag blir lite osäker på hur mycket annat som eventuellt är fel.

I senaste avsnittet sägs att av 1 m3fub björk så får du ca 3,5 m3s (stjälpt mått) ved. Vilket skulle ge vedhandlaren ca 3500 kr per m3fub om priset för 1 m3s björkved är 1000 kr. Det är helt fel. Av 1 m3fub björkmassa får du ca 2-2,3 m3s. Timlönen är iofs fortf helt ok men ändå en rejäl skillnad mot poddens exempel.

Det var samma sak häromveckan när det diskuterades vad en virkesköpare kostar per m3fub. Vill minnas att podden sa 20 kr/m3fub. En mer rimlig siffra är ca 40 kr/m3 fub.

//

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#772374
Dravell skrev:Gillar er podd, den har mycket matnyttigt innehåll. En del räkneexempel tycker jag dock blir fel vilket gör att jag blir lite osäker på hur mycket annat som eventuellt är fel.

I senaste avsnittet sägs att av 1 m3fub björk så får du ca 3,5 m3s (stjälpt mått) ved. Vilket skulle ge vedhandlaren ca 3500 kr per m3fub om priset för 1 m3s björkved är 1000 kr. Det är helt fel. Av 1 m3fub björkmassa får du ca 2-2,3 m3s. Timlönen är iofs fortf helt ok men ändå en rejäl skillnad mot poddens exempel.

Det var samma sak häromveckan när det diskuterades vad en virkesköpare kostar per m3fub. Vill minnas att podden sa 20 kr/m3fub. En mer rimlig siffra är ca 40 kr/m3 fub.

//


Tack så mycket!

En stor fördel med ett forum är att man kan diskutera och ifrågasätta. Det kan ge en garant för att man hamnar så nära en eventuell sanning som det går. På grund av detta så har vi alltid varit tydliga med att vi tycker det är bra att vi (alla) ifrågasätts och givetvis att alla, även vi, är beredda att ändra saker som är felaktiga.

Ang. veden så har jag tittat lite djupare på detta idag. Fastvolymprocenten kan nog inte sägas vara ett fast värde beroende på råvarans utformning, längd på veden och hur tjocka “klabbar” man klyver. Någon studie anger att fastvolymprocenten i stjälpt ved är mellan 27 - 50 %. Sedan får man dra av för krympning när veden torkar, oftast mellan 5 - 10 %.

Med detta sagt så blir ett medelvärde på detta ~3 m3s per fastkubikmeter ved. I så fall har endera av oss rätt men det tål säkert att diskuteras vidare.

Jag lovar att ta upp detta i nästa avsnitt av podden. För det är viktigt att rätt blir så rätt det går.

Ang. virkesköparnas kostnad så baseras 20 kr/m3fub på den skapligt gedigna uträkning Torbjörn gjort i sin artikel. Om jag inte har fel så är siffran ett snitt över hela landet. Skillnader lokalt kan förstås förekomma men låt oss diskutera detta vidare i tråden: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Torbjörn Johnsen  
#772375 Ett rimligt antagande kan väl vara att en m3fub blir ca 2 m3 travat mått inkl bark om det handlar om långved som ligger i trave (se https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... kningstal/).
Om denna m3fub kapas och klyvs så blir det betydligt större volym i stjälpt mått och då är väl Fredriks siffror högst relevanta? Eller vad säger ni som jobbar med vedproduktion och har koll på verkligt utfall?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Dravell  
#772421 Det kan man tro men det blir det inte. Ska tilläggas att jag utgår från att man kapar veden i 30 cm längder. Det här är ett ämne som diskuterats flitigt i facebookgruppen ”Vi som kapar ved”. I den finns storskaliga vedproducenter och där man är tämligen överens om att det blir ca 2,2 m3s av en m3fub. Det är även min erfarenhet som producerar några hundra m3s per år.

Jag hade gärna sett att ni hade rätt för det hade gett mig en mycket bättre kalkyl.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Dravell  
#772448
Fredrik Reuter skrev:
Dravell skrev:Gillar er podd, den har mycket matnyttigt innehåll. En del räkneexempel tycker jag dock blir fel vilket gör att jag blir lite osäker på hur mycket annat som eventuellt är fel.

I senaste avsnittet sägs att av 1 m3fub björk så får du ca 3,5 m3s (stjälpt mått) ved. Vilket skulle ge vedhandlaren ca 3500 kr per m3fub om priset för 1 m3s björkved är 1000 kr. Det är helt fel. Av 1 m3fub björkmassa får du ca 2-2,3 m3s. Timlönen är iofs fortf helt ok men ändå en rejäl skillnad mot poddens exempel.

Det var samma sak häromveckan när det diskuterades vad en virkesköpare kostar per m3fub. Vill minnas att podden sa 20 kr/m3fub. En mer rimlig siffra är ca 40 kr/m3 fub.

//


Tack så mycket!

En stor fördel med ett forum är att man kan diskutera och ifrågasätta. Det kan ge en garant för att man hamnar så nära en eventuell sanning som det går. På grund av detta så har vi alltid varit tydliga med att vi tycker det är bra att vi (alla) ifrågasätts och givetvis att alla, även vi, är beredda att ändra saker som är felaktiga.

Ang. veden så har jag tittat lite djupare på detta idag. Fastvolymprocenten kan nog inte sägas vara ett fast värde beroende på råvarans utformning, längd på veden och hur tjocka “klabbar” man klyver. Någon studie anger att fastvolymprocenten i stjälpt ved är mellan 27 - 50 %. Sedan får man dra av för krympning när veden torkar, oftast mellan 5 - 10 %.

Med detta sagt så blir ett medelvärde på detta ~3 m3s per fastkubikmeter ved. I så fall har endera av oss rätt men det tål säkert att diskuteras vidare.

Jag lovar att ta upp detta i nästa avsnitt av podden. För det är viktigt att rätt blir så rätt det går.

Ang. virkesköparnas kostnad så baseras 20 kr/m3fub på den skapligt gedigna uträkning Torbjörn gjort i sin artikel. Om jag inte har fel så är siffran ett snitt över hela landet. Skillnader lokalt kan förstås förekomma men låt oss diskutera detta vidare i tråden: Förklaringen till Sveriges låga virkespriser?


Kolla gärna med exempelvis ”vedproducent” här på forumet vad hans erfarenhet gällande omräkningstalet är.

Jag hittar inte igen artikeln om Virkesköparnas kostnad, kan du länka?
MIn erfarenhet är iaf att det ligger runt 40 kr/m3fub på de störra bolagen exempelvis SE, Holmen, Svea etc.

Fortsätter i andra tråden. Tack också för snabbt svar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Vedproducent  
#772449 Nu har jag inte lyssnat på podden men läser det ni skriver och ni ligger alldeles för högt med omräkningstalen. Det ligger på ett utfall på cirka 2,2 för 30 cm torr Björk mot en fub.
Norskved.no har också en bra sida med olika omräkningstal. Dom räknar med 50 procent fastvolym på en kubik lösved (stjälpt) men då är det inkl barken så det blir då exakt samma som jag säger.
https://www.norskved.no/vedfakta-1?mv=left

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Vedproducent  
#772452 Ett bra sätt om man är osäker är att väga veden. En kubik stjälpt färsk björkved 30 cm väger cirka 425 kg kubiken. Skulle vi då räkna med 3,5 kubik stjälpt på en fub så blir vikten nästan 1500 kg per fub. Då förstår ni nog hur fel ni har på era siffror. Med 2,2 hamnar du i stället på 935 kg per fub och så går det bort några procent i sågspån/klyvrens som man får plussa på den vikten. Då hamnar man exakt på vad normal färsk björkmassaved också väger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#772897 Nu finns avsnitt 133 av Skogsfredag ute!
Idag pratar vi virkesmarknad, minskad kolsänka i svenska skogar, indexerade virkespriser med mera...

Här finns några länkar till berörda ämnen:

Överavverknngen som försvann
Kraftig nedgång i tillväxt i svensk skog
1080 kr i snitt om virkespriset följt exportprisindex


Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... m-forsvann

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Hansolov Lönn  
#773065 Vi har en helt ny situation i Sverige men ukrainakriget så stoppades all tätvuxen furuimport från Ryssland vilket får till följd att iss alla snickerier som har laggt på sej lager går en tragisk död till mötes. Pratade runt i Fredags med lite kollegor o för många snickerier så ser det extremt mörkt ut tuvärr. O inom min branch byggnadsvårdsbranchen har det varit extremt tufft tidigare o få fram råvara o nu är det helt omöjligt. Det borde ni ta upp i podden det kommer o få katastrofala följder.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#773963 Nu finns avsnitt 134 ute! Idag har vi med oss Björn Ferry, OS-guldmedaljör och även en "Skogsforumare". Vi snackar skogsbruk i Västerbotten, fjällnära skog, intresset för fåglar och mycket annat.

Tack för idag Björn!

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... y-pa-besok

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögård 4  
#774827 Hade varit kul om något avsnitt av podden fokuserade mindre på prislistor och politik (även om det är jätteviktigt) och mer på det som är roligt på riktigt, skogsskötsel. Särskilt skötsel som inte är skräddasydd för industrin, dvs leta upp fungerande alternativ till det skogsbruk vi kritiserar. Finns ju de som lyfter detta på forumet och med varierande framgång beskriver alternativet till dagens skogsskötsel.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sjögården  
#774831 Har faktiskt slutat lyssna då samma skiva snurrat vecka efter vecka utan att utvecklas.
Blev till slut på dåligt humör över konceptet och tycker skogsbruket och livet är för roligt för att gnällas bort.
Även om värmländskan i sig är en trevlighetsfaktor.. 😉

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Sture Andersson  
#774856
Sjögården skrev:Har faktiskt slutat lyssna då samma skiva snurrat vecka efter vecka utan att utvecklas.
Blev till slut på dåligt humör över konceptet och tycker skogsbruket och livet är för roligt för att gnällas bort.
Även om värmländskan i sig är en trevlighetsfaktor.. 😉

Ja man kan ju ha skog bara för att det är roligt ,man behöver ju inte sälja nått ,bara gå runt o titta på och le 😀 .
Pengar är överskattat vad ska man ha det till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).