Skogsnyheter

Bio-CCS - CO2-fångare på massabruken i Sverige

18 inlägg 5582 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bio-CCS - CO2-fångare på massabruken i Sverige

Badbollen  
#726651 C: Satsning på att fånga koldioxid för klen
Det finns svenska energiaktörer som kommit en bra bit gällande Bio-CCS, som behöver en skattkista med pengar för storskaliga satsningar, såsom Stockholm Exergi med sitt Värtaverk (Värtaverket är för övrigt Sveriges näst största utsläppskälla av biogen CO2).

Sättet du beskriver biokol låter för bra för att vara sant? Ändå talas det inte mycket om biokol. Eller? Vilka är för-/nackdelarna med träbiokol?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bio-CCS - CO2-fångare på massabruken i Sverige

Fredrik Reuter  
#726653 Ang biokol så finns säkert nackdelar. Framställningen är en eftersom man köra pannan på en viss nivå, konstant, för att få it optimalt med högvärdigt kol.

Läs gärna mitt reportage när vi besökte Hjelmsäter för mer info.

Ett av problemen verkar annars vara att det finns en "vänsterfalang" som anammat idén och när jag pratat med företrädare för industrin så verkar det vara så att det på grund av detta anses "flummigt". Riktigt trist i så fall för de positiva sakerna jag skriver om biokol gör jag utifrån ett nationellt perspektiv.

USA satsar på biokol. EU har med det i den "gröna given" och Finland har också börjat resan. Det vore riktigt tråkigt om vi i Sverige skulle missa tåget om det lyfter!

Ps, fördelen med biokol i marken (förutom stabil kolsänka) är tillväxtökning och mark mindre känslig för både torka och "överblöta". Ett bra exempel kan vara att vissa inventerare letar kolbottnar i skogen genom att se hur det växer. Det tycker jag säger en del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bio-CCS - CO2-fångare på massabruken i Sverige

rydet  
#726821 Här är ett inlägg om biokolet som är intressant , är på engelska men dom tar upp några aspekter som det kanske inte pratas så mycket om. https://www.arc2020.eu/a-soil-scientist ... EN6MGXJM7k

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).