Skogsnyheter

Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

291 inlägg 25032 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Vardon  
#599783
Niking skrev:
jannee skrev:Orsaken till att SS inte köper in Stihls prylar kan ej bero på en sketen almanacka.
När det görs en upphandling vilket måste gjorts betyder en almanacka inte ett skvatt, den lätte går jag i alla fall inte på.
Nu har det även gått så långt att FI invaderat skogsforumet :grin:


Dessutom skulle väl en myndighetsbojkott av Stihl strida mot lagen om offentlig upphandling? Särskilt som vi i praktiken bara har två aktörer på marknaden när det gäller motorsågar och röjsågar...
/Niklas


Ja de kan inte välja välja bort stihl som så. Däremot kan de säkert ställa sociala krav att marknadsföring inte får göras med bla bla eller kräva div polisies i frågan.

Sen lär det bli överklagat i vilket fall som helst.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Kse  
#599784
vinterrojarn skrev:Vad är det för jävla dumheter.
Att återförsäljare i Sverige ska drabbas för något de inte kan rå för.

De har inget i frågan att säga till om.

Sedan är det fortfarande så att vi skattebetalare betalar deras lön och det är även vi som betalar för sågarna, så vi borde ha en hel del att få säga till om....
Att sedan man tar ställning på detta sättet visar att man bara bryr sig om vart vinden blåser, inte om man verkligen har mandat att avgöra marknadsfrågor.

Imorgon kommer jag att ringa runt till lite jurister och till de som sitter högre än denna idiot på SS, kan även tänka mig att kanske ringa och höra vilken syn som de andra partierna i riksdagen har på att en generaldirektör helt agerar efter eget huvud och inte följer lagar och regelverk.

Vi har fri konkurrens i sverige, men detta sätter alla regler ur balans och staten gynnar ett märke.

Fy fan....sosse politik,,, agerar först använder aldrig huvudet till att tänka med.


Ja alltså jag måste säga att jag beundrar din entuasiasm! Du ska jävlar i mig ha dina kalender att bläddra i. 😄
Och sen, ringa runt till några jurister! =))
Ja du är fan rolig att läsa.

Fast vi tycker olika så säger jag kör hårt VR. 💪

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599785 Hur kan man ställa krav på vissa saker som t,ex ej naket i kalendern om svenska återförsäljare inte ens har kalendern? Blir ett ganska onödigt krav...

Däremot om SS köpte in sina sågar från tyska handlare då pratar vi om helt andra saker.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Grålle52  
#599787 Vågar ngn sätta emot på att denna tråden låses :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

tallen100  
#599788
jannee skrev:Nu har det även gått så långt att FI invaderat skogsforumet :grin:

Ja dom kan hålla sej i skogen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599789
vinterrojarn skrev:
Niking skrev:
jannee skrev:Orsaken till att SS inte köper in Stihls prylar kan ej bero på en sketen almanacka.
När det görs en upphandling vilket måste gjorts betyder en almanacka inte ett skvatt, den lätte går jag i alla fall inte på.
Nu har det även gått så långt att FI invaderat skogsforumet :grin:


Dessutom skulle väl en myndighetsbojkott av Stihl strida mot lagen om offentlig upphandling? Särskilt som vi i praktiken bara har två aktörer på marknaden när det gäller motorsågar och röjsågar...
/Niklas


Fler tillverkare finns men inga större nätverk av återförsäljare tyvärr, så där finns en punkt som jag redan nämnde tidigare....

Bra Niking....


Jodå, jag är väl medveten om att det finns fler tillverkare. Men som du vet, så är det ju Stihl och Husqvarna/Jonsered som helt dominerar den svenska marknaden idag. Å det beror kanske inte enbart på det välutbygda återförsäljarnätet, utan kanske även på maskinernas (historiska) driftsäkerhet, välbalanserade maskiner med låga vibrationer o.s.v.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Kse  
#599790
Grålle52 skrev:Vågar ngn sätta emot på att denna tråden låses :ymparty:


Vi låter den vara om det inte spårar ur totalt, som det brukar.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Palakangas  
#599792
tallen100 skrev:
jannee skrev:Nu har det även gått så långt att FI invaderat skogsforumet :grin:

Ja dom kan hålla sej i skogen :mrgreen:

FI? Finansinspektionen eller den lede grannen från öst?

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599793
Kse skrev:
vinterrojarn skrev:Vad är det för jävla dumheter.
Att återförsäljare i Sverige ska drabbas för något de inte kan rå för.

De har inget i frågan att säga till om.

Sedan är det fortfarande så att vi skattebetalare betalar deras lön och det är även vi som betalar för sågarna, så vi borde ha en hel del att få säga till om....
Att sedan man tar ställning på detta sättet visar att man bara bryr sig om vart vinden blåser, inte om man verkligen har mandat att avgöra marknadsfrågor.

Imorgon kommer jag att ringa runt till lite jurister och till de som sitter högre än denna idiot på SS, kan även tänka mig att kanske ringa och höra vilken syn som de andra partierna i riksdagen har på att en generaldirektör helt agerar efter eget huvud och inte följer lagar och regelverk.

Vi har fri konkurrens i sverige, men detta sätter alla regler ur balans och staten gynnar ett märke.

Fy fan....sosse politik,,, agerar först använder aldrig huvudet till att tänka med.


Ja alltså jag måste säga att jag beundrar din entuasiasm! Du ska jävlar i mig ha dina kalender att bläddra i. 😄
Och sen, ringa runt till några jurister! =))
Ja du är fan rolig att läsa.

Fast vi tycker olika så säger jag kör hårt VR. 💪


Nej jag struntar i kalendern fullständigt det hade lika gärna kunnat handlat om vad tusan som helst, björn borgs kalsonger...

Men sättet att en svensk myndighetsperson går ut och dikterar villkor och dessutom hotar med bojkott av ett varumärke är åt helvete.

Han har inte mandat för detta och frågan är inte heller hans att driva, det är isåfall jämställdhetsmyndigheten som ska driva denna fråga, men i och med att detta ej rör svenska återförsäljare eller den svenska delen av stihl så har man inget här att göra i den frågan, utan frågan skall ställas i Bryssel av Stefan Löfven som inte kommer att ens nämna detta för att han själv vet vad det innebär.

Som metallarbetare så är han inte dum i huvudet, han vet att hela tysklands marknad kommer på sitt sätt slå ner på Sverige och då blir det politiskt självmord att ens nämna detta trams.

Nä detta är en persons personliga åsikt som läckt ut i egenskap av generaldirektör av en svensk myndighet.

Men helt klart ska jag samtala med jurister för rätt ska vara rätt och samma sak gjorde jag när tvn skulle ligga på skattsedeln.....
Jag har ingen lust att betala för vänsterpropaganda eller p3 men där har jag en bit kvar att jobba på.... Men inte ger jag mig för det.
Senast redigerad av Avslutat-02 ons 11 dec 2019, 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599794 Jodå, jag är väl medveten om att det finns fler tillverkare. Men som du vet, så är det ju Stihl och Husqvarna/Jonsered som helt dominerar den svenska marknaden idag. Å det beror kanske inte enbart på det välutbygda återförsäljarnätet, utan kanske även på maskinernas (historiska) driftsäkerhet, välbalanserade maskiner med låga vibrationer o.s.v.
/Niklas[/quote]

Självklart niking.

Och du har helt rätt att det är två procenter som äger marknaden och därför är det extremt svårt att svartlista den ena utan att begå lagbrott.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Vardon  
#599796
vinterrojarn skrev:Hur kan man ställa krav på vissa saker som t,ex ej naket i kalendern om svenska återförsäljare inte ens har kalendern? Blir ett ganska onödigt krav...

Däremot om SS köpte in sina sågar från tyska handlare då pratar vi om helt andra saker.


Självklart kan ss ställa krav på tillverkaren. Det gör de ju genom specifikationerna på sågen. Om det sen är rimligt kan nog dina juristpolare svara bättre på ss jurister lär säkert jobba på kraven nu ...

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599799 På en tillverkare är en sak men nu ställer man krav på svenska återförsäljare/företagare som inte har med saken att göra.

Det är som skillnad på mjölk och sojatrams
Kan se lika ut men det ena smakar mjölk, det andra vill man inte ens veta av att det finns.


Jag har inga problem med att ställa kraven på tyska delen av stihl men där stannar det.

Hoppas att någon hittar en kalender med naket från Husqvarna för då jävlar kanske jag åker till Stockholm och visar herr Herman att det finns fler som visar snusk.
Så slipper vi kanske hela den gröna jobb delen på SS....

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

jannee  
#599802 När olika bilmärken visas upp på mässor runt om i världen finns det alltid lättklädda damer i dess närhet.
M.a.o. skulle några bilar av dessa märken ej få saluföras i det feministiska Sverige. :grin: :grin: :grin:
Nää, för att en kvinna ska duga i skogsforum bör hon tydligen var iklädd burka - eller :?:

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Kse  
#599804
jannee skrev:När olika bilmärken visas upp på mässor runt om i världen finns det alltid lättklädda damer i dess närhet.
M.a.o. skulle några bilar av dessa märken ej få saluföras i det feministiska Sverige. :grin: :grin: :grin:
Nää, för att en kvinna ska duga i skogsforum bör hon tydligen var iklädd burka - eller :?:


Nu börjar du spåra jannee, gör inte det.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen slutar köpa sågar från Stihl pga kalender

Avslutat-02  
#599805 Får vara klädd som hon vill för min del.
Det är inte klädseln eller avsaknaden av den som det handlar om för min del, det är ointressant totalt.

Sex må sälja, det vet jag inte så mycket om.
Men jag har inga problem med det heller för i försäljningsbranschen gäller andra regler än just att fokusera på motiven av en kalender, där gäller främst pengar in på kontot för alla.

Blanda inte ihop moral med feministiskt perspektiv och försäljning....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).