Skogsnyheter

Intresset för träbyggnation ökar

3 inlägg 1240 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intresset för träbyggnation ökar

Torbjörn Johnsen  
#596613 Branschföreningen Svenskt Trä (en del av Skogsindustrierna) höll i förra veckan sitt årliga Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä. En aktivitet som i år lockade rekordpublik. Seminariet blev snabbt fullbokat och totalt så deltog 520 arkitekter, konstruktörer, projekterare, studenter och andra med intresse av avancerad träbyggnation. Ni som är intresserade kan läsa mer om seminariet på Svenskt Träs sajt.

Det är väldigt positivt att intresset för träbyggande ser ut att vara så starkt och i ökande. Framtiden kan bli ljus för skogen! Mer sånt!
Intresset för avancerat träbyggande är stort och i ökande i Sverige. Här ett bygge med skivor av KL-trä (CLT). Källa: tugraz.at




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Intresset för träbyggnation ökar

Alvarsson  
#596647 Sånt gillar vi!

Avatar Fallback

Re: Intresset för träbyggnation ökar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596653 Egentligen märkligt att ett större intresset vaknat först nu då limträ har funnits länge. Men betonglobbyn har väl varit alltför stark.
Då jag sysslar en del med timring i liten skala undrar jag hur motståndskraftig änden på en KL balk är. Antagligen är inte den delen speciellt utsatt i en färdig byggnad, men om man vill kombinera timmer med KL balk vore det intressant att kolla upp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).