Skogsnyheter

Ponsses nakenkalender sätter fingret på ömtålig punkt

2 inlägg 2352 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsses nakenkalender sätter fingret på ömtålig punkt

Torbjörn Johnsen  
#595521 Förra veckan dök det upp en fullt berättigad frustration på Twitter om en nakenkalender för skogsmaskiner. Någon hade uppmärksammat Ponsses tyska återförsäljare, företaget Wahlers, nakenkalender som lanserades för 2020 på Wahlers Facebooksida. Lättklädda tjejer och gula skogsmaskiner, en av varje för alla årets månader. Twitterinläggen följdes av flera artiklar i svenska skogstidningar och av diskussioner i några Facebook-grupper varav någon t o m har stängts ner. Ponsses VD Juho Nummela har fått sina fiskar varma och fått stå till svars. Först i svenska skogstidningar och nu även i Finland. SCA och Holmen har gått ut och aktivt tagit avstånd och kallat Ponsse till möten för att diskutera värdegrundsfrågor. Wahlers har rensat i sin FB-sida och Ponsse har lovat att städa upp och kommunicera sin värdegrund även till återförsäljare. En fristående s k fan-sajt (Ponsse Extreme som drevs av en tysk entreprenör) med mer än 8000 följare på Facebook har blivit nedstängd i sviterna av den negativa uppmärksamheten.

Wahlers skogsmaskinkalender
Wahlers är sedan lång tid tillbaka en av Ponsses viktigaste återförsäljare och de har ansvaret för den tyska marknaden som är en av Ponsses största. Wahlers har även bidragit till att jobba upp flera andra viktiga europeiska marknader för de gula skogsmaskinerna. Wahlers är, till skillnad mot de flesta av Ponsses återförsäljare ett fristående företag och inte ett helägt dotterbolag men samarbetet är tight och har varit fruktsamt.

Företaget Wahlers grundades i norra Tyskland av smeden Hans Wahlers och jag träffade honom första gången på ElmiaWood 1993. Det var första gången han var med som utställare på Elmia Wood och han visade en egen liten smart gallringsskördare, Biber. En sann entreprenör! Samma år (1993) blev Wahlers återförsäljare för Ponsse och det kanske finns ett samband här? Jag har för mig att det inte var så långt mellan Ponsses och Wahlers montrar…

Idag drivs familjeföretaget Wahlers med de båda mågarna Ralf Dreeke och Michael Rathjen som operativa ledare i verksamheten. Båda är ingifta i familjen Wahlers med grundaren Hans Wahlers döttrar och framför allt Ralf Dreeke är en mycket aktivt, känd och respekterad person inom det tyska skogsbruket. En av Wahlers marknadsföringsaktiviteter är (har varit ska vi kanske skriva…) att producera och trycka upp en egen skogsmaskinkalender med lättklädda damer som poserar på gula skogsmaskiner. Något som uppenbarligen varit en uppskattad produkt bland de tyska kunderna. (Ja det gäller väl både kalendrarna och maskinerna…)

Det här är givetvis inget nytt för Ponsse i Finland och något år har kalenderbilderna t o m fotats med tjejerna inne i Ponssefabriken.

Gissningsvis har någon på företaget i Finland under senare år funderat mer än en gång över det lämpliga i att Ponsses maskiner och varumärke används i ett så här lättklätt sammanhang. Ponsse är ett börsnoterat företag och Ponsse har uppmärksammats stort hemma i Finland som ett mycket framgångsrikt och modernt familjeföretag. Ett företag som också är en attraktiv och prioriterad arbetsgivare för unga ingenjörer m fl välutbildade tjejer och killar. Nu skriver vi snart 2020 och det är nu som “skiten träffar fläkten” om man får använda ett sådant uttryck. Det hade ju kanske inte varit så svårt för Ponsse att förutse men man har fortsatt med “business as usual”.

Så, varför nu denna långa inledning för något så taffligt som nakenkalendrar för skogsmaskiner?

Kulturskillnader i värdekedjan
Absolut inte för att förminska eller förringa problemet med att en sådan kalender överhuvud taget trycks och distribueras när vi snart är inne på 2020-talet. Utan kanske för att förstå att det överhuvud taget kan ske och vilka kulturskillnader som finns att hantera för ett exportorienterat företag inom skogsmaskinsektorn. Kulturskillnader mellan olika länder men också mellan olika delar i värdekedjan i det egna landet (eller i Sverige med för den delen). En värdekedja där det i ena änden gäller att göra sig attraktiv och modern för investerare, affärsmedia och för högutbildad arbetskraft. Längst ut i andra änden av kedjan vill man utöver att leverera bra skogsmaskiner även tillgodose lite mer primitiva behov hos kunder som lever i en kultur där det är självklart att njuta av lättklädda damer.

Kränkande
Låt mig först vara tydlig med att vi på Skogsforum inte tycker att man inom skogsbruket ska hålla på med nakenkalendrar eller annat sexobjektifierande. Vem vill att ens döttrar, flickvänner, fruar, tjejkompisar eller mödrar ska få sin bild av skogsbranschen via nakenbilder? Vi tycker att det ger helt fel framtoning för skogsbranschen och vi håller med om att det är kränkande. Inte bara för tjejer/kvinnor som vill jobba inom skogen men möts av det här. Men kanske framför allt gentemot skogsmaskinköparna och skogsmaskinförarna: “Vi tror att ni är primitiva Neanderthalare som köper våra maskiner om ni får lite naket att titta på”... typ.

Hela skogsnäringen kämpar med pengar och engagemang som insats för att attrahera både killar och tjejer att se skogsbranschens olika jobb som attraktiva och intressanta. Hur ska man få fler ungdomar att välja en skoglig utbildning eller ett skogligt jobb? Och hur ska man få fler tjejer intresserade av skogen? Vi är helt övertygade om att nakenkalendrar och “sexifiering” absolut inte stöder detta arbete utan snarare är kontraproduktivt. Det hör inte hemma i en modern och framtidsorienterad skogsbransch. Den här typen av exponering framställer skogsbranschen som grabbig och otidsenlig. Förr hittade man sådana här bilder nästan överallt på industrier eller arbetsplatser med mansdominans men allt eftersom åren har gått har de flesta företag tagit en tydlig position för jämställdhet, städat bort och satt nolltolerans.

Jag kan inte drömma om att ett börsföretag idag skulle skicka med en nakenkalender i sitt prospekt till intresserade investerare och då tycker jag heller inte att man ska skicka det till sina kunder, för att vara tydlig!

Motorsågarna
Kommer man utomlands så finns det som sagt viss kulturskillnad. Det finns mer tolerans för nakenbilder och kalendrar ju längre söderut man kommer i Europa. De större motorsågstillverkarna brottas t ex med att central- och östeuropeiska återförsäljare trycker kalendrar med tjejer som “bara har en motorsåg på sig”. Givetvis med motorsågstillverkarnas logga. Det händer nog titt som tätt att marknadsavdelningen på motorsågsföretaget här i grannbyn (till Jönköping) sliter sitt hår och funderar över hur man ska kunna få stopp på eländet. Tillverkare generellt verkar av förklarliga skäl inte vara så sugna på att stämma sina trogna återförsäljare...

Två läger
I de kommentarer som har flödat på Twitter och i några FB-grupper finns det helt uppenbart två olika läger: De flesta har en liknande inställning som vi har. D v s att det är otidsenligt och dags att städa bort pinupporna ur skogen. Medan några tycker att det inte borde vara kränkande att killar uppskattar att titta på en vacker kvinnokropp och att tjejerna som är med finns där av egen fri vilja och dessutom har fått betalt för det.

Här finns en länksamling till några av de artiklar som tagit upp Ponsses nakenkalender:

Finska Yle har en lång artikel där de bl a har intervjuat Ponsses VD

Artikel i Land Lantbruk

Artikel i ATL

SCA tar avstånd
Skärmdump från Twitterinlägget som drog igång kalenderdrevet



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 13 nov 2019, 23:02, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsses nakenkalender sätter fingret på ömtålig punkt

totte  
#596466 Det här inlägget resulterade i en lång diskussion, med bitvis tämligen sexistisk ton. Ingen nämnd och ingen glömd. Resten av den åkte i karantän och här är det nu låst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).