Skogsnyheter

BillerudKorsnäs ångar på trots problem Q3 2019

1 inlägg 741 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

BillerudKorsnäs ångar på trots problem Q3 2019

Fredrik Reuter  
#592265 BillerudKorsnäs släpper idag sin kvartalsrapport för det tredje kvartalet 2019. Nu händer det mycket inom denna koncern med försäljning av stora skogsarealer och uppstartsproblem av en kartongmaskin så siffrorna kan bli lite svårlästa. Men en intressant sak är försäljningsutvecklingen eftersom BillerudKorsnäs säljer papper och kartong.

Omsättningen, eller försäljningen, minskade 4% till 5,8 miljarder kronor och det tillskriver företaget uppstartsproblem med den nya kartongmaskinen KM7 på Gruvön. Företaget ser en minskad efterfrågan inom vissa segment inför Q4 2019 men för det största segmentet - Board så ser utsikterna stabila ut.

Detta kan man ställa emot Södras rapport som också släpptes idag. Södras omsättning inom område cell, alltså massa sjönk med drygt 10% under kvartalet och ska vi tro BillerudKorsnäs så hade en fungerande KM7 gjort så inte omsättningen sjönk alls (nu sjönk den ju med 4%).

Eftersom papper och kartong görs av massa så verkar det alltså vara så att det bara är vissa slutprodukter som bromsar in. Jag vet personligen inte vilka som är de största slutprodukterna i volym som kommer ur Södras avsalumassa, men man kan förledas att tro att det inte är kartong. Någon som vet?

Rapporten verkade tas emot positivt på börsen och aktien handlas nu på förmiddagen upp.

#q3rapport2019

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).