Skogsnyheter

GBB startar renässans för löv och främst björk

15 inlägg 2940 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

GBB startar renässans för löv och främst björk

Fredrik Reuter  
#590076 Lövindustrierna efterfrågar mer råvara och skogsägarna börjar intressera sig för att odla lövskog. Det är Sveaskogs analys bland annat efter att ha anordnat en skogsdag i Örebro med temat löv och lönsamhet. En stor anledning till ökat intresse för lövskog är granbarkborrens härjningar de senaste två somrarna - skogsägarna börjar söka alternativ till gran och då ligger lövträd och kanske främst björk närmast till hands.

- Just nu har vi stor efterfrågan på björktimmer, både hos våra svenska kunder och internationellt. Samtidigt ser vi hur många skogsägare börjar intressera sig för att odla andra trädslag än gran i spåren efter stormar och granbarkborrar. Vi vill bidra med ökad kunskap och stöd kring vilka trädslag som kan komma ifråga och hur man skapar lönsamhet kring dessa på sin fastighet, säger Jonny Carlsson, virkesköpare och kundansvarig för Sveaskogs lövtimmerkunder i södra Sverige.


Det får nog anses som intressant att en liten insekt om 4mm kan vara en bidragande orsak till att vi nu kanske ställer om vårt tänk på främst björk - från bespottad och bortröjd till kanske i framtiden planterad!

Och avsättning för björk verkar finnas. Massabruken måste importera björk för att kunna klara behovet, dessutom verkar nu lövsågverken allt mer efterfråga björk som råvara, ett exempel är IKEA som använder björk i flera möbelserier i sitt sortiment.

Viktigt att påpeka är dock att löv kräver annan skötsel än gran, Sveaskog ger några tips på sin sajt:

Rätt skötsel ger lönsam björk

Tänk grovt! God ekonomi kräver stammar med god kvalitet i grova dimensioner. Björk får till skillnad från barrträd inte minskad densitet vid ökad tillväxt. Snabb tillväxt med åtgärder i rätt tid ger många fördelar.

Röjning i lövskog bör göras minst två gånger.
Anpassa röjningen efter hur mycket vilt du har på fastigheten. Är det mycket vilt, spara upp till ca 4 000-5 000 st/ha vid första röjningen och ca 2 000 st/ha vid andra röjningen.
Vid gallring omfördelas tillväxten till de kvalitativt bästa träden. Liksom i röjningen – spara minst 50 procent grönkrona eftersom kronan driver och styr tillväxten.
Om du måste välja – prioritera röjning framför gallring i eftersatta bestånd. Det ger bättre ekonomi sedan i gallringen. Upprepad kvalitetsgallring ger därefter högre värden vid slutavverkningen.
Om träden står trångt ökar risken för s. k. rödkärna som är ett förstadium till rötangrepp.
Marknaden önskar björktimmer från 18 cm och uppåt. Stocken ska vara rak och sågbar. Värdet avgörs utöver det av kvistarnas antal, storlek och beskaffenhet.
Olika grad av rödkärna tillåts i olika sortiment. Stäm av med din virkesköpare vid frågor!


Vad tror du, är det dags för en renässans för lövet och kanske främst björken?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590092 Fanns fyra lövsågverk häromkring för några år sen. Nu finns inget kvar. Björktimmer är svårsålt.

Användarvisningsbild

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

halvproffs  
#590099 Min första tråd hette; "otur med inmätning" efter det har jag aldrig sålt något björktimmer. Sådan grov fin björk kommer jag nog inte att få upp under min livstid.

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590100 Det kommer en björkboom lite då och då. När det handlar om björk så är det möbler och inredning som styrs av modetrender. Konstruktionsvirke av fura och gran är det mera konstant avsättning för.

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590107 Södra satsade på löv för ca 10 år sedan, fick inte så bra. Bokkonjukturen är väl nu väldigt låg?

Hög risk att satsa på löv, högre än barr skulle jag tippa.

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

r93  
#590146 Det betalas ju sämre än barr, när dom påstår att efterfrågan är stor, samtidigt som efterfrågan på barr har sjunkit rejält.

Så det får jag inte ihop alls.......

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

axwell  
#590167
r93 skrev:Det betalas ju sämre än barr, när dom påstår att efterfrågan är stor, samtidigt som efterfrågan på barr har sjunkit rejält.

Så det får jag inte ihop alls.......


Nej får inte ihop riktigt allt, bara en del.

I vintras hade jag drygt bil+ släp med björk som jag hade tankar på att leverera tillsammans med något mer grantimmer och granmassa.

Tyckte att inköparna var snåla med premier för hela paketet, men kunde tänka sig några 10:r högre utan björkmassaveden.

Delen som jag förstår är att i min skog växer björk i volym till acceptabel nivå på kortare tid än gran .

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590209 Volymen är en sak, men om det bara blir massa av det så har jag svårt att få ihop ekonomin av det.

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

axwell  
#590218
Mangan skrev:Volymen är en sak, men om det bara blir massa av det så har jag svårt att få ihop ekonomin av det.


Nej inte så att jag skulle driva upp björk där gran växer bra men på flera ställen växer inte granen lika bra som tall och björk.

axwell skrev: i min skog växer björk i volym till acceptabel nivå på kortare tid än gran .

Specifikt tänker jag på en avdelning där granarna hade en övre höjd på 17 m och 20-22 cm bhd och med råge åldern inne. Det blev mest granmassa och björk
Lämnade ca 30 björkar skapligt stora som nu får sprida sina gener.

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

r93  
#590220 Nä, allt under 20 blir ju massa.....
Barrbestånd får man ju ut rejält med klentimmer med.

Dom som gör ved förädlar nog björken bäst!!

Då får man ju betalt för barken med.

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

isteskog  
#590226 Hos mig så får man göra björktimmer från 18 cm till Björkträ Timber!

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

r93  
#590230 Ok, jag kollade bara södra

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

axwell  
#590235
isteskog skrev:Hos mig så får man göra björktimmer från 18 cm till Björkträ Timber!

Det kunde vara intressant att se deras prislista och övriga villkor.
@isteskog

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

isteskog  
#590237 Varsågod Axwell: https://www.rundvirkeskog.se/wp-content ... agkubb.pdf

Avatar Fallback

Re: GBB startar renässans för löv och främst björk

axwell  
#590240
isteskog skrev:v isteskog » 18 min
Varsågod Axwell: https://www.rundvirkeskog.se/wp-content ... agkubb.pdf


Tack för den !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).