Skogsnyheter

Priser på begagnade skogsmaskiner - September 2019

22 inlägg 12761 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Priser på begagnade skogsmaskiner - September 2019

Avslutat-02  
#589266 nä det är helt upp till köparen, mitt inlägg om handlar priser är mer ett svar om tidigare inlägg.

men visst.

om man får betala 70.000 kr mer än lagt sista bud för att få en maskin, då är vi uppe i "handlar priser".

det är det jag menar, jag anser och kommer alltid att anse att det är att lura folk på pengar.


men det är som jag skrivit flera gånger, det är alldeles upp till köparen att avgöra om det är värt det eller inte.
men läs gärna fler kommentarer så ser du varför jag skrev mitt inlägg....

Elmia
Avatar Fallback

Re: Priser på begagnade skogsmaskiner - September 2019

Avslutat-02  
#589267
Flisaren skrev:Jag begriper, men varför blandar du in handlare i detta? Är väl upp till köparen än en gång om han/hon vill köpa på Klaravik, blir denna blåst så är det väl inte dina bekymmer?



nä, men jag trodde man fick ha åsikter och kanske att man fick uttrycka dessa......
men jag hade nog fel, ursäkta.

jag kan avsluta med att skriva som sista inlägg att jag handlar aldrig på auktioner pga att vissa envisas med att trissa upp priserna i onödan för andra bara på jävelskap.

Avatar Fallback

Re: Priser på begagnade skogsmaskiner - September 2019

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589270 Jag har läst alla kommentarer, Du har sagt dina åsikter och jag mina, Som säljare skulle jag vara nöjd om jag fick mer, sen hur det går till är inte mina problem. Är väl bara skita i affären om dom kräver mer pengar

Användarvisningsbild

Re: Priser på begagnade skogsmaskiner - September 2019

stegmaster  
#589351
Torbjörn Johnsen skrev:Säljaren kan ju ha en uppfattning om vad hen vill ha (reservationspris) men det är ju slutligen köparen som bestämmer priset på en auktion.

Jo det er jo korrekt på ett vis, men problemet er ju köparen inte får objekten med vinnarbudet om säljaren inte er nöjd, så det blir ju bara delvis rett att säga att det er köparen som bestämmer priset, då det ju egentlig er säljaren. :???:
Nu taler jag om inte om just klaravik, utan vi har 3-4 andra som ochså driver med detta här i Norge, och alltid ligger utropsspriset /reservasjonspriset alt för högt. (ofta nära full marknadspris)
Hos vissa får man inte ens lägga bud om det inte er högre enn utropspriset (som auksjonen.no t.eks), det priset er oftast det ägaren/handlaren själv har forsökt sälja objeket för tidligare, sen tröttnar man och låter auktioner ta över.
Dessutan, hva jag vet er det inte helt lagligt att sälja nåt som "as is" här i Norge, men om det säljaren eller auktionen man får gå efter om fel dyker upp, vet jag inte.
Har man som säljare uteslutet att opplysa om fel man visst om, går man inte fri som säljare even om man skrivar at man säljar " as is".
En real auktion er var man tar dom buden man får, even om det er 100kr eller 2 millioner.
Vågar man inte sälja utan reservasjon har man nog en fel prisbild, eller skrotobjekt.
Och vil man absolut ha reservasjon skulle inte denna fått vara större en typ 1/4 av marknadspris. (altså typ 100tkr för en maskin med 400tkr värdet.)
En auktion utan några reserv. skulle göra mig interesserad, men annars styrar jag undan.
Tycker dessutan det blir för mycket styr att köpa på detta viset, om man först får ta fri från jobbet för att resa typ 50 mil t/r för att kolla objekten (som man nog rett ofta ser inte er värd va säljaren vil ha), sen ska man "vinna" budrunden, och sen stå för transporten själv.
Er så mycket enklare med vanlig en handlare, var maskinen er besiktat av kunnig personal, och fel er godt beskrivet, så man köpa relativt trygt, even med någon typ av bruktgaranti, och dom ordnar transport.
En själv i köpmodus på grävmaskin på ca 16t til 400-500tkr, men när jag kollar annonser och ser det er auktionssaijter som säljar går jag snabbt vidare. (Even private annonser brukar jag ligga lågt)


Tack til dig Karin Malmberg från Klaravik för svar. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Priser på begagnade skogsmaskiner - September 2019

halvproffs  
#589355 Håller med dig i allt stegmaster. Reservationspriset ligger för högt för att kallas auktion. Känns som den sista kronan ska kramas ur. Gällar alla auktionssajter.

Användarvisningsbild

Re: Priser på begagnade skogsmaskiner - September 2019

stegmaster  
#589372 Jo alla vil vel tjäna pengar, oavsett hva man driver med.
Men det jag inte gillar med dessa auktioner er att dom vil ta med båda hender, dom er inte villiga att ta någon risk.
Säljas "på plats" och "as is", så dom slipper fri alt bekymmer om mycket skrot dom kränger.
Min gissning er att dom spekulerar i att mange nog inte kommer på plats och kollar objekten, uten bara tar en chans och lägger et bud.
Och med en hög minstepris, så har dom säkrat sig själv och säljaren.
Man undrar ju om de faktisk kollar att objekten inte er stulen. t.eks?
Vil man kränga skrotobjekt tycker jag man får ta risken med et lågt slut pris, för det er nog inte mange som uppsöker dessa auktioner som tänker bjuda marknadsvärde. (åtminstone inte jag)
Hela poenget som köpare er ju att göra et fynd, vil man betala marknadspris uppsöker man en seriös handlare.
På mig verkar det som man vil prova få ut et högre pris en objektets egentliga värde, då ett flertall objekt har vore ute til vanlig forsäljning tidligare, och ingen har nappat.
Vil man ha maksprisar, så får man visa va man säljar tycker jag, så att alla relevanta papper fins, objekten kollat av kunnig personal, m.m
Vil man bara sälja " as is" så får priset ochså bli " as is", tycker jag.
Som sagt så tycker jag inte man skulle tillåtet et resvervasjonpris högre enn typ 1/4 del antatt marknadsvärde, då hadde det nog dykt upp flera interessenter ochså.
Men dette er bara min åsikt.
Dom får ju tydligen solgt en del prylar, så något måste dom göra rett (eller folk fel). :wink:
Synd att Sothebys inte sysslar med grävmaskiner. :d (Det går så jäkla trögt att gräva med en Picasso) :wink:
Nu har jag skrivit mycket om detta auktion fenomenet, så sluter här, så tråden får handla om va den ska.
Så får vi följa tråden vidare och kolla hur prisbilden blir på lite lengre sikt.
(Om någon lyckas snappa upp va minstpriset er vore even det interessant, så man kunne se om det er några objekt som går över minstepriset, och i så fall hur mycket)

Avatar Fallback

Re: Priser på begagnade skogsmaskiner - September 2019

Hema  
#590849
axwell skrev:Bra gjort att få ut ett så högt pris för en Kranman T3000 från 2015 med lite extra på kranen.
Mer än jag betalade för en fabriksny T4500 2019 med mycket bättre kran och inkl. ramstyrning, antar att priserna är exklusive moms.
Bra för säljaren men köparen har betalat för mycket.

Firman som hade kranmanvagnen hävdade bestämt att det var en k-vagn, så de skrev således inte ut kranman i blocketannonsen. Låg ute under några år och de sänkte inte priset en enda gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).