Skogsnyheter

Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

16 inlägg 1917 visningar 6 följer Svara, dela mm...   

Re: Södra vill inte finansiera ny laserskanning av skog

Håkan A  
Faktum är att laserdatat är mer exakt än det data som inventerarna tar fram

@Contårta, det påståendet får du gärna ge oss lite mer underlag för. Det kan också bero på om du åsyftar ett resultat för hela skogsregioner, eller enskilda bestånd.
Laserskanningens noggrannhet har diskuterats i några tidigare trådar på forumet, exempelvis "Hur bra stämmer skogsbruksplanen". Resultatet från förra skanningen är i grunden matematiska beräkningar utifrån laserpulsernas olika returer och skogstillståndet på Riksskogstaxeringens provytor, precis som @Icegrip skrev i sitt inlägg. Noggranheten i resultatet beror på många faktorer t.ex. trädslagsfördelning och om skanningen utförts på avlövad skog eller inte. Det är dock imponerande att man fick ett så bra resultat av det som egentligen var överbliven data från arbetet med att ta fram en terrängmodell över landet! Och det är mycket möjligt att omdrevet kommer att ge ett bättre resultat då skanningen nu utförs med syftet att skatta skog.

Angående trådens huvudfråga tycker jag att Södra gör rätt, utifrån den position man tagit när det gäller Skogsstyrelsens publiceringen av avverkningsanmälningar. Då man strider mot denna publicering av integritetsskäl kan man inte gärna stödja en laserskanning som ger alla fri tillgång till resultatet.
Med ett riktigt bra resultat på skogstillväxten från regelbundna laserskanningar så ser åtminstone jag en liten risk att staten tycker sig ha skaffat ett instrument för att beskatta skogsägarens löpande skogstillväxt, och inte endast beskatta skogsbrukets intäkter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).