Skogsnyheter

Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

11 inlägg 10756 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

Fredrik Reuter  
#587248 Stihl GTA 26 är något en ny produkt från Tyska Stihl som kommer släppas under hösten 2019. GTA 26 är en enhands kedjesåg med batteri som kraftkälla och målgruppen finns primärt inom trädgårdssegmentet.

Kedjesågen har ett svärd på knappt 4" (10 cm) och med än så länge okänd kedja. GTA 26 drivs av ett Li-Ion batteri på 10,8 volt.

Tyvärr har jag inte hittat mer information om GTA 26 men tråden uppdateras direkt vi vet mer.

Frågan är, kan denna såg vara något för skogen? Som det ser ut på bilden så kommer det inte gå att såga med skjutande kedja på grund av toppskyddet, men för övrigt, jar du några idéer?




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

Williamm  
#587289 Hej

Intressant Jag tror den kan funka som ett bra alternativ till el-sekatör. Eller när en hand sekatör är för liten och en vanlig motorsåg för stor.
Jag tror att den skulle vara mer flexibel än en el-sekatör. Men då behövs sågskyddshandskar och skyddsglasögon.

I skogen kanske man kan använda den till stamkvistning. (innan stång sågen tar vid).

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

anersimyra  
#587306 Den kommer förmodligen ge en betydligt sämre snittyta än en bra silkysåg och även vara långsammare att hantera än en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587331 Det enda användningsområdet jag kan se för denna såg i skogsbruket, torde vara vid enklare och marknära beskärningsjobb, typ förvandla en tall-buske till ett riktigt träd.

Fast batteriet verkar litet, varför jag ställer mig mycket tveksam till driftstiden.

Och ja, jag tror nog att Annersmyra har en poäng i sitt föregående inlägg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

Williamm  
#587532 Jag kom också på att en japansåg gör ett bättre jobb.

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

JensSkoog  
#587751 Undrar om det kan vara samma batteri som på den här saken:


Om så är, så kan det se ut som att Stihl är på
väg in i leksaksmarknaden :mrgreen:

Skulle inte bli förvånad om den kommer med 1,1mm, 1/4" kedja
som dom har börjat använda på KM131 och HT. Det är en klenkedja
som bara duger till att beskära rosor med och annat pjus. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

Highcoastmaster  
#684230 Hej! Nån som vet mer nu och testat tex driftstid mm?!

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

JensSkoog  
#684289 En kompis av mig köpte den och är mycket nöjd. Jobbar mycket i trädgårdar och tynnar i fruktträdskronor, och han hävdar att med två batterier har han så det holler genom dagen, Sågen går självklart inte hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

persve  
#762531 Lyfter tråden.
Lyckades få tag på ett set från granngården, enligt min närmaste Stihlåterförsäljare ligger de efter med minst ett halvår på dessa nu. Jag bara älskar den, kvistning samt pinnved (som man förmodligen slängt innan) går fort och smidigt. Tycker batteritiden är ok ca 25 minuter. Donar med annat medans den laddas igen.

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

JensSkoog  
#762535 Den har åtminstone blivit mycket populär blant stugägare här i kommunen.
Överallt där jag kommer har mina kundar köpt sig en, och senn går de och
kapar lite torrkvist och småstammar.
Såg även en gubbe på sopen igår. Han gick med den och sammlade lite ved.
Drog fram grov kvist från högen, kapade och slängde i kärran.
Men, det är ingen leksak även om den liknar. Kapar snabbt av en finger eller
andra saker om man inte tänker efter vad man gör, så jag fick ge besked till en
gubbe på 78 att om han envisade på att hålla med handen två cm undan
kedjan, så fick han åtminstone få på sig en tjock läderhandska på vänsterhanden. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nyhet: STIHL GTA 26 - Enhands kedjesåg med batteri

Alex Strömberg  
#762628
persve skrev:Lyfter tråden.
Lyckades få tag på ett set från granngården, enligt min närmaste Stihlåterförsäljare ligger de efter med minst ett halvår på dessa nu. Jag bara älskar den, kvistning samt pinnved (som man förmodligen slängt innan) går fort och smidigt. Tycker batteritiden är ok ca 25 minuter. Donar med annat medans den laddas igen.

De ligger efter. Man får inte ens beställa dem som återförsäljare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).