Skogsnyheter

Biometria hackat - varnar för virusmail

11 inlägg 2509 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Biometria hackat - varnar för virusmail

Torbjörn Johnsen  
#586185 Den nya inmätningsföreningen Biomeria har blivit hackade och smittade med virus. Nu varnar man sina kontakter för virussmitta per mail. I mailet skriver man:

Vi uppmanar er att inte klicka på länkar i mailet. Om du ändå gjort det ber vi dig kontakta din IT-avdelning för rådgivning.


Strax under uppmaningen finns en länk med texten "Läs mer om virusatacken" med en länkadress till nåt suspekt e-mailföretag (mail4sale....).

Det känns inte riktigt stabilt säkerhetsläge kan jag tycka med ett företag som hanterar all Sveriges virkesmätning och redovisning av data i form av kubikmetrar och pengar.
Biometria har blivit hackade och skickar ut mail där de varnar för virsussmitta och att absolut inte klicka på några länkar. Strax under varningen finns.... en länk att klicka på.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

rokon  
#586193 De skulle nog må bra av att kontakta ett säkerhetsföretag som både har mjukvaran och hårdvaran företaget är Örnsköldsvikbaserat samt börsnoterat och heter Clavister https://www.clavister.com/

Avatar Fallback

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

axwell  
#586238 Den här gången är jag oskyldig, jag bedyrar.

Å visst jag har ju motiv men nej oh nej................ :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

Värmlänning  
#586242 Känns seriöst...

Avatar Fallback

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

Avslutat-02  
#586244 Hur pass allvarligt är detta för känslig information?

Är det något som skulle kunna användas på fel sätt?

Användarvisningsbild

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

totte  
#586262 Har någon som fått mailet kollat att det verkligen kommer från Biometria, det verkar ganska skumt det här.

Användarvisningsbild

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

Torbjörn Johnsen  
#586263 För en organisation som ska ha som uppdrag att hantera viktig data på ett säkert sätt är ju alla former av datasäkerhetsproblem speciellt allvarliga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

Torbjörn Johnsen  
#586267
totte skrev:Har någon som fått mailet kollat att det verkligen kommer från Biometria, det verkar ganska skumt det här.


Avsändaradressen är info@biometria.se
Maillänken i mailet (som jag inte vågat klicka på) har adress ”mail4sale. se och googlar man upp det domännamnet får man upp en klart ”epa” och hemsnickrad webbsida (se skärmdump). Den ger inte direkt sken av en säker och högkvalitativ maildistributionstjänst värdig Sveriges största skogsdataföretag. Den här webbsidan hänvisar dock vidare till ett företag i Sundsvall som heter Kodmyran AB som möjligen ser något seriösare ut... Kanske en leverantör till Biometria?

   TS
Avatar Fallback

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586269 Verkar som någon kommit åt deras lista med mailadresser (minst), och sen använt dessa för riktade virusmail.

Användarvisningsbild

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

Fredrik Reuter  
#586273 Jag tror attacken är äkta och att mailet Torbjörn fått verkligen kommer från Biometria.

Länken i mailet går till en PDF och jag skärmdumpar den nedan.

Kodmyran är en webbyrå i Norrland som hållit på länge och finns i Sundsvall. Det lirar med att SDC sedan många år funnits i Sundsvall.

Användarvisningsbild

Re: Biometria hackat - varnar för virusmail

totte  
#586284 OK, då är det säkert så. Det ser annars ut som försök till nåt fuffens, alltihop verkar ytterligt amatörmässigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).