Skogsnyheter

Inte en träpinne i Skogsstyrelsens nya kontor

17 inlägg 4645 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inte en träpinne i Skogsstyrelsens nya kontor

Aleck  
#706213
Kontorshuset är planerat med högt ställda hållbarhetskrav med avsikten att certifieras enligt Breeam, nivå Excellent. Vacse tillträder under början av 2021. Fastigheten miljöcertifieras även med Skanskas egna Gröna kartan på nivån Grön 1.

Källa: https://vacse.se/objekt/jordbruksverket ... vudkontor/

Felet ligger väl i att en byggnad i betong kan uppnå alla dessa certifikat. Samtidigt är det väl inte så konstigt eftersom det är byggarna själva som uppfunnit dem, aka Green washing.
Byggbranschen är traditionell och skulle ju inte skjuta sig själva i foten eftersom de lever på dessa betongkolosser.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Inte en träpinne i Skogsstyrelsens nya kontor

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706229 "Byggnads" har ju alltid kulorna i näven så att betongsossarna levererar maximalt med "byggbransch", stål och lastbilsåka. Fackliga jobb.

Det känns väl bekvämt för sossarna att skjuta över hela fokus inom klimat och miljö mha MP till att det är privatskogsägare som måste snärjas medans man likväl kunde ifrågasätta exempelvis snabbjärnvägsfantasierna och olika paradprojekt.
"Man kanske inte ska gasa sej ur alla situationer" och satsa på fart, för till slut går det väldigt fort och Sverige har ju ingen som egentligen kan styra öht nånting. Dagens regering har ju skapat ett helt enormt missnöjesparti pga att man ljuger, lovar och håller på, så att det viktigaste för ett regeringsparti, förtroendet, förloras tom i de egna leden.
Det där snabbtåget ska ju gå så fort att det inte ens skulle stanna och plocka upp folk. Nä, gör om och sköt om och effektivisera befintlig järnväg istället.

Mer privata investeringar vill jag kunna läsa av framöver. Sänk skatter så att inte staten bara ska investera och lämna nådiga bidrag. Det kan ju vem som helst skratta och gråta och förvånas över att SS-högkvarteret byggs i betong. Så himla korkat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).