Skogsnyheter

Miljarder bokollon hösten 2019

9 inlägg 3130 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Miljarder bokollon hösten 2019

Fredrik Reuter  
#582294 Efter den varma sommaren i fjol så laddar nu bokskogarna med rejält med bokollon, det blir ett riktigt ollon-år 2019 enligt Skogsstyrelsen. Detta innebär i sin tur att det finns stora möjligheter att driva upp nya bokskogar.

– Den omfattande blomningen i våras banade väg för stora mängder ollon nu i höst. På många bokträd ser man knappt bladen för alla ollon, säger Fredrik Broberg, skogskonsulent på Skogsstyrelsen i Skåne.


Här kan du läsa mer om ollon-året 2019 som troligtvis beror på den rekordvarma sommaren 2018:

https://via.tt.se/pressmeddelande/efter ... Id=3259807



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Miljarder bokollon hösten 2019

boksson  
#582342 Japp, massor med ollon i år. Det här är väldigt bra så nu gäller det att passa på. Jag har beställt markberedning til ca 10 ha bokskog. Ollonår som det här är inte vanligt även om "normala" ollonår sker 2-3ggr/10 år.

Användarvisningsbild

Re: Miljarder bokollon hösten 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582343 Glöm inte och mylla över efter ollonfallet men det har du väl koll på!👍👍

Avatar Fallback

Re: Miljarder bokollon hösten 2019

boksson  
#582345 Tack för tipset 👍

Avatar Fallback

Re: Miljarder bokollon hösten 2019

Värmlänning  
#582596 Kommer lägga ut presseningar i några bokskogar i min närhet. Vill få upp lite bok i några bestånd på hemmaplan...!

Användarvisningsbild

Re: Miljarder bokollon hösten 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582603 Bättre å gräva runt bland löven efter ollonfall i bör jan av våren för då kan du plocka av de som gror! Då slipper du de ss utom den svåra vinterlagringen. Bara ner i en kruka med plantjord.

Avatar Fallback

Re: Miljarder bokollon hösten 2019

Värmlänning  
#582604
Tåndemåla skrev:Bättre å gräva runt bland löven efter ollonfall i bör jan av våren för då kan du plocka av de som gror! Då slipper du de ss utom den svåra vinterlagringen. Bara ner i en kruka med plantjord.

Borde det inte bara vara att mylla ner ollonen i backen efter att jag har samlat in dom?

Användarvisningsbild

Re: Miljarder bokollon hösten 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582630
Värmlänning skrev:
Tåndemåla skrev:Bättre å gräva runt bland löven efter ollonfall i bör jan av våren för då kan du plocka av de som gror! Då slipper du de ss utom den svåra vinterlagringen. Bara ner i en kruka med plantjord.

Borde det inte bara vara att mylla ner ollonen i backen efter att jag har samlat in dom?

Jo om du finner så mycket. Du ökar på mängden plantor genom att ta sådana som redan börjat gro om man ska göra plantor. Ollonfallet sker när även löv och kapslarna faller så det blir mycket annat i presseningarna. Men du får fler ollon både bra och dåliga.

Avatar Fallback

Re: Miljarder bokollon hösten 2019

Värmlänning  
#582773
Tåndemåla skrev:
Värmlänning skrev:
Tåndemåla skrev:Bättre å gräva runt bland löven efter ollonfall i bör jan av våren för då kan du plocka av de som gror! Då slipper du de ss utom den svåra vinterlagringen. Bara ner i en kruka med plantjord.

Borde det inte bara vara att mylla ner ollonen i backen efter att jag har samlat in dom?

Jo om du finner så mycket. Du ökar på mängden plantor genom att ta sådana som redan börjat gro om man ska göra plantor. Ollonfallet sker när även löv och kapslarna faller så det blir mycket annat i presseningarna. Men du får fler ollon både bra och dåliga.

Tack för tipset, kanske gör bägge delar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).