Skogsnyheter

Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

21 inlägg 5653 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Fredrik Reuter  
#572962 1 juli 2019 ska allt stormfällt virke lämnat skogen i området där stormen Alfrida härjade, annars riskerar skogsägare böter. Det är Skogsstyrelsen som sätter detta krav eftersom risken för granbarkborreangrepp är mycket stor.

Enligt SVT (länk längre ner) så föll 1,5 miljoner kubikmeter skog bara i Stockholms län. Detta är nya siffror för mig och då ska man ha i åtanke att volymen stormfällt virke i Alfrida har estimerats fel gång på gång.

Först sade Skogsstyrelsen att 0,5 miljoner kubikmeter föll i stormen Alfrida, sedan reviderades dessa siffror till 600.000 m3. Efter ytterligare en tid så reviderades siffrorna till totalt 1,2 miljoner kubikmeter varav hälften i Uppsala län.

Enligt SVT så föll nu 1,5 miljoner kubikmeter bara i Stockholms län, totalt blir det i så fall 3 miljoner kubikmeter i Alfrida? Bara det är intressant att diskutera!

Men, åter till granbarkborren så vittnar skogsägare i området om ett farligt moment-22 läge där virket blir kvar i skogen för skogsindustrierna har fullt och kan inte ta emot mer. Stämmer detta så kan det tyvärr bli hutlösa angrepp av granbarkborren i Stockholms och Uppsala län primärt, dessutom kanske skogsägaren också får böter för det...

Här kan du läsa mer: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... nbarkborre
Foto: Anders Olsson




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Avslutat-02  
#572963 Hoppsan det var då lite kort varsel,, och med tanke på att som skrivet så är mängden underskattad gång på gång....

Är det någon som har någon vidare koll på hur läget ser ut? Med tanke på att det är bara dagar kvar till den 1 juli....

Sedan kan det ju hända som vanligt att vissa skogsägare inte har en susning om att det överhuvudtaget ligger träd omkull på dennes marker ....

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Mellberg  
#572964 Alla vindfällen brukar inte få angrepp av granbarkborre, dessa kan vara kvar tillsvidare. Har skogshygienen varit god tidigare år och fällor satts upp i förebyggande syfte kan angreppen dämpas. :surp:

Att hota med böter utan att ha en strategi för en eventuell andrasvärmning duger inte. Utarbeta även en plan för åtgärder kommande år. :d

Avatar Fallback

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Avslutat-02  
#572965 Som det verkar så är det lite av ett kaos med borrarna...

Att Skogsstyrelsen går ut så här kan ju nästan bara var för att fylla på i kassan.

Men jag håller med Mellberg, de skulle haft en ageringsplan och agera tillsammans med skogsägarna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Anton Holmström  
#572972 Ingen åklagare kommer vilja ta i eventuella polisanmälningar. Går inte bevisa uppsåt när industrin inte ens tar emot virket.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Camaro1969  
#572974 man kan väl häva att det är ett NO bestånd som är avsatt som naturvård... då blir väl SS glada med =)

Avatar Fallback

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Avslutat-02  
#572978 Behöver man blanda in åklagare vid bötfällning?

Det tror jag inte....🤔.
Myndigheter får ju dela ut ett visst belopp i böter/förseningsavgift.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

halvproffs  
#572996 Frugan och jag tog en tur o retur till Åland från Kapellskär igår. Vägen dit kantades av omkullblåsta träd i mängd. Virkestravar lite här o var efter vägen.
Frågan är hur borrarna kommer att föröka sig. Är ju fortfarade mängder av träd som bara ligger där.
Är lite rädd att det sprider sig hit trots 10-15 mil ifrån.

Kopierat inlägg av mig från den 6 juni i granbarkborretråden.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Brozzlaren  
#573025 Fruktansvärt uruselt agerande av skogsstyrelsen. Hota med böter 5 dagar innan slutdatum, varför är man ändå inte förvånad.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Avslutat-02  
#573031 Är man någon gång förvånad när myndigheter försöker att sätta sig på folk?

Ett bra sätt att få in pengar till myndigheten, nu när budgeten blev dålig...
Då kan man visa att man fortfarande har muskler och styrka.

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573075 Böter är väl ingen nyhet om man bryter mot lagen. Motsvarande varningar har ju skett förut: https://www.akerioentreprenad.se/2012/0 ... rar-boter/ och det går dessutom att begära dispens. För lagbrott gäller polisanmälan -> eventuellt åtal -> dagsböter, dvs. ingen myndighet utom polisen kan kräva in böter direkt. Dagsböter hamnar inte heller i den anmälande myndighetens kassa utan hos polismyndigheten: "Använd Polismyndighetens bankgiro för domstolsböter: 520-0910" enligt polisens hemsida.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Avslutat-02  
#573080 Men hur är det om man skriver detta som avgift...?

Jag sålde en avverkning för några år sedan och gjorde misstaget att låta bolaget sköta anmälan om avverkning,,,.

De gjorde ingen så jag fick ta skiten, efter lite samtal fick jag betala 500 kr i någon avgift på skogsstyrelsen, när polisen lagt ner förundersökningen...

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

halvproffs  
#573089
vinterrojarn skrev:Men hur är det om man skriver detta som avgift...?

Jag sålde en avverkning för några år sedan och gjorde misstaget att låta bolaget sköta anmälan om avverkning,,,.

De gjorde ingen så jag fick ta skiten, efter lite samtal fick jag betala 500 kr i någon avgift på skogsstyrelsen, när polisen lagt ner förundersökningen...


Det är dåligt av köparen att inte anmäla det om ni kommit överens om detta. Förmodligen bortglömt på något sätt eftersom köparen ej vinner något på detta.
Till syvende och sist så är det markägarens ansvar att det blir rätt.

Avatar Fallback

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

isteskog  
#573094 Anmäler man skog för avverkning så får man ett kvitto från Skogsstyrelsen. Det gäller både om man gör det själv eller via bolag. På kvittot står det när du tidigast kan börja avverka och hur stort området du anmält är. Den kollen är man skyldig som markägare att ha innan man börjar avverka. 🌲

Avatar Fallback

Re: Skogsägare drabbade av stormen Alfrida riskerar böter

Avslutat-02  
#573096 Jo det vet man ju....
Men jag tänkte inte så mycket på detta, var väl för upptagen med annat..

Gick bra den gången, men gör inte om det...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).