Skogsnyheter

BillerudKorsnäs har nu köpt skogen av Bergvik Öst

2 inlägg 3312 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

BillerudKorsnäs har nu köpt skogen av Bergvik Öst

Fredrik Reuter  
#568744 Skogsindustrikoncernen BillerudKorsnäs meddelar idag att de slutfört skogsaffären med Bergvik Skog AB och förvärvat 350.000 hektar skog i främst östra Svealand. Köpeskillingen blev 6,4 miljarder SEK vilket ger ett hektarpris på 18.000 kr per hektar.

I samband med affären så säljer också BillerudKorsnäs de återstående 5% av aktierna i Bergvik Skog Väst AB till Stora Enso. Köpeskillingen för dessa 5% blev 1 miljard kronor. Detta gör att BillerudKorsnäs i netto betalar 5,4 miljarder ur kassan för skogen, pengar som är finansierade via banklån.

BillerudKorsnäs flaggar också för att de söker finansiärer som kan gå in som ägare av skogen i forna Bergvik Skog Öst. Utan fina finansord så torde det helt enkelt vara så att BillerudKorsnäs inte vill ha en massa banklån för skog, dock vill de ha avtal med finansiärerna som gör att de kan köpa ved ur skogen till sin industri.

Eftersom BillerudKorsnäs också är ägare i "gamla" Bergvik Skog så torde det vara så att de i princip betalar sig själva för skogen de precis köpt, hur denna fördelning inom ägarna i Bergvik ser ut vet jag inte i skrivande stund.

Det är ändå ganska intressant att BillerudKorsnäs inte gör som StoraEnso med flera skogsindustrier och påbörjar en era med att äga egen skog igen. Kan det vara så att BillerudKorsnäs har ett större fokus på sina slutprodukter och vill inte befatta sig med alla göromål och spörsmål en skogsägare kan ställas inför?

Här kan du läsa mer: https://www.billerudkorsnas.se/media/pr ... k-skog-ost

Tidigare trådar i samma ämne:

Varför vill BillerudKorsnäs ha fler ägare till sin skog?

Delning av Bergviks skogar klar - interaktiv karta

Storaenso lånar pengar för att köpa skogsmark

Intressant besked om Billerud-Korsnäs skogsinnehav

Äga Skog - stark trend hos marknad och bolag

Hällefors Tierps Skogar - nytt skogsbolag söker folk

Kopparfors - Nytt svenskt skogsbolag söker personal

Nu delas Bergvik Skog för 18.000 kronor per hektar

Bergvik Skog delas upp




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: BillerudKorsnäs har nu köpt skogen av Bergvik Öst

halvproffs  
#568751 Är det nån klok person här som kan förklara den här soppan för mig på ett lättfattligt sätt.?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).