Skogsnyheter

Setra har stora planer för KL-trä fabrik i Långshyttan

3 inlägg 2418 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Setra har stora planer för KL-trä fabrik i Långshyttan

Fredrik Reuter  
#558724 Sågverkskoncernen Setra flaggade 2018 för planer på en KL-trä fabrik i Långshyttan i Dalarna. Nu avser Setra att söka miljötillstånd och samrådet inför denna ansökan gick ut 22 mars 2019.

I samrådsunderlaget står att läsa att Setra planerar att investera stort i KL-trä (CLT) då de avser att söka miljötillstånd för en årsproduktion av 120.000 m3 KL-trä, 50.000 m3 komponenter av KL-trä och 30.000 ton pellets.

Det är alltså en större anläggning än den nyss idrifttagna KL-trä fabriken i Gruvön.

I Långshyttan har sedan tidigare Setra en limträfabrik och det är på samma fastighet som KL-trä fabriken planeras. Sågverk finns inte och planerar de att använda gran som råvara så är det sågen i Heby som troligtvis kommer leverera mest råvara till den nya fabriken.

Tidigare har vi diskuterat detta projekt i tråden Setra bygger ny anläggning för KL-trä.

Spännande tider för skogen som bransch, eller vad tycker du?

Startar nu produktion i Långshyttan så har det bara på några år skapats en ny vidareförädling av skogsråvara i storleksordningen 300.000 m3, det borde betyda att ca 600.000 m3to timmer inom några år går till KL-trä i Sverige på årsbasis.

https://www.setragroup.com/sv/press/akt ... ngshyttan/

Bild




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Setra har stora planer för KL-trä fabrik i Långshyttan

Fenrir  
#558980 Nu behövs det lösenord för att komma in på Setra-länken du la upp. Har du det ursprungliga dokumentet, Fredrik Reuter?

Användarvisningsbild

Re: Setra har stora planer för KL-trä fabrik i Långshyttan

Fredrik Reuter  
#559182 Hej,
Nej, tyvärr, jag hade förlitat mig på länken denna gång...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).