Skogsnyheter

Storaenso lånar pengar för att köpa skogsmark

2 inlägg 2286 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Storaenso lånar pengar för att köpa skogsmark

Torbjörn Johnsen  
#551469 Skogsbolaget Storaenso ger enligt pressinformation ut s k gröna obligationer till ett värde av 6 miljarder kr. Det är ett sätt för företaget att låna in pengar från placerare. Det speciella med "gröna" obligationer är att det ger möjlighet för placerare att investera sina pengar i miljömässigt hållbar verksamhet. Flera företag inom de gröna näringarna har utnyttjat den här möjligheten och vi har tidigare skrivit om hur bl a Landshypotek Bank, Sveaskog och Södra använt den här möjligheten till finansiering.

Storaensos obligationer finns i tre varianter som löper till 2021 eller 2024. Antingen med en ränta motsvarande STIBOR + 0,85-1,45% (både 2021 & 2024) eller till en fast ränta om 1,85% (2024).

Enligt sajten Realtid.se ska pengarna användas för att köpa tillbaka skogen från Bergvik Skog.

Köpa av sig själv?
En sak som jag funderade över när det gäller Bergviksförvärvet är varför Storaenso överhuvud taget behöver låna pengar till den affären? Eftersom Storaenso äger 49% av aktierna i Bergvik skog och köper ca 50% av skogsmarksarealen(?) från Bergvik så borde ju samma pengar "komma tillbaka" till Storaenso när Bergvik Skog så småningom upplöses. Eller tänker jag fel här? Fast det är klart, Bergvik Skog AB kanske skuldsatte sig hårt när de en gång i tiden köpte skogen av bl a Storaenso.

Hursomhelst så är det ju positivt att skogsbruk och skogsmark räknas som en hållbar och grön verksamhet. I alla fall ur ett investerarperspektiv.

Här kan ni läsa mer om Storaensos gröna obligationer på bolagets sajt.
Svensk skog är intressant för gröna investerare. Källa: storaenso.com




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Storaenso lånar pengar för att köpa skogsmark

Vardon  
#551477 Hum nog bäst att maila Pasi Kyckling på stora, så man inte gör en höna av en fjäder eller nått....

Intressant tanke dock med att de borde ju få tillbaka ungefär lika mycket, men de kanske tänker sig köpa mer eller så sålde de billigt och får köpa dyrt...

Sen vet jag inte riktigt om det lät så attraktivt. Binder jag sparande på tex Seven Days (med instättningsgaranti) på två år så får jag 1,4 % och kan bryta för 2 % av beloppet.... Binda för tex 1,85 för 5 år (1,7 för 3 år på Sevendays) jag tillåter mig vara tvivlare....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).