Skogsnyheter

Nya ministrar för den gröna näringen 2019

166 inlägg 17968 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya ministrar för den gröna näringen 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546976
anersimyra skrev:
Niking skrev:Därför att en vacker sjöutsikt gör det attraktivare att bo på ett visst ställe. Det är ju inte för inte som sjöutsikt är en (av flera) parameter i bostadshustaxeringen.

Dessutom så sätts ju ofta strandskyddet idag till 300 meter, vilket är åt h-vete, enligt mig. 20 meters strandskydd vore väl mer rimligt, givet att marken inte riskeras att översvämmas vid normalt högvatten.
/Niklas

Självklart så är det attraktivt att bo strandnära, men återigen, det är ju inget man kan försörja sig på. Finns inga arbeten eller samhällelig service spelar ju en byggregel ingen som helst roll för skapandet av en ” levande landsbyggd.” Visst skulle en förändring av byggreglerna tillföra positiva värden för lokalbefolkningen, men hur en förändrad byggregel skulle innebära nyetablering av företag i den omfattning att den ” öde landsbygden kommer att blomstra ” har jag väldigt svårt att se.


Om folk väljer att bo i förorten, istället för på landsbygden, så finns ju heller inget underlag för någon samhällsservice på landsbygden. Det är ju en ond cirkel som måste brytas.

Å att få bygga strandnära på landsbygden är ju definitivt ett (av många) sätt för att få folk att åter vilja bosätta sig på landsbygden.
/Niklas

Elmia
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).