Skogsnyheter

Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna träd

8 inlägg 2883 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna träd

Fredrik Reuter  
#543166 Stormen Alfrida slog extra hårt mot elnätet och boende i Roslagen och Uppland. Vattenfall som är nätägare i området har svettiga dagar i att iordningställa elnätet så alla kunder kan få tillbaka elen. Senaste prognosen är att de sista kunderna som finns ute på öar kommer få tillbaka elen runt den 25 januari 2019.

Vattenfall tar nu till drastiska medel för att rensa upp träd som fallit på elledningar då de nu börjat spränga bort träden. Enligt Vattenfall är det en effektiv metod och företaget varnar nu närboende på att de kommer höra smällar.

500 tekniker på Vattenfall jobbar nu med att få igång all elförsörjning.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7128107



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543171 Det teamet vi jobbade åt för sydkraft sprängde så det stod härliga till efter Gudrun. Främst var det när det inte fanns skador på ledningarna men träd som låg över ledningarna. Det fanns ändå så mycket ledningar som var trasiga med matreal brist. Bland annat högg vi stolpar av vindfälla träd när en stolpe var av. Även i per sprängde vi träd. Bland annat ett på
Trädgården här hemma.

Användarvisningsbild

Re: Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna

Pamf  
#543172 En gissning är att det är den här produkten de använder

Användarvisningsbild

Re: Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna

DenimDude  
#543205 Det är Safe-T-Cut som används, vilket används ganska ofta vid upparbetning av stormfällda träd på ledningarna. Används av både montörerna och vissa huggare som har utbildning på att använda det.

Avatar Fallback

Re: Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna

jannee  
#543206 Är det detsamma som vanlig hederlig pentylstubin?

Användarvisningsbild

Re: Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna

Pamf  
#543221
jannee skrev:Är det detsamma som vanlig hederlig pentylstubin?
Rätt säker på att det är det fast med en påmonterad klämma så den är enkel att fästa runt trädet

Användarvisningsbild

Re: Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna

Niblet  
#543298 Hörde det smällde rätt bra i fredags, trodde först att det var min kusin som var ute och jagade. Skakade lite på huvudet när man hörde två smällar i rad men när jag kände smällarna i marken fattade jag att det nog inte var gevärsskott.

Användarvisningsbild

Re: Efter stormen Alfrida - Vattenfall spränger bort fallna

Bax  
#543310 Ja, det är pentylstubin, fastknuten på en klämma av plywood och med ett typ gummiband som klämkraft.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).