Skogsnyheter

MeeToo-kris på Sveaskog - Damberg mörkade

3 inlägg 2221 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MeeToo-kris på Sveaskog - Damberg mörkade

Torbjörn Johnsen  
#534738 Enligt tidningen Dagens Industri så har flera kvinnliga medarbetare i Sveaskogs ledningsgrupp skickat ett nödrop till styrelsen efter att man upplevt att VD "Betett sig illa mot kvinnor". Sveaskog går själva ut på sin sajt idag med information där ordförande uttalas sig:

"Bakgrunden är följande: Strax före sommaren fördes det fram allvarlig kritik mot VD. Bland annat handlade det om kritik mot VD:s ledarskap i ledningsgruppen. Det var medarbetare i ledningen som berättade om sina upplevelser.

När jag fick reda på detta tog jag det på största allvar och jag försökte gå till botten med anklagelserna. Jag kontaktade de berörda och initierade en utredning och agerade så snabbt jag kunde när jag fick kännedom om kritiken. Jag är tacksam att informationen förmedlades till mig. Detta är helt i linje med hur det ska gå till i fall likande detta. Styrelsen tog kritiken på allvar och vidtog åtgärder.


Artikeln i DI hittar ni här (bakom betalvägg).

Enligt en annan artikel i Dagens Industri, har Näringsminister Mikael Damberg hemligstämplat brevet som avslöjar missförhållanden trots att han hyllat MeeToo-rörelsen tidigare under året och dessutom pratat mycket om jämställdhet i de statliga bolagen. Även denna artikel bakom betalvägg.

I mitten av oktober meddelade Sveaskog att nuvarande VD avser att pensionera sig varför en rekrytering efter hans efterträdare satts igång. Pressmeddelandet finns här. Undrar om det finns nåt samband?
Brev från ledamöter i Sveaskogs ledningsgrupp om dåligt beteede av bolagets VD hemligstämplades av ministern. Bild på näringsminister Mikael Damberg i samband med MeeToo upproret. OBS att kvinnorna på bilden inte har någon koppling till artiklarna om Sveaskog. Källa: Mikael Dambergs twitterflöde



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 21 nov 2018, 23:46, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: MeeToo-kris på Sveaskog - Damberg mörkade

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534802 Uselt, vårat eget skogsbolag ska vara transparent särskilt med den feministisk samarbetsregering.

Avatar Fallback

Re: MeeToo-kris på Sveaskog - Damberg mörkade

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534822 Jävla svagt av styrelsen. Ett statligt bolag borde gå i spetsen och avsett VD då man i sin utredning konstaterat att: "Vi har gått till botten med det. Vi ser inte att det är ett bra beteende, vi ser inte att det är ett bra ledarskap."
https://omni.se/sveaskogs-vd-utredd-for ... e/a/OnOe4l

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).