Skogsnyheter

Skampålarna i Grums gör att BillerudKorsnäs köps upp?

6 inlägg 3098 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skampålarna i Grums gör att BillerudKorsnäs köps upp?

Fredrik Reuter  
#531381 Dagens Industri har idag en artikel om att de har källor som säger att riskkapitalister i USA och Kina är intresserade av köpa BillerudKorsnäs. Anledningen är att aktien haft kräftgång hela 2018 och gått ner nästan 40%. Samtidigt så anses BillerudKorsnäs ligga helt rätt i tiden ha framtiden för sig. En av anledningarna till kräftgången anges vara den fördyring av bygget av en ny kartongfabrik vid Gruvöns bruk i Grums.

Enligt DI så hade förprojekteringen helt missat jorddjupet på platsen och detta gjorde att de var tvungna att påla totalt 40 meter. Eftersom fabriken är så stor och jorddjupet så djupt så förbrukade bygget lika många pålar som man normalt gör totalt i hela Sverige på ett helt år. Därigenom kostade denna extrapålning 2 miljarder extra för BillerudKorsnäs. Men nu är fabriken snart på plats och då anser analytiker att företaget har framtiden för sig och att affärerna kommer blomstra.

Det är ju skapligt intressant att ett missat jorddjup i Grums kan skapa dessa effekter. Vidare måste varit svettigt för det projektföretag som antog att det var 20 meters jorddjup på platsen när det i själva verket var 40 m.

Tråkigt om de bara använt sig av SGU:s GeoKarta som visar att platsen har ett troligt jorddjup på mellan 10 och 20 meter: https://apps.sgu.se/geokartan/#mappage

Här är artikeln: https://www.di.se/nyheter/huggsexa-efte ... d-korsnas/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skampålarna i Grums gör att BillerudKorsnäs köps upp?

Huggar Herman  
#531396 Att markförhållandena på platsen var besvärliga var ett välkänt faktum för alla på Gruvön så det är märkligt om konsulten gjort en så enkel miss. Det måste ligga mer bakom det än så.
Jag har dessutom hört ryktas om att det är en massa andra faktorer under byggtiden som gjort att det blivit fördröjt och fördyrat.
Och då har man inte ens börjat köra igång än. Min erfarenhet av att köra igång nya/ombyggda pappersmaskiner är att det brukar vara en hel del problem.

Användarvisningsbild

Re: Skampålarna i Grums gör att BillerudKorsnäs köps upp?

Vardon  
#531401 Aktien hade ialla fall sist jag kollade stigit 15 %, synd man inte hade några....

Användarvisningsbild

Re: Skampålarna i Grums gör att BillerudKorsnäs köps upp?

Anders Engström  
#531408 Det kan väl inte vara pålningen som kostar 2 miljarder? Låter som vilketsomhelst sjukhusbygge...

Användarvisningsbild

Re: Skampålarna i Grums gör att BillerudKorsnäs köps upp?

halvproffs  
#531410 Att det skulle kosta 2 miljarder extra verkar otroligt mycket. När jag var med på en nybyggnation på Sandvik på 2009 och byggnaden var 240m lång och 50m bred gick hela byggnaden på runt 100miljoner. Lågkonjukturen hade slagit till men trots det fanns det inte tillräckligt med betongpålar i Sverige så resterande köptes från Finland. Pålningen utfördes som vanligt med speciell grävmaskin och den var där i flera månader.

Edit Anders hann före.

Avatar Fallback

Re: Skampålarna i Grums gör att BillerudKorsnäs köps upp?

markus1978  
#531536 Rycket man hörde var att pålningen fördyrat mkt, men pga extrapålning blev bygget försenat. Tid som man försökt jobba i kapp, med stora fördyringar till följd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).