Skogsnyheter

888 kr/m3fub, grantimmerpriset i Finland 2018

2 inlägg 2334 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

888 kr/m3fub, grantimmerpriset i Finland 2018

Fredrik Reuter  
#530068 Den Finska tidningen Metsälehti har nu i oktober 2018 en artikel om utvecklingen av timmerpriserna i Finland. Virkespriserna i Finland har generellt stigit ganska kraftigt under 2018 och nu måste man tillbaka till rekordåret 2007 för att hitta liknande virkespriser.

Priset för grantimmer har nu toppat på €75 per kubikmeter. I Finland gäller alla kubikmeterpriser inkl barken, alltså på bark eller m3fpb. Efter valutaomräkning och justering för barken så blir grantimmerpriset omräknat i Svenska mått ca 888 kr/m3fub om jag nu räknat rätt.

Personligen tror jag detta generellt är högre priser än vad som nu är gällande hos oss i Sverige. Grattis Finland! Och hur lyckas vi i Sverige i så fall komma upp i Finlands nivå?

Här är artikeln (på Finska): https://www.metsalehti.fi/artikkelit/pu ... lukemissa/



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: 888 kr/m3fub, grantimmerpriset i Finland 2018

Fredrik Reuter  
#530084 För att få proportion till gällande listpriser i Sverige så är Finlands grantimmerpris lite drygt 30% högre än i Sverige.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).