Skogsnyheter

Natos militärkolonn 11 okt, Borås, Mullsjö, Skövde, Värmland

7 inlägg 3291 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Natos militärkolonn 11 okt, Borås, Mullsjö, Skövde, Värmland

Fredrik Reuter  
#528088 Idag, 11 oktober 2018, går en stor militärkolonn från Nato genom Mellansverige. Militärkolonnen startade 07:00 i Halmstad och kommer köra via Varberg, Borås, Bottnaryd, Mullsjö, Skövde och in i Värmland (troligtvis via Mariestad, Gullspång, Kristinehamn och Filipstad). Det kommer bli problem med trafiken när de passerar, det är långa kolonner med stora fordon som kör sakta.

En militärkolonn får inte brytas och består normalt av mellan 10 till 15 fordon.

Slutdestination blir troligtvis Byneset utanför Trondheim i Norge (fast dit når de nog inte idag).

En möjlig färdväg är denna: https://goo.gl/maps/zrzSzsi5Kgk

Det kan vara bra för dig som kör på dessa vägar att veta om läget idag. Bor du intill, ta tillfället i akt att kolla in kolonnerna. Har du bilder, lägg gärna upp dem i denna tråd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... gsmorgonen

Bild

Bild från forsvaret.no



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Natos militärkolonn 11 okt, Borås, Mullsjö, Skövde, Värm

Torbjörn Johnsen  
#528125 Det går tydligen inte så bra för alla inblandade fordon i kolonnen. Några har fastnat i den s k Göteborgsbacken i Jönköping enligt jnytt.se

Hur ska det här gå när de kommer till Norge #:-s



Delat från Jnytt

Användarvisningsbild

Re: Natos militärkolonn 11 okt, Borås, Mullsjö, Skövde, Värm

JohannesG  
#528131 Det är en brant backe visst, men hur lyckas militärfordon fastna, det ska ju vara omöjligt? Och fastna på vilket sätt?

Användarvisningsbild

Re: Natos militärkolonn 11 okt, Borås, Mullsjö, Skövde, Värm

Fredrik Reuter  
#528132 Och, skulle de inte svänga norrut vid Bottnaryd?
Då skulle de väl inte ens komma till den backen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Natos militärkolonn 11 okt, Borås, Mullsjö, Skövde, Värm

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528142 Jag o min kompisar på P2 86/87 i Hässleholm var nog inte poppis heller på fredageftermiddagar.
Vi kom med 12 trailers 3,5m breda o varit o hämtat stridsfordon på nåt övningsfält runt om i Skåne.
Rakt igenom Hässleholm o proppade igen rondellen för vidare färd ut mot Hovdala :d

Avatar Fallback

Re: Natos militärkolonn 11 okt, Borås, Mullsjö, Skövde, Värm

Hema  
#528168
Fredrik Reuter skrev:Och, skulle de inte svänga norrut vid Bottnaryd?
Då skulle de väl inte ens komma till den backen?

Trefiligt är det bara västerut, så jag vetifan hur de kört, klarar de inte karta o kompass, är det bara gör om, gör rätt. Sedan tycker jag att all utländsk militär borde bli lejd av Svensk polis och/eller militärpolis. Befängt att utländsk militär får köra runt i vårt land.

Om de nu ska till Norge varför körde de inte färjan till en passande norsk hamn?

Avatar Fallback

Re: Natos militärkolonn 11 okt, Borås, Mullsjö, Skövde, Värm

Hema  
#528523 Idag mötte jag på militärfordon som körde 41:an (Varberg-Borås) sedan 27:an mot Göteborg. Känns olustigt att se utländska militärer i landet utan att bli eskorterade. Såg även några husbilar som brutit en militärkolon.. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).