Skogsnyheter

Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

41 inlägg 12573 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

bgl  
#528330 Förtydligande till Gustens kommentar till äldre befolkning.
Ja, genomsnittåldern (inte medelåldern) hos landets invånare ökar kraftigt och är nu bland de högsta i hela världen, har snart passerat 43 år. Huvudförklaringen är invandringen, nyanlända är i genomsnitt drygt 30 år gamla så för varje nyanländ 'förlorar' Sverige 30 ungdomsår.
Däremot är andelen äldre, personer över 65 år, ungefär den samma sedan några år och några år framåt.
Många politiker av olika sort har under valrörelsen påstått motsatsen men har inte vid konfrontation kunnat styrka sina utsagor, även tidningar och Faktakollen har avstått kommentarer

Elmia
Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

Vilsten  
#528351
bgl skrev:Ja, genomsnittåldern (inte medelåldern) hos landets invånare ökar kraftigt

Enligt dig, vad är skillnaden på dessa två mått?

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

bgl  
#528355 Det råder stor begreppsförvirring vid användning av demografiska begreppen medelåldern, medellivslängd och genomsnittsålder där ibland ordet medelålder (utan -n) brukas (dock kan ändelsen -n finnas med vid bestämd form)

Från Wikipedia:
"Medelåldern är levnadsåldern mellan ungdom och ålderdom. Många försök har gjorts för att definiera medelåldern, vilken kan sägas träda in i den tredje fjärdedelen av den genomsnittliga livslängden[källa behövs]. Enligt Collins Dictionary är det något som vanligtvis anses inträffa i åldrarna 40-60 år. Oxford English Dictionary ger en snarlik definition men en något senare startålder och menar att det är i åldrarna 45-65 år vilket också experten Kenneth Wrife bekräftar. US Census menar att medelåldern infaller i åldrarna 45 till 65 år medan samhällsvetaren Erik Erikson menar att det handlar om åldrarna 40 till 65 år och enligt Stora Familjeläkarboken är övre medelåldern 50 till 70 år, då vissa sjukdomar brukar uppträda allt oftare."

Vidare från Wikipedia:
"Medellivslängd, livslängdsförväntan eller förväntad livslängd är den genomsnittliga ålder som en människa vid födseln beräknas uppnå, räknat på en bestämd grupp. Beroende på vad man undersöker kan grupp vara ett lands hela befolkning, befolkningen uppdelad på kön (manlig respektive kvinnlig medellivslängd), bostadsort (glesbygd, tätort), etnisk grupp, yrke och så vidare".

Från finska statistikcentralen ( deras SCB):
Uppgifterna om ålder avser åldern på händelsedagen. Medelåldern är summan av åldern vid händelsetidpunkten för alla personer som upplevt händelsen i fråga dividerad med antalet personer. Eftersom åldern avser det antal år en person fyllt vid händelsedagen är åldern inte exakt. Av denna anledning utgår beräkningarna av medelålder från antagandet att alla personer i medeltal är x+0,5 år vid händelsetidpunkten.

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

Hema  
#528379
Vilsten skrev:
bgl skrev:Ja, genomsnittåldern (inte medelåldern) hos landets invånare ökar kraftigt

Enligt dig, vad är skillnaden på dessa två mått?

Det är väl som genomsnitt vs. median (faktiska mittalet om staplar alla åldrar i storleksordning) I serien 123456789 är både genomsnittet och median 5. I serien 111113589, blir genomsnittet 3,33, medans medianen blir endast 1. Beroende på fördelningen i serien, blir genomsnittet som användbarhet olika lämpligt att använda sig av.

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528415 I matematiska sammanhang kan man nog sätt likhetstecken mellan medelålder och genomsnittsålder. I t.ex. efterlysning avser nog medelåldern mer en person i 40-65årsåldern och är då mer ett beskrivande av ett åldersintervall som inte har någon direkt matematisk koppling:-).
Spännande twist på tråden..

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528486 Nästa lågkonjunktur riskerar att bli en depression eftersom Sverige har tömt verktygslådan på möjliga åtgärder. Första desperata lösningen blir att överge kronan och gå över till Euro. När det inte fungerar varken för Sverige eller övriga Europa så kommer EU att bestämma att all ekonomi ska styras från Bryssel. Vips så slutar Sverige och övriga länder att existera som självständiga länder. Våra politiker har drabbats av makt hybris och grundläggande sunt förnuft existerar inte längre. Kommer vi att lära oss av något av kommande nedgång? Ja, ett begränsat antal personer kommer att ta lärdom av det resten kommer att upprepa det igen.

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

Hema  
#528511 Italien kommer nog hinna sänka euron innan vi riskerar att tvingas in. Tycker riksbankens agerande är mycket konstigt.

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528826 Kan detta vara det som får bollen att rulla...
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/uppg ... nningtvatt
likt Nyckeln på 90-talet.

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

Hema  
#528843
ocke skrev:Kan detta vara det som får bollen att rulla...
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/uppg ... nningtvatt
likt Nyckeln på 90-talet.

Deutsche Bank lider väl också av en massa oegentligheter, så det är väl inte helt otroligt att bankerna ställer till det igen.

Men Nordea klassas som en viktig bank (med stor marginal störst i Norden), så det är helt klart allvarligt.

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

Gusten  
#549070 https://cornucopia.cornubot.se/2019/01/ ... nabbt.html

Mer och mer talar väl nu för en lågkonjunktur framöver. Julhandeln blev sämre 2018, sämre rapporter av börsbolagen i fjärde kvartalet, sämre tryck på bostadsmarknaden, Italien, Brexit m.m. Kanske blir det byggsektorn som triggar nedgången på allvar. Själv justerar jag ned risken i mitt sparande nu efter uppgången i Januari. Vad tror ni om närmaste året?

Avatar Fallback

Re: Ekonomer varnar för djup kris – ”Har levt på lånad tid”

snedsåg  
#549165
Gusten skrev:https://cornucopia.cornubot.se/2019/01/konjunkturbarometern-rasar-snabbt.html

Mer och mer talar väl nu för en lågkonjunktur framöver. Julhandeln blev sämre 2018, sämre rapporter av börsbolagen i fjärde kvartalet, sämre tryck på bostadsmarknaden, Italien, Brexit m.m. Kanske blir det byggsektorn som triggar nedgången på allvar. Själv justerar jag ned risken i mitt sparande nu efter uppgången i Januari. Vad tror ni om närmaste året?

Svar: jag vet inte, jag brukar följa med ner och sedan upp igen. Jag har i ett par år försökt minska i svenska kronor på grund av att jag inte är övertygad om allting som händer. För stort inflytande från politiker och myndigheter bland annat.

Jag köper inte guld för jag ser det inte som produktivt. Men centralbankerna har inte köpt så mycket guld som nu sedan 1971. Ryssland och Iran har köpt mycket för att minska beroendet av dollar men det måste varit fler som köpt.

I flera år följde jag en placeringsrådgivare i en tidning i Dubai. Varje vecka skrev han och förklarade varför han trodde på någonting en aktie, ett land, en valuta eller en viss bransch. Islutet av sommaren kom han med två stycken artiklar där han skrev ungefär att nu kan det gå åt 😡 😡 😡 . http://www.khaleejtimes.com/business/ma ... so-is-ruin och http://www.khaleejtimes.com/business/ma ... al-markets
Han kanske inte fick skriva mer eller han kanske inte ville skriva mer. Någon får gärna förklara varför det inte är någon fara, för det är ju bättre det.

Närmsta året
Företag med bra balansräkningar och tillgångar som tros vara till nytta och värde i framtiden. Ungefär så här: Sätt upp lappar på på väggen med det som verkar bra, ta ner några lappar, och kasta sedan pil på resten, välj det som fastnar på pilen. Och sen gör man det inte ofta. Jag tycker infrastruktur, reiter och sånt är trevligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).