Skogsnyheter

Ett nytt oljerally har startat

14 inlägg 3584 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ett nytt oljerally har startat

Fredrik Reuter  
#527829 Det är spännande tider som definitivt kan sätta både tanke- och känsoverksamheten hos oss på prov. De senaste dagarna har många jobbat upp en klimatångest efter att IPCC släppte den dystra rapporten att vi, i princip, har förstört Tellus och Parisavtalet kan vara kört.

Samtidigt kan man läsa om en oljeboom där ett nytt oljerally nu startat. Norges ekonomi går från grym till megagrym och den senaste höjningen av oljepriset har gjort att landet kan åtgärda budgetunderskottet utan att "nalla" av oljefondens otroliga innehav.

Vad tror du om allt detta? Vad beror de ökande divergens (eller vad man ska kalla det) mellan de allt mer alarmerande rapporterna kontra det faktum att vi tydligen är beredda att betala mer för fossila råvaror.

Och vad betyder det för vår gröna näring skogen, tror du?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... r-i-kassan
Bild från Wikipedia, oljeplattformen Troll.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ett nytt oljerally har startat

ÅsaNisse  
#527888 Att oljepriset sticker är väl att tacka Donald Trump och hans Iran blockad.

Användarvisningsbild

Re: Ett nytt oljerally har startat

Johnbeer  
#527892 Skulle bara fattas att oljan tog slut då blir det häst och kärra i skogen. Några hundra år back i tiden.

Avatar Fallback

Re: Ett nytt oljerally har startat

Hema  
#527894 Oljan kommer aldrig ta slut, men däremot kan bli för dyr för att den ska vara intressant.
Ett högt oljepris snabbar på lågkonjunkturen och det är iaf bra för miljön. Bästa sättet att minska vår påverkan, är att minska konsumtionen. Lösningen är inte att köpa nya bilar i förtid som påstås lösa utsläppen..

Om oljan ökar, torde andra alternativ typ HVO bli mer kostnadsmässigt intressant. Trävaran borde väl i största mån gå till byggnation, vilket låser koldioxiden. Än att den eldas upp.

Avatar Fallback

Re: Ett nytt oljerally har startat

jannee  
#527902 Bensin eller dieseln blir aldrig för dyr, bara att se hur det ser ut vid stora köpcentra under helgerna. Dessutom är det inte alltför sällan som det endast är en person i varje bil :grin:

Själv minns jag, i slutet av 50 talet, hur morfar hade grannar med sig när de skulle åka in till stan för att handla (torsdagar) = full bil och ibland mer därtill :mrgreen:
I dag behöver man inte samåka - bilen och bränslet är fortfarande billigt :!:

Avatar Fallback

Re: Ett nytt oljerally har startat

Hema  
#527913 Inte en kombination av att färre hade tillgång till en bil?

Avatar Fallback

Re: Ett nytt oljerally har startat

r93  
#527917 Eller att man helt enkelt gjorde en ”grej” av det att åka och handla, precis som när folk fick tillgång till frys och glass blev efterrätt deluxe!

Användarvisningsbild

Re: Ett nytt oljerally har startat

stegmaster  
#527920 Ja nu ligger ju priset på ca 85$ fatet, så det går så susar här. (man trodde ju et tag det skulle stanna rundt 45$ fatet, och er vel va dom räknat med i budgeten som just kom ut).
Kom just ny budget i denna vecka, och man brukar bara penger från överskottet som oljefondet gir (eller rentan om ni vil), så "vi" bli rikare för varje dag som går, utan att jeg känner av det personligt. :???:
Dock får man komma ihåg att mycket av detta oljefondet, hela tiden investeras och handlas med, så om det vil sig illa, er vi kanske konk, när vi vakner upp en morron, och alla dessa ca 8500 milliarder er borte. :-ss
Om jag minns rett, så ägar Norge nesten hela huvudgatan i Paris och London. :d
Myndigheterna menar at olja kommer vara et normalt drivmedel , åtminstone fram til år 2050.
(Vi har ju några hål til som måste tömmas) :wink:
El, bilar verkar ju inte långt fram i tid, men verkar som det går trögare med at ta fram större fordon på endast el., som skogmaskiner, grävmaskiner och likn.
Själv tänker jag ju kunna köra med mina maskiner i minst 20-25 år til (om jag lever då), köpte ju just en valmet 6400, och maskiner jag köper och gillar brukar bli hos mig til dom er slut, och det kan ta sin tid. 8)

Användarvisningsbild

Re: Ett nytt oljerally har startat

rokon  
#630039 Nu snarare Oljepriskrasch
https://www.di.se/nyheter/oljepriset-ko ... 0-procent/

Användarvisningsbild

Re: Ett nytt oljerally har startat

stegmaster  
#630068 Ja i dag er det ju krasch på alt. Kroneverdien, oljepriset, börsar, alt raser i dag.
Men om några mnd, er nog universert återställt. :???:

Avatar Fallback

Re: Ett nytt oljerally har startat

Avslutat-02  
#630072 Säg inte det, det beror på flera faktorer.
Att arabländerna vill spotta ur sig olja och därmed sänka oljepriset är inte bara en dum sak.. billigare soppa :-bd

Men virus mm styr ju också marknaden...
Jag är inte lika övertygad om denna "hemska" sjukdom...

Tror det mest är en marknadsvändare...

Användarvisningsbild

Re: Ett nytt oljerally har startat

stegmaster  
#630109 Ja det er Saudi Arabia som er lite griniga som dumpar olja på marknaden, så då ramler priset.
Jasså, så det blir billigare drivmedel när oljepriset sänks i Sverige? :surp:
Här i Norge går priset upp, upp, upp,...………….. vare sig marknadspriset er högt eller lågt.
Priset kan variera lite från dag til dag, men det handlar om innbördes konkurrans blant mackerna. (brukar vara billigt på mandags morgen, helt nere på 13,20kr/l förriga vecka )
Va jag vet, finns det inget sammanheng mellan pumppriset och den internasjonala oljepriset här i Norge.
Om det vore så, bordet ju bensinpriset vara ca 11-12 kr/l i dag, mot det vanliga 17 kr/l, men det kommer aldri henda.
Om jag fattat rett så er priset på själva bränslet inte högt (typ 5-6 kr) det er alla avgifter som gör den dyr, så det er bara en liten summa av dom 17kr/l som drabbas av högt eller lågt fatpris hur som helst.

Avatar Fallback

Re: Ett nytt oljerally har startat

Avslutat-02  
#630112 75-80% av total summan är ju skatt...
Miljöavgifter mm...

Bara en stor kassako för staten...

Avatar Fallback

Re: Ett nytt oljerally har startat

Avslutat-02  
#630119 Beroende på hur priset går upp eller ner per fat så minskar eller ökar priset..
Men med högst 1-1.5 kr aldrig mer..

Mest skillnad är det från dag till dag, med ören hit och dit...
Typ 15 öre, imorgon 35 öre upp...

Nästa vecka en kris,,, 1 kr upp, sänkningen kommer aldrig efter att krisen är över dock, för marknaden har visat att den betalar ändå....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).