Skogsnyheter

Extremsommaren satte skogsindustrin på prov

8 inlägg 3210 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Extremsommaren satte skogsindustrin på prov

Fredrik Reuter  
#525990 Nu börjar den extremt torra och varma sommaren 2018 sammanfattas och det är spännande att ta del av återkopplingarna som nu börjar komma. Södra släppte igår sin tidning Södra Kontakt på webben och där kan man få en bild av hur sommaren varit och kanske också vad som händer i höst.

Fokus massaved
Innan vi börjar diskutera ingående om läget utifrån vad Södra publicerat så är det högst intressant att reflektera över "massa is king" inom Södra anno 2018. Det syns i tidningen där kanske 80% fokus läggs på virkesförsörjningen till massabruken. Paradoxalt är Södras sågverk de enda industrierna inom koncernen som stått still (de har alltså lidit mest), men det omnämns bara i sista stycket i artikeln. Och även om vi inte behöver någon vikt i detta faktum nu så är det ändå intressant.

Såhär säger Södra Wood om sommaren:

– Vi har i olika omfattning behövt stå still med våra sågverk i Långasjö, Orrefors, Mönsterås och Kinda på grund av timmerbrist, men det blev i skogsbetydligt mindre omfattning än vad vi befarade. Nu har avverkningen kommit igång och produktionen går som normalt. Vi tittar nu på om vi med övertid och annat kan ta ikapp de volymer vi förlorade under stillestånden, säger Jörgen Lindquist, affärsområdeschef Södra Wood.


Dammsugit marknaden
Södra skriver att de under avverkningsstoppet formligen har dammsugit marknaden efter massaved, både inom Sverige, men även utomlands. Varenda pinne har varit viktig. Och de har lyckats. Massabruken har klarat sig ifrån dyra stopp på grund av råvarubrist, men det har varit mycket jobb och Södra tackar alla inblandade. Något som kanske inte reflekterats över innan är också det faktum att tågen med blekmedel inte kunnat köra in till massabruken på grund av antändningsrisken, här har istället rekvirerats lastbilar och lägger man till det faktum att det varit lågt vattenstånd i närliggande vattendrag (massabruken förbrukar hejdlöst med vatten) så förstår man att det varit kämpigt.

Annan kvalité på massan
Trots att de klarat sig från stopp så har "recepten" för massan fått ändras på grund av virkesbristen. Genom detta har avsalumassan delvis fått en annan kvalitet och det måste förankras hos köparen av massan. Återigen verkar här Södra lyckats under sommaren.

Barkborren - avverka gärna själv
Vidare skriver Södra om vikten att inventera sina skogar och leta efter barkborreangrepp. Det är ett extremt år och generellt väldigt viktigt att "mota Olle i grind" så det inte eskalerar fullständigt. Värt att notera här är att Södra önskar att skogsägarna själva hugger bort barkborreangripna träd och forslar dem till närmsta bilväg. Varför? Ja, läs Södras citerade text här nedan:

Varför då? Jo sommarens avverkningsstopp på grund av brandrisken har medfört att leveranserna till industrin släpar efter. För att kunna ta igen så mycket som möjligt av tappet är det viktigt att så många avverkningsmaskiner som möjligt kan producera för fullt under hösten. Att Södras industrier går bra är ju viktigt för oss alla.


Mest troligt är det för att barkborrehuggning inte har lika hög produktion som vanlig slutavverkning, det är ju främst så kallad "sök och plock" som gäller vid denna typ av huggning.

Snart ikapp igen
Det är galet tryck på avverkningsresurserna nu. Extra betalt om man kan köra sju dagar i veckan har hörts från vissa håll. Fullt blås alltså. Anledningen är att industrin måste jobba ikapp industri- och väglager. Rotstående lager finns det gott om...

Bild
Bild från Södra.

Har du några synvinklar på detta? Skriv gärna några rader här nedan.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Extremsommaren satte skogsindustrin på prov

källshult  
#526007 Nu blir dom självverksam populära med såna åtgärder som barkborra träd och vindfällor

Avatar Fallback

Re: Extremsommaren satte skogsindustrin på prov

Hema  
#526043 Det går ett sus i skogarna 🌲 🌲 här omkring. Det låter ungefär såhär. SHOOOW MEE THE MOOONEEY.

Avatar Fallback

Re: Extremsommaren satte skogsindustrin på prov

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526051 Svårt att "dammsuga" när man glömt sätta i sladden(ökat priset) till dammsugaren. SHOOW MEE THE MOOONEEY tycker jag mig hör från vår skog också.

Avatar Fallback

Re: Extremsommaren satte skogsindustrin på prov

Palakangas  
#531880 Nu är bristen på svarvtimmer av gran så akut att det är produktionsstopp en vecka på Plyfa Plywood AB. Tråkigt när orderboken är full. Fångstområdet är nu utökat och priset högt. Jag hoppas verkligen att timmerplanen fylls upp kommande vecka.

Avatar Fallback

Re: Extremsommaren satte skogsindustrin på prov

isteskog  
#531882 Lite senare i vinter kommer jag nog fram med en liten självverksam leverans. Hoppas det löser sig så att ni får virket!

Avatar Fallback

Re: Extremsozmmaren satte skogsindustrin på prov

Palakangas  
#532621 Måndag 06:00 startar vi svarvlinjen efter en veckas stillestånd pga timmerbrist. Jag hoppas fler skogsägare i Mellansverige upptäcker sortimentet svarvtimmer av gran.

Avatar Fallback

Re: Extremsozmmaren satte skogsindustrin på prov

Hema  
#532796
Palakangas skrev:Måndag 06:00 startar vi svarvlinjen efter en veckas stillestånd pga timmerbrist. Jag hoppas fler skogsägare i Mellansverige upptäcker sortimentet svarvtimmer av gran.

För oss/de som inte känner till detta sortiment så bra, kan du göra en liten sammanfattning?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).