Skogsnyheter

Skogsplantor kasseras i torkan

4 inlägg 2457 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsplantor kasseras i torkan

Torbjörn Johnsen  
#517394 P4 Jönköping har ett inslag om hur plantskolorna tvingas kassera mängder med plantor p g a torkan. Sundins skogsplantor är ett av företagen som intervjuas och som måste kassera plantor. Utöver torkan så står även markberedarna stilla p g a brandrisken vilket innebär att hyggen inte kan planteras som planerat då de inte hinner markberedas.

Även Södra kommer att få kassera plantor från sina plantskolor enligt inslaget i P4 Jönköping:

Jätteaktören Södra skogsägarna kommer också behöva kassera en hel del plantor.

Plantorna måste ner i jorden senast nästa vecka, annars kommer de inte hinna växa till sig innan frosten kommer i höst.

– Vi har inte gjort någon färdig kalkyl än, men det indikerar att vi kommer behöva kassera uppemot en miljon plantor. Så visst får det en påverkan, säger Sofia Petersson, virkeschef på Södra skogsägarna.

– Det kostar oss stora pengar. Det är väldigt kännbart för oss. Men vi kommer överleva, säger Nils-Gunnar Pettersson på Sundins skog.


Läs och lyssna på hela inslaget här.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsplantor kasseras i torkan

nattuggla86  
#517396 ”Plantorna måste ner i jorden senast nästa vecka, annars kommer de inte hinna växa till sig innan frosten kommer i höst.”

Det kan inte gälla barrot, dom brukar vi plantera först framåt september/oktober och alltid med gott resultat. Klarar täckroten frosten så mycket sämre?

Användarvisningsbild

Re: Skogsplantor kasseras i torkan

ananders  
#517398
nattuggla86 skrev:”Plantorna måste ner i jorden senast nästa vecka, annars kommer de inte hinna växa till sig innan frosten kommer i höst.”

Det kan inte gälla barrot, dom brukar vi plantera först framåt september/oktober och alltid med gott resultat. Klarar täckroten frosten så mycket sämre?


Det här är min gissning. Plantorna som sätts nu har legat i kyl/frysrum och kommer att sätta nya skott om de planteras nu och de hinner väl inte då bli färdigutvecklade innan vintern kommer.

De plantorna som sätts framåt hösten har vuxit på plantskolan under sommaren innan de tas upp och sedan skickas iväg och planteras.

Avatar Fallback

Re: Skogsplantor kasseras i torkan

jannee  
#517407 Planterade 10 000 täckrot gran i September/October (går inte så fort för en gammal :grin:) hösten 2017.
Hitintills, som det verkar, har de klarat sig bra, gröna toppskott på ca 7 till 10 cm, detta trots att vi bara fått knappt 10 mm nederbörd sedan snösmältningen.
Efter vad jag fått mig itutat från Trekantens plantskola bör man helst plantera höstplantorna innan September månads utgång, då hinner finrötterna dra ut något innan vinterns inträde.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).